4 листопада Верховна Рада ратифікувала "Угоду між урядом України та урядом Сполучених Штатів Америки про повітряні перевезення". Законопроект №0068 підтримали 235 народних депутатів. Угоду про "відкрите небо" з США було підписано 14 липня 2015 у Вашингтоні. Основні її вигоди для авіакомпаній України — самостійно маневрувати коштами, керуючись економічною вигідністю, а не необхідністю.

Які зміни в повітряному сполученні між Україною та США принесе угода?

Угода знімає обмеження за кількістю авіаперевізників з кожного боку, рейсам та географії польотів. Зокрема, знімаються обмеження по пунктах відправлення/призначення на територіях обох держав через будь-які проміжні пункти і далі в пункти за межами.

Також надається можливість авіакомпаніям обох сторін виконувати польоти з правом п'ятої свободи, встановлюється довільна частота і ємність повітряних перевезень авіаперевізниками обох сторін, дозволяється самостійне наземне обслуговування в аеропортах.

Що означає зняття обмежень по пунктах відправлення/призначення і що воно дає авіакомпаніям?

Авіакомпанії України та США зможуть здійснювати повітряні перевезення з будь-яких пунктів в Україні до будь-яких пунктів у США. Тобто, для авіакомпаній з обох сторін не існуватиме чітко визначених пунктів на територіях України та США, вони на власний розсуд зможуть обирати, з який пунктів відкривати повітряне сполучення, виходячи з економічної ефективності та комерційної доцільності окремого маршруту.

Що таке право п'ятої свободи?

Це право приймати на іноземній території пасажирів, що прямують на територію будь-якої третьої держави, а також адресовані туди ж вантаж і пошту, і право висаджувати пасажирів і вивантажувати вантаж і пошту, що направляються з будь-якої території.

Чим корисна довільна частота і ємність повітряних перевезень?

Авіакомпанії зможуть самостійно визначати частоту (кількість разів за певний період) і ємність (кількість пасажирів, багажу та вантажу) міжнародних повітряних перевезень, керуючись комерційною ситуацією на ринку.

Жодна сторона не може обмежувати в односторонньому порядку обсяг перевезень, їх частоту і регулярність, або типи повітряних суден, які експлуатуються компаніями іншої сторони, окрім випадків, коли такі обмеження встановлюються з митних, технічних, експлуатаційних причин, або з причин охорони навколишнього середовища відповідно до єдиних умов, передбачених статтею 15 Чиказької Конвенції.

Які вигоди від самостійного наземного обслуговування в аеропортах?

Самостійне наземне обслуговування значить, що користувач аеропорту безпосередньо здійснює для себе послуги з наземного обслуговування однієї або більше категорій та не укладає жодних договорів будь-якого виду з третьою стороною для надання таких послуг.

Тобто, авіакомпанія самостійно, за рахунок власних ресурсів, може здійснювати обслуговування власних літаків, пасажирів, багажу та вантажу. Для цього авіакомпанія повинна мати в аеропорту необхідний кваліфікований персонал, обладнання, спецтехніку.

Питання отримувати необхідні послуги від аеропортових служб або від спеціалізованих організацій чи виконувати наземне обслуговування власними силами — це питання економічних розрахунків (вигідно – не вигідно). В базовому аеропорту можливе самообслуговування, а в інших — отримання послуг за плату. Все залежить від наявності власної інфраструктури в тому чи іншому аеропорту. Самообслуговування допомагає авіакомпаніям маневрувати фінансами, силами та засобами в залежності від конкретної ситуації.

До слова, на початку листопада авіакомпанія Lufthansa скасувала майже тисячу рейсів через страйк бортпровідників. А у Росії заборонили літати на "Боїнгах".