За даними втілення парламентом рекомендацій експертів Реанімаційного Пакету Реформ, листопад став одним з найактивніших місяців року: 8 з 53 законів ухвалених парламентом у цьому скликані з нормотворчої бази РПР.
Відповідно у нас дещо змінилися показники лідерства серед депутатів-партнерів громадянського суспільства у втіленні реформ. Лідером, за результатами станом на 1 грудня є позафракційна Ганна Гопко, яка є партнером РПР у 18 законодавчих ініціативах, 7 з яких вже прийняті. Друге та третє місце займають досвідченні депутати, двоє з трьох, які серед лідерів списку мають стаж в парламенті понад один термін, а саме представники БПП Оксана Продан (17 ініціатив з яких 9 стали законами, що є найвищим показником ефективності) та Віктор Чумак (теж 17, але прийнятих трішки менше, 6). Загалом серед 14 депутатів-партнерів, які стали співавторами 10 законопроектів і більше, лише 3 мали досвід роботи і в попередньому скликанні. 11 – "свіжа кров". Таким чином можна чітко констатувати, що не залежно від фракції та комітету саме нові депутати є найактивнішими промоутерами реформ.
Що ж спромоглися зробити депутати у листопаді 2015 року? Давайте перерахуємо:
— запропонувати зменшити рівень бюрократизму у відносинах з переселенцями законопроектом 2166 авторства Георгія Логвинского, Валерія Пацканя, Альони Шкрум, Ірини Геращенко та Григорія Немирі. На жаль, Президент не підтримав ініціативу парламенту і направив свої застереження депутатам. Зараз, спільно з правозахисними організаціями, які працюють з переміщеними особами (Право на захист, КримSOS, Восток СОС) будемо переконувати депутатів далі боротися за права наших переміщених земляків
— забезпечити прозорість діяльності Антимонопольного комітету України за основі ініціативи 2102, авторства Вікторії Пташник, Наталії Кацер-Бучковської, Альони Шкрум, Іванни Климпуш-Цинцадзе, Владислава Голуба, Ганни Гопко та Тетяни Острікової, підтриманої експертами Антикорупційної групи РПР та ініціативи Сильніші разом. Довгоочікуване рішення вдалося втілити перш за все завдяки проведенню Дня економічного розвитку за ініціативи Міністерства економічного розвитку та торгів
— запустити аналог ФБР – Державне бюро розслідувань, законопроектом 2114, співавторами якого є Кожем'якін Андрій, Паламарчук Микола, Король Віктор, Мисик Володимир, Костенко Павло, Купрій Віталій, Бухарєв Владислав, Соляр Володимир, Мацола Роман, Развадовський Віктор, Сотник Олена, Чумак Віктор та експерти РПР та Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк та Олександр Банчук
— розпочати процес роздержавлення ЗМІ законопроектом 1123, підготованим народними депутатами Миколи Томенка та Олександра Абдулліна та активно доопрацьованим групою РПР "Медіа-реформа", Інституту Медіа Права
— забезпечити зняття регуляторних бар'єрів для розвитку мережі індустріальних парків в Україні ініціативою 2844 авторами якого виступили депутати Ванат Петро, Ляшко Олег, Галасюк Віктор, Козаченко Леонід, Романовський Олександр, Хміль Михайло, Домбровський Олександр, Кіраль Сергій, Сольвар Руслан, Дубінін Олександр, Гіршфельд Анатолій, Розенблат Борислав, Нечаєв Олександр, Кривенко Віктор, Соловей Юрій, Маркевич Ярослав та експерти ініціативи "Дерегуляція" РПР
— зробити більшість голосувань місцевих рад персональними відповідно до законопроект 2016а, зіінційованого експертами групи "Децентралізація" РПР, перш за все Тарасом Шамайдою та депутатами Ганною Гопко, Сергієм Власенком, Сергієм Лещенком, Мустафою Наємом, Наталією Кацер-Бучковською, Юрієм Бабієм, Віктором Романюком, Романом Заставним, Оксаною Продан.
— запровадити процедуру заміни довічного позбавлення волі більш м'яким покаранням законопроектом 2292, авторства Віктора Чумака та Ірини Луценко, підтриманого експертами групи "Реформа правоохоронних органів" РПР та ЦППР
- дати потужний старт вже з початку 2016 року науковій та науково-технічній діяльності, прийнявши ініційований Міністерством освіти та науки, якісно опрацьований комітетом на чолі з Лілією Гриневич та експертами від громадськості законопроект 2244а. Нова система стосунків науки та влади на основі грантової підтримки наукових команд, а не стін інститутів НАНУ.
Дуже шкода, що реформу N1, реформу державної служби парламент в листопаді так і не зміг собі записати в актив. Серед негативів і досить контраверсійна якість законопроектів так званого візового пакету (формально вимоги переважно виконанні, а от змістовно – чекаємо оцінки європейців щодо процедур конфіскації та Нацагенства управління конфіскатом). Але, пацієнт не те що живий, а й подає активні ознаки життя – молода кров депутатів-реформаторів дає себе знати.
То ж чекаємо не менш активного грудня та слідкуємо хто ж стане лідером парламентської співпраці з Реанімаційним Пакетом Реформ за результатами 2015 року.
ксперт з питань адвокації Реанімаційного Пакету Реформ, член правління "Transparency International Ukraine"