Керівництво ДП пояснює таку суму збитковістю пасажирських перевезень і старим рухомому складом. Експерти — корупцією. Заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер у коментарі виданню "Ліга" оцінив обсяги корупції на залізниці у суму від 10 до 20 мільярдів гривень на рік.

Приміром, компаніям, пов'язаним з Ахметовим, дають можливість вигравати тендери за завищеними цінами. У квітні ДП "Укрзалізничпостач" замовив у "Метінвест-СМЦ" пружинних клем для колій майже на 14 мільйонів гривень. Тоді як у тендері брала участь компанія "Укрзалізничбуд", яка готова була цей же товар поставити на 2 мільйони дешевше, але заявку відхилили. Тоді виконуючий обов'язки керівника "Укрзалізничпостач" Євген Хорощак мотивував відмову простроченими документами. У "Укрзалізничбуд" ж кажуть, що документи не переробляли через те, що отримали лист від замовника, в якому було сказано, що документи дійсні.

Журналісти програми "Наші гроші" з'ясували, що торги тоді перенесли з 23 на 30 квітня через зміни порядку оплати за поставлену продукцію — з класичних 4 місяців до 5 днів. При цьому Євген Хорощак визнав, що так швидко гроші платять тільки компаніям Ахметова.

Всупереч рішенню РНБО, "Укрзалізниця" продовжує купувати продукцію російських заводів. У держпідприємстві відкрито говорять, що працюють з ними через посередників.

Хорощак визнав, що компанія, у якої нещодавно купили металовироби для залізниці на суму 77 мільйонів гривень, пропонувала саме російську продукцію виробництва "Северосталі". При цьому був і український постачальник, який був готовий продати аналогічний товар на 30 мільйонів дешевше, але його до торгів не допустили — він не встиг "донести всі необхідні документи".

Відмовили і під час тендеру на поставки запчастин до електровозів угорській компанії "Індустріал трейд промоушн". Вони пропонували обладнання на 20-40% дешевше, але їх пропозицію відхилили через претензії до сертифікатів та відсутність довідки про те, що представник фірми не був раніше судимий за тендерні злочини. У результаті, як з'ясували "Наші гроші", тендер виграла компанія "Луганський електромашинобудівний завод".

Участь у торгах продукції скандального Керченського стрілочного заводу Євген Хорощак вважає законним і пояснює конкуренцією.

"Чинне законодавство не забороняє нам купувати продукцію цього заводу. Залишитися тільки з одним постачальником в особі Дніпропетровської стрілочного заводу ми теж не хочемо. Нам потрібна конкуренція — і для зниження ціни, і для отримання кращих умов контракту", — розповів Євген Хорощак.

Близько 80% вантажних вагонів, які возять вантажі на території України — власність російських компаній, тоді як ще рік тому значна перевага була в українських. За останній рік рухомий склад практично не оновлюється. Виконання показників по ДП "Укрзалізничпостач" — 16-20%, поставки для пасажирського господарства на нулі (запчастини до кондиціонерів, постіль, запчастини до вагонів, і т.д), постачання запасних частин для локомотивів (які горять у рейсі) 10-20%, для вантажних вагонів та ж ситуація. Це схоже на явний саботаж з боку директора підприємства, хто відповідатиме за безпеку на залізниці, або все спишеться на АТО?

У сумнівних тендерах помічені і "люди Януковича". Зокрема, у червні "Перша паливна компанія", яку пов'язують з людьми колишнього президента-втікача, через суд домоглася збільшення ціни на дизпаливо. Загальна сума зросла з 1.31 мільярда гривень до 1.86 мільярда. Різницю в ціні підприємство успішно оплатило, а враховуючи близькість Хорощака до міністра транспорту, угода була узгоджена нагорі.

Навмисне загнати держмонополію в збитки, щоб потім подешевше продати — класичний спосіб прибрати до рук ласе підприємство, вважає екс-глава фонду Держмайна Олександр Бондар. За словами колишнього чиновника, теоретично робити приватизацію залізниці можна, залишивши колії в держвласності, при цьому допустивши приватних перевізників. Однак, Україна до цього не готова, замість збиткової старої держкомпанії ми отримаємо одного приватного монополіста, який буде диктувати ціни і заробляти на цьому шалені гроші. Приклад ДТЕК у нас вже є — монополіст, який встановлює правила гри на ринку і шантажує високими тарифами народ України.