Збільшення постачань морем
Минулого тижня російські морські постачання російської сирої нафти підскочили до п’ятимісячного максимуму. Вантажі, що відправляються з Росії, зросли до 3,6 мільйона барелів на день, що є найвищим показником з початку червня, у той час, як середній показник за чотири тижні також зріс, досягнувши максимального значення з серпня.
Цікаво США та союзники встановили обмеження цін на російську нафту, – WSJ
Найбільший приріст як в обсязі, так і у відсотковому вираженні спостерігався в перевезеннях з арктичного терміналу Мурманська. Танкери з російською нафтою прямують до Китаю, Індії, Туреччини, а також деяких невідомих пунктів призначення.
Набагато більше кораблів залишають російські порти, не сигналізуючи про кінцевий порт розвантаження. Зокрема, відбулося велике зростання кількості суден, які вказують своїм наступним пунктом призначення Порт-Саїд або Суецький канал. Це супроводжувалося падінням обсягів танкерів, що свідчить про те, що вони прямують до Індії. Залишається ймовірним, що більшість із цих суден почнуть сигналізувати до індійських портів, коли вони пройдуть через канал.
Тижневі показники експорту російської нафти / Bloomberg
Чи зможе Росія обходити санкційні обмеження
Початок дії санкцій означатиме, що імпортери нафти в усьому світі не зможуть користуватися морськими послугами ЄС у разі перевищення ціни. Це спричинить колосальні збитки для країни агресора, а отже, Росія може спробувати тіньові схеми для продажу своєї нафти. Один із таких варіантів – приховати джерело походження нафти – розповів 24 каналу економічний експерт Борис Кушнірук.
Росія може спробувати перепродавати нафту через треті компанії, змішуючи свої нафту з тією, що прямує до інших напрямків. Є дуже великі танкери, куди можуть зливати нафту з різних місць, щоб потім транспортувати її далі.
Експерт наголошує, що у такому випадку прибутки Росії від нафти суттєво зменшаться. Навіть частково обходячи заборону, агресорка втрачатиме значну частину своїх контрактів, а нафта, експортована у такий спосіб, коштуватиме значно дешевше.
Крім того, почнуться розслідування щодо пунктів призначення усіх танкерів, що знаходяться у світовому океані. Таким чином можна буде ідентифікувати судновласників, які перевозять нафту, приховуючи, що це нафта з Росії.
– зазначає Борис Кушнірук
Він додав, що чим довше триватимуть санкції заходу, які будуть обмежувати прибутки Росії з її головного джерела доходів, тим сильнішим буде тиск на агресорку, який зрештою змусить її піти на поступки.
Страховий ринок замінити вкрай складно
Жодне незастраховане судно з нафтою не може вийти в море, оскільки це не лише колосальні фінансові ризики, а й екологічні загрози. Тому, саме заборона надання послуг страхування є найбільш болючим місцем у накладанні санкцій. Найбільші страхові компанії, що існують сотні років, знаходяться у ЄС та Великій Британії.
Лондон є важливим страховим ринком для транспортування нафти. Страхування захисту та відшкодування покриває компанії ризики, включаючи розливи нафти. Велика Британія також є домом для Міжнародної групи P&I Clubs, всеосяжної організації взаємних компаній з усього світу, яка покриває 95% танкерного флоту для цього страхування. Сполучене Королівство зробить відмову від контрактів на постачання російської нафти, підписаних до 5 грудня та доставлених до 19 січня, відповідно до підходу США.
Наскільки зменшаться доходи Росії
Залежно від того, якою саме буде гранична ціна, санкції можуть дуже потужно вдарити по економіці Росії. За словами економіста Олега Пендзина, у бюджеті Росії приблизно розрахована ціна нафти до 50 – 55 доларів за барель. Якщо буде встановлена приблизно ця ціна, то трагедії не буде. Якщо ж буде нижча ціна – це буде дуже потужний удар. Тому що, по-перше, видобуток нафти буде збитковим. По-друге, ні рента, ні відповідні платежі з добувних компаній надходити не будуть.
Удар по нафто-газовому бізнесу Росії може бути дуже серйозним. Якщо це вдасться, то економіка Російської Федерації буде дуже вразливою,
– сказав Пендзин.
Встановлення стелі цін
- Наразі CША разом з партнерами працюють над встановленням максимальної ціни на російську сиру нафту. Вона буде встановлена на фіксованому рівні, а не на плаваючому.
- Офіційні особи США мають намір встановити обмеження на сиру нафту вище 60 доларів за барель, що збільшило б шанси змусити Росію продати частину свого експорту в рамках обмежень.
- Щоб заспокоїти ринок, Міністерство фінансів США дозволило танкерам, що завантажені нафтою до 5 грудня, розвантажитись до 19 січня без обмежень на ціну.