Про призначення нового керівника АМКУ
Вікторія розповіла, що вже більше року як Антимонопольним комітетом керує виконувач обов’язків голови АМКУ, тому що чинній владі бракує політичної волі або політичної домовленості про призначення кандидатури на цю посаду.
Дискусії відбуваються тому що цей орган має розвивати конкуренцію і відповідати за розвиток економіки країни в цілому. Цей орган має бути незалежним від політичних сил та від органів влади,
— зазначила .
Також вона додала, що побоюється чергового політичного призначення. Тобто, коли політичні сили дійдуть консенсусу щодо кандидатури і тільки тоді розпочнеться процес подання. А згідно з діючим законодавством, ця схема має виглядати так: прем’єр-міністр робить подання, вноситься кандидатура на посаду голови АМКУ, потім ця кандидатура розглядається на засідання профільного комітету і при погодженні цієї кандидатури голосування виноситься в сесійну залу.
Про зміну штрафних санкцій
"На жаль, дуже непоодинокі випадки коли Антимонопольний комітет накладає штрафні санкції в розмірі мільйонів гривень, а потім після судового розгляду знижує їх до кількох тисяч гривень. Але як так може статися, що мільйон перетворюється в 30 000 гривень?" – відзначає .
Для того, аби уникнути таких ситуацій пропонує внести зміни в законодавство, щоб надати повноваження судам змінювати самостійно розмір штрафних санкцій в межах діючого законодавства. Адже ця процедура в Антимонопольному комітеті відбувається не прозоро.
Ціни на продукти перед Великоднем
За словами Вікторії , у законодавства є всі необхідні важелі впливу на суб’єктів господарювання, аби вони не підвищували ціни на продукти до якоїсь події чи свята. Наприклад, зараз найбільшою популярністю користуються яйця, цукор та борошно. Чому звичайні громадяни не відчули зниження цін – це питання до комітету, як регулятора.
"Антимонопольний комітет – це орган який має відповідати за те, щоб припини ці порушення. В нього є механізми: накладання штрафних санкцій до 10% від річного обороту компанії. Тут треба просто активніше працювати і при наявності порушення – відкривати справу на накладати відповідні санкції", – додала гостя.
Про повноваження АМКУ
Антимонопольний комітет не може бути фіскальним органом, зазначила Вікторія .
Тому що природа цього органу – розвивати конкуренцію, а не карати і накладати санкції, примушуючи об'єктів господарювання йти з ринку. Це не каральне відомство. Основна фунція органу – розвивати конкуренцію, не допускати порушень, якщо воно сталось – припини це порушення, а не наповнювати бюджет за рахунок об'єктів господарювання,
– пояснила .
Бізнес і антимонопольний комітет
Трапляються випадки, коли розслідування Антимонопольного комітету затягуються на роки, це створює непривабливу атмосферу для розвитку бізнесу. Тому що об’єкти господарювання постійно вимушені відповідати на запити від комітету, при чому іноді і по декілька разів. В такому разі ніхто не може спокійно себе почувати на ринку.
"Тим більше комітет не публікує повністю свої рішення. Це призводить до того, що суб’єкти господарювання не розуміють, що таке "порушення". Вони не можуть аналізувати свою діяльність, вчитися на практиці. Бо тільки тоді, коли діяльність комітету буде прозорою, коли рішення будуть публікуватися в повному обсязі, коли суб’єкти господарювання будуть розуміти принципи накладання штрафів, тоді інвестиційний клімат буде набагато привабливіший", – відзначила Вікторія .
Про реформи в АМКУ
В будь-якій реформі важливі законодавчі зміни, але вони не можливі без імплементації.
"Через комітет проходять всі рішення органів державної влади – чи відповідне рішення не створює додаткові бар’єри для входу на ринок. Якщо взяти ринок авіаперевезення, для прикладу, то голова Державної авіаційної служби України Денис Антонюк, захотів запровадити свої правила. Я не розумію, чому комітет не бачить в цих правилах бар’єр. Це фактично лобі однієї компанії. В правилах передбачено, що чартерними рейсами може займатися лише держава або фізичка особа, яка має українське громадянство. А чому не іноземець?", – відзначає .
Звідси – високі ціни на квитки та неякісні послуги. Бо якщо на ринку одна компанія – їй немає для чого боротися за свого споживача, їй не потрібно ставати кращою.
Прозорість діяльності комітету
Вікторія ініціювала законопроект, який запроваджує в обов’язковому порядку публікацію рішень Антимонопольного комітету.
За її словами, це лише перший крок. Є багато питань які ще потрібно вирішувати. Сюди відноситься і питання про структуру Антимонопольного комітету, яку треба переглянути, бо вона не відповідає європейським практикам. Сама структура вже закладає в себе корупційні елементи.
Публікація рішень – це кроки до прозорості діяльності. Це дозволить попередити корупційні схеми, і звісно дозволить здійснювати громадський контроль за діяльністю органу,
– додала Пташник.
Більше про діяльність Антимонопольного комітету – дивіться в актуальному інтерв'ю.