Верховна Рада на засіданні у п’ятницю, 10 вересня, планує ухвалити два законопроєкти, які можуть повністю зупинити доставку міжнародних посилок в Україну. Цими законами народні депутати зобов’яжуть поштових операторів збирати копії паспортів та ідентифікаційних кодів у громадян, які отримують посилки з-за кордону. Оператори вже виступили проти такої ініціативи, аргументуючи це тим, що не мають можливості і технічних ресурсів для таких нововведень.
Верховна Рада планує розглянути законопроєкти №4279/4278 на черговому засіданні вже сьогодні, 9 вересня. Головна мотивація законотворців – зупинити контрабанду в Україні. Проти ухвалення цих законів виступили найбільші поштові оператори України – Meest Group, АТ "Укрпошта", DHL Express Україна і Nova Poshta Global.
"Вимога всім операторам міжнародної доставки запитувати в отримувача номер паспорта або ідентифікаційного коду щоразу під час вручення посилки, щоб потім передавати цю інформацію до митниці, не вирішить завдання боротьби з контрабандою. У вантажоперевезеннях всіх типів товарів до України на міжнародні відправлення поштових операторів та експрес-операторів (замовлення фіз. осіб) за вагою припадає лише приблизно 2%. Ці посилки оглядають через рентгени на митниці, і кількість затриманих посилок дуже маленька. Приблизно 98% – це не посилковий формат. Саме там зосереджені контрабандні перевезення", – заявили агентству "Інтерфакс-Україна" у пресслужбі "Укрпошти".
Першими, хто постраждають від ухвалення цих двох законопроєктів, будуть клієнти-українці, які замовляють на міжнародних онлайн-майданчиках товари для особистого користування.
Вони не зможуть отримувати посилки через абонентські скриньки в своїх будинках або поштомати. У відділеннях збільшаться черги, тому що збільшиться час видачі конкретного замовлення. Фактично система доставки буде паралізована по всій країні у всіх операторів доставки як пошти, так і експрес-вантажів,
– відзначили в "Укрпошті".
Крім того, на думку "Укрпошти", введення подібних жорстких правил призведе до того, що Україна перестане бути привабливим ринком для міжнародних e-commerce компаній.
"Укрпошта" додає, що досі українські оператори поштового зв’язку, як і їхні європейські колеги, не збирали копій паспортів та ІПН, бо це є порушенням прав громадян.
Тільки країни Євроазіатського союзу (РФ, Казахстан, Білорусь) ввели таку практику. З огляду на проєвропейський курс розвитку України, було б доцільно використовувати досвід цивілізованих країн в питаннях пересилання і вручення міжнародних поштових та експрес-відправлень,
– йдеться у заяві державного поштового оператора.
Представники поштово-логістичного ринку наголошують, що законопроєкти №4279/4278, до появи цієї правки, вважалися дуже прогресивними, оскільки передбачали перехід на сучасні технології митного оформлення посилок.
Однак, на думку ринку, ця правка повертає Україну в ситуацію жорсткого контролю і фактично "ставить хрест" на прискоренні доставки.
"Ті, хто придумували цю норму банально не розуміють, як працює міжнародна експрес доставка і індустрія e-commerce. Коли ви купуєте товар на AliExpress або Amazon, у вас не запитують копію паспорта або ідентифікаційний код, тому що це незаконно. Окрім того, зараз жодна логістична компанія в Україні не готова ні до збору, ні до верифікації таких даних. Це неможливо зробити ні технічно, ні фізично", – заявив в коментарі агентству "Інтерфакс-Україна" директор Nova Poshta Global Юрій Беневитський.
На його думку, введення цієї норми зупинить індустрію міжнародної експрес доставки в Україні і створить колапс в галузі.
"Дуже швидко накопичиться критична кількість вантажів, яке ми просто не зможемо обробити і видати клієнтам. Ця норма просто відбирає можливість в українців купувати на міжнародних e-commerce майданчиках", – наголосив Беневитський.
Це спричинить операційний колапс в поштово-логістичних компаніях та затримки по доставці посилок нашим клієнтам, а також масове повернення товарів і компенсації за недоставлені посилки.
Заявлена мета нової норми – боротьба з контрабандою. Однак всім добре відомо, що через кордон організовано відбувається переміщення товарів в десятки разів більше. Потрібно посилювати контроль над контрабандою комерційних компаній, а не контролювати простих жителів, які хочуть купувати якісні речі за дешевшою ціною за кордоном,
– сказав Василь Журавель, CEO Meest International.
Своєю чергою, генеральний директор DHL Express в Україні Вадим Сидорук наголосив, що зараз у компанії DHL немає кодів ІПН в товаро-супровідних документах.
"Весь вантаж, починаючи з нуля, нам доведеться розміщувати на митний склад, зв'язуватися з кожним одержувачем і просити надіслати нам його код ІПН. Це призведе до дуже великої затримки в оформленні, збільшенні термінів доставки вантажів нашим клієнтам, необхідності збільшувати розміри митних складів і істотний набір додаткового персоналу", – заявив він агентству "Інтерфакс-Україна".