Політичний процес

– Політика – це такий процес, коли всі один з одним обговорюють різні конфігурації і варіанти. Наприклад, у Блоці Петра Порошенка є дуже дивні люди.

Є одіозний смішний і в міру дурковатий нардеп Сергій Каплін. Я говорю в міру дуркуватий, тому що він це робить на замовлення. Думаю, що на замовлення Льовочкіна.

– Добре, коли еліти об'єднувалися і об'єднуються в процесі непопулярних реформ і складних реформ. Але я от собі думаю, де та межа, коли я можу заради загальних, глобальних інтересів, заради проведення реформ, погодиться з неприємними мені яким-небудь нардепом Капліном.

Стосунки із Коломойським

– Я знаю, що Коломойський дуже приємний медійний персонаж. І Ви, напевно, заздрите його славі, як кожна людина в цьому медіа-просторі. З Коломойським, який є суб'єктом української політики, як і Ахметов, як і Фірташ, як і Пінчук, який володіє всіма телеканалами, ведуть переговори усі політичні партії.

Крім того, я з Ігорем Валерійовичем добре знайомий. Причому по одній темі. Ми подільники. Ми абсолютні подільники. Це ми в одній справі. Ми в тій справі, яку проти нас порушила Російська Федерація.

– Є два обвинувачених – один він, інший я. Тому ми як подільники регулярно консультуємося у цих питаннях. Ми з ним вели переговори, як працює Дніпропетровська область. І як у ній утримати порядок. І коли Коломойський тримав там порядок, він дуже щільно консультувався зі мною. І його команда. Ви безсумнівно зробите інтерв'ю з Коломойським, і він вам розповість про свою позицію. А я вам сьогодні розповідаю про те, що хочеш не хочеш, а у нас як спадщина минулого, є українські олігархи, які мають гроші і телеканали. Тому вони спілкуються з усім політичним спектром. Дуже добре, коли процес деолігархізації, про який говорить президент, буде йти.

Але дуже важливо, щоб на місце одного олігарха не приходив інший. Якщо ми "вибиваємо" олігарха, то на його місце може зайти тільки держава або диверсифікований спектр бізнесу.

Стосунки з Президентом та Прем'єром

– По роботі я значно більше спілкуюся з Прем'єр-міністром, аніж з Президентом. З прем'єром у мене хороші, ділові, товариські стосунки. Більше того, я пройшов з ним досить довгий і непростий шлях і міг побачити його в різних ситуаціях. Ще ближче я спілкуюся з Турчиновим.

Зміна уряду

– Президент не може змінювати уряд. Уряд повинен змінюватися відповідно до політичної логіки в парламенті. Я б говорив скоріше про те, що всередині "Народного фронту", до складу якого входить Яценюк і Турчинов, можливе переформатування нинішнього уряду. Правда в тому, що нинішній уряд, деяких частинах, як висловлюється Прем'єр-міністр, "не літає".

Робота Кабміну

– У Прем'єр-міністра 4 міністра: від "Народного фронту", міністр Кабінету міністрів, тобто секретар, Павло Петренко – міністр юстиції, віце-прем'єр, міністр культури – В'ячеслав Кириленко. І я смію сказати, що за роботу міністра юстиції, який провів багато цікавих реформ і рухається вперед, мені не соромно. Кириленко – людина з великою репутацією та досвідом. Він теж займається своєю роботою. У нас прийнято звалювати все в одну купу.

Робота уряду

– Ми ніколи не жили в реальному коаліційному уряді. А це реально коаліційний уряд, де є представники від кожної партії: від маленьких і від великих. Але не всі вони діють ефективно. "Блок Петра Порошенка" запропонував кілька міністрів, коаліція з цим погодилася. Запропонувала міністра "Самопоміч", запропонував міністра Ляшко, "Батьківщина" запропонувала двох міністрів, один з них дуже гідний – Ігор Жданов. Ось це і є коаліційний уряд. Це не завжди добре функціонує, і не завжди це вина Прем'єра, це вина в тому числі і коаліції. І коли ми зберемося для відвертої розмови, а така розмова необхідна, потрібно дуже обмінятися думками і зрозуміти, як зробити так, щоб все-таки цей колектив працював. Бо не можна діяти дуже ефективно в одній сфері. Адже не можна з одного боку боротися з корупцією, а з іншого боку її стимулювати.

Форма правління в Україні

– Про переформатування форми правління Україні я кажу починаючи з днів Майдану. І моя філософія – це рух до одного центру влади. Не може бути двох центрів влади, де кожен тягне на себе. Повинна бути чи парламентська, чи президентська республіка. Не приховую, що мені ближче парламентська республіка. Я вважаю, що ми повинні б найближчі пару десятиліть перейти до класичної парламентської республіки.

Нова поліція

– Це був один з приємних днів, який ми пережили, коли поліція вийшли на вулиці Києва. Але було не приємно, коли парламент повинен був прийнятий 5 наших законопроектів щодо реформи МВС, а прийняв всього два. Скажу чесно, нам цього дуже мало, тому що мені потрібні не тільки поліцейські на вулиці, мені потрібно, щоб ці поліцейські мали нові функції, щоб вони були не лялькові, красиві хлопчики і дівчатка, а щоб вони мали повноту своїх дій. Закони про національну поліції і про органи внутрішніх справ зафіксували просту ситуацію – МВС більше не Міністерство міліції, а міністр внутрішніх справ – це політична фігура, з дозволу скажу – лобіст на державному рівні ключових інституцій. Ці всі інституції – національна поліція, національна гвардія, служба з надзвичайних ситуацій, міграційна служба, сервісні центри – починають функціонувати по-новому.

Чому закон про поліцію такий важливий

– Процедура підписання виглядає наступним чином: голосується в залі, секретаріат вичитує, щоб там не було орфографічних помилок, підписується комітетом, в даному ситуації Кожем'якіним. Наскільки мені відомо, Андрій Анатолійович уже підписав цей документ. Далі візується відповідними міністрами, які мали до цього відношення. Володимир Борисович Гройсман вичитує документ, підписує його і відправляє до Адміністрації Президента, де є 15 днів за законом, для того, щоб або погодитися і Президент підпише закон, або не погодитись.

Про самостійність поліції

– У законі написано, що національна поліція – це центральний орган виконавчої влади. Це ключова філософія нашої реформи. Це має бути професійний, незалежний, відносно незалежний орган. Тому, що все одно існує координація цього органу – через бюджет, через функції міністра. Я думаю, що це буде працювати. Інша справа, що є перехідний період між старою міліцією та нової поліцією. Ми до нього увійшли і кілька днів вже по ньому йдемо. У нас є і плюси, і мінуси, і складнощі, і чарівність.

Хто посяде посаду керівника поліції

– Ми прийдемо до цього висновку через 3 місяці. Це не буде рішення завтрашнього дня. Тому, що перехідне положення нам дає можливість протягом трьох місяців перехідного періоду, від старої міліції до нової поліції, визначитися з кандидатурами.

На мій погляд б логічно якби цю посаду посяде Катерина Згуладзе, але є ще інші логіки процесу, наприклад, її бажання або наші необхідності за системою використання її навичок для всієї іншої реформи. Ми це питання обговорюємо.

– Ми приймемо рішення про керівництво поліції ближче до моменту, коли слово "міліція" взагалі зникне з нашого обороту.

Фінансування

– У парламенті затверджений бюджет, який припускає деякий оборот коштів під ту реформу, що ми почали. Наприклад, я говорю не може новий поліцейський отримувати 2 300 гривень і при цьому бути чесним поліцейським, адекватним і не брати хабарів. Я сказав тоді, коли ми підготували проект бюджету, якщо ви не додаєте грошей на реформу, то мені нічого тут робити. Якщо ви мені даєте повноваження – я працюю. Зараз у нас є гроші, щоб ми зробили до кінця року 7 000 нових поліцейських, у тому числі більше 6 000 патрульних поліцейських і я хочу встигнути ще до кінця цього року зробити нових дільничних.

Посада дільничного

– Буде трошки змінений функціонал. Тому що ключова функція для людини – знати що дільничні є, але вони нічим не допомагають. Є такий вислів у західній системі поліції "сommunity police" – це сервісна поліція, тобто дільничний міліціонер повинен здійснювати сервіс на своїй території. У місті ми будемо зменшувати їх кількість і їх функції, а у сільських районах ми будемо навпаки нарощувати права, можливості і забезпечення таких дільничних поліцейських. Так от ми хочемо зробити десь 6 200 нових патрульних поліцейських. Це була мінімальна програма.

Куди йтимуть люди ДАІ та з супроводжуючих служб

– Кожен має шанс. По-перше, вони повинні були ловити шанс при першому наборі в поліцію. Їх зловили всього 38 чоловік. Серед 2 000 осіб, це ті, хто пройшов відбір. Проте це дуже сильні хлопці. Буде повторний відбір. Будуть ще відбори. Зараз ці люди виведенні з роботи, але поки несуть інший функціонал. Кожному з них буде щось запропоновано. Наприклад, існує ДАІшник, такий же товстенький, як я. Він не проходить по нашим новим стандартам. Але раптом він страшно порядна людина або дуже серйозна людина. З цього ми пропонуємо піти працювати зі своїми фізичними або віковими або іншими якостями, але зі своїм досвідом, наприклад, в службу дільничного поліцейського.

Це важливо, щоб мене почули всі "старі" міліціонери. Кожна людина отримає шанс. За винятком тих, хто себе повністю скомпрометував, хто не пройде атестацію.

Кадрові скандали в МВС

– Наша служба МВС складається з 300 тисяч чоловік. Сказати, що тут працюють тільки хороші люди не можна. Спочатку я звільнив з посаду начальника ДАІ пана Сіренка. Замість нього виконував обов'язки пан Єршов. Йому було пред'явлено ряд звинувачень про не задекларований будинок, а в бік я відкладаю звинувачення про те, як живе його дочка і на які гроші, це питання його дочки і її друзів. Питання коли він не задекларував свій будинок, є для мене ключовим. І в незалежності від того, як я ставлюсь до Єршову, я йому сказав: "Ти не можеш займати цю посаду".

Перевірку порушень в міліції завжди проводить тільки прокуратура або тільки СБУ. Міліція міліцію розслідувати не повинна.

– Сакал подав рапорт на звільнення, він допустив помилку, коли розпочав конфлікт інтересів. Він не повинен був розслідувати кримінальну справу, яка стосувалася пані Козаченко, яка зустрічно вела розслідування проти Сакала по люстраційному закону. Він повинен був, як тільки ця ситуація виникла, віддати його в Генеральну прокуратуру. Він цього не зробив, він вів розслідування, нарвався на конфлікт інтересів. Це було публічно, він допустив серйозну помилку, тому я його звільнив з посади начальника слідчого управління. На сьогоднішній день він мій позаштатний радник, один з чотирнадцяти, який з'являється в міністерстві іноді раз на тиждень, іноді два. А Чеботар заступник міністра, який займався господарською діяльністю, проти якого так само була розгорнута відповідна інформаційна атака. Він теж допустив помилку. Він на провокації журналістів відповідав не спокійно, як велить досвід політичного життя, а дуже емоційно. Моє ставлення до нього не змінилося.

На скільки я знаю, за заявами щодо Чеботаря перевірку веде Генеральна прокуратура, проти Єршова перевірку веде Генеральна прокуратура, проти Сакала мені не відомо, що така перевірка йде.

Колишні "беркутівці"

– Я розформував "Беркут". Коли буде новий спецназ, який об'єднає всі спецнази і будуть нові кваліфікаційні вимоги, він буде називатися "КОРД" – корпус оперативної раптової дії. Коли ви говорите про Київський "Беркут", з яким було не все просто, особливо в перші дні після Майдану, з якого значна кількість людей звільнилося, значне число людей було заарештовано. Ще більше людей ми затримали. Ми – це МВС. А прокуратура тоді випустила, а я говорив це в інтерв'ю для вашого видання.

Ми заарештували п'ятьох співробітників, які видавали автомати тітушкам перед розгоном, 400 автоматів за командою Захарченко. Далі був Зінов, він віддав команду одному з працівників "Сокола" і чотирьом виконавцям. Ці люди теж затримані.

– Моє відомство, як і годиться цьому відомству в "постянуковній" країні, тільки-тільки випливає з лайна. Це не легкий процес, в тому числі і кадровий.

Протистояння центральної влади та батальйонів

– Я не знаю кого ви називаєте центральною владою. Ось наприклад я себе вважаю центральною владою, я один з тих, хто створив ці батальйони, я один з тих, хто ними керує зараз, і я так не вважаю. Ці люди зі зброєю в руках врятували країну в критичний момент, коли наша армія була до цього не готова, воювали, а тепер їх що, треба розстріляти? Ці люди – основа нових силових структур, яких ми зараз замінюємо. Коли я говорю про те, що буде створено "КОРД" новий спецназ, то це на цій основі. Я не кажу, що це просте завдання, але це моє завдання.

Контрабанда зброї в Україні

– У нас майже 500 кілометрів лінії зіткнення з ворогом. І через цю лінію фронту йде зброю, це дика проблема. Країна перенасичена зброєю.

Більше — дивіться в інтерв'ю.