Реєстрація кандидатів почалася 15 вересня 2020 року, через це декілька тижнів до того кандидати не називали свої борди та плакати агітацією, а казали, що це політична реклама. Виглядає це так само та дозволено законом. Більше про це – в розслідуванні журналістів Bihus.info.
Цікаво Російське минуле та любов до каналів Медведчука: скандальні факти про Пальчевського
Кандидати казали: це – не агітація, це – спілкування з виборцями. Щоб уникнути такого шулерства, в Центральній виборчій комісії навіть пропонували заборонити будь-яку політрекламу за пів року до виборів.
Ми пропонували ввести саме поняття і встановити заборону за 6 місяців. Верховна Рада частково підтримала нашу пропозицію. В законі про рекламу з'явилося визначення політичної реклами. Щоправда, дещо в іншій редакції, ніж ми пропонували. Але оцієї заборони там не з'явилося,
– пояснив голова Центральної виборчої комісії Олег Діденко.
Фінансувати таку політичну рекламу, яка наче не агітація, легше, адже вона поза виборчим фондом. Створив громадську організацію і ганяєш через неї гроші.
Скільки вклали грошей
Спільно з рухом "Чесно", який завжди моніторить виборчий процес, журналісти Bihus.info відзняли всі ці борди, банери, сітілайти і плакати в Києві. Після цього вони визначили середні столичні ціни на кожну рекламу конструкцію та почали рахувати.
Реклама / Скриншот з відео
Кандидата з середніми витратами
Олександр Попов, якого у свій час Віктор Янукович поставив керувати Києвом. На посаді глави КМДА його й застала Революція Гідності. Тепер він підсудний в одній зі справ Майдану про жорстокий розгін студентів 30 листопада 2013 року.
Олександр Попов / Скриншот з відео
Після Революції Гідності Олександр Попов, який до того постійно працював на державних посадах, в тому числі нардепом і міністром, зник з політичних радарів. Зайнявся малорентабельним бізнесом в Горішніх Плавнях, а тепер вирішив повернутися. За 2 місяці нарахували понад 100 його рекламних конструкцій у Києві.
Наприклад, Попов, за нашими оцінками, мав витратити на рекламу близько 2, або навіть можемо говорити від 2 мільйонів,
– розповів аналітик руху "Чесно" Ігор Фещенко
"Буде приблизно 150 – але це не борди, це сітілайти різного розміру. Я не можу сказати (скільки коштів пішло на це – 24 канал). Громадська організація займається цим – "Кияни за Олександра Попова", – повідомив Олександр Попов.
Така громадська організація є, але, якщо глянути на неї в реєстрі, то виявиться, що "Кияни за Олександра Попова" були не завжди. Організацію зареєстрували буквально за день до цього коментаря журналістам.
Громадська організація для передвиборчої політичної реклами – це дуже зручно. Гроші не йдуть через виборчий фонд, прозорість на нулі, гроші гуляють. Це якраз той механізм, який використовують і лідери нашого рейтингу.
Хто увійшов у рейтинг
На п’ятій сходинці за нашими підрахунками витрат на передчасну рекламу – партія "Пропозиція". Так називається проєкт, раніше відомий під робочою назвою "Партія мерів".
Партія "Пропозиція" / Скриншот з відео
Центральні люди політпроєкту – мер Дніпра Борис Філатов та його друг Геннадій Корбан. По Києву, а не по Дніпру зняли 225 бордів, сітілайтів та інших реклам "Пропозиції".
Ми оцінили їхні витрати в серпні та вересні в 4,7 мільйона гривень
– зазначив аналітик руху "Чесно" Ігор Фещенко.
Звіт цього політичного проєкту за перший квартал пустий. Там лише квартира у Києві. Але і тут є громадська організація, яка називається так само – "Пропозиція". Гроші, очевидно, ганяють саме через неї.
Читайте також Пачки доларів і квартира майже за мільйон: справу ексдиректора Укроборонпрому передали до суду
Цікавий факт: на рекламу у соціальних мережах партія "Пропозиція" вже витратила близько 3 мільйони гривень. Це також за підрахунками "Чесно".
Хто ще потрапив до списку із найбільшими витратами – дивіться у програмі.