Наприкінці вересня глава правління ПАТ "Укрзалізниця" Войцех Бальчун заявив "Інтерфакс-Україна" про те, що має намір в 2016 році домогтися беззбиткової роботи залізничного монополіста, а в 2017 році вивести компанію на прибуток.

Ці амбітні наміри цілком могли б стати реальністю за підсумками січня-червня 2016 року компанія отримала 1,536 млрд грн чистого прибутку за українськими стандартами бухгалтерського обліку (УСБУ) проти 17 млрд грн збитків в 2015 році. Однак не все так просто левова частка збитків 2015 року сформовано через різко підняті витрат на обслуговування і погашення єврооблігацій на суму 500 млн доларів. Ну і прибутковість в 2016 році пов'язана з тим, що ці витрати різко скоротилися завдяки реструктуризації позик. Ще одна причина зниження витрат в 2016 році один за іншим скасовуються тендери на закупівлю вкрай необхідного обладнання. Чому скасовуються? Через спроби їх сфальсифікувати.

Так, Бальчун рухає "Укрзалізницю" до фінансового оздоровлення. Хоча і стикається з колосальним системним опором. Нещодавно в одному з телеінтерв'ю він розповів про спроби фальсифікувати і перекрутити тендерні процедури: "Практично з самого початку я бачу тільки схеми, які сприяють корупції. Дуже непрозорі процедури. Дуже часто ми вибираємо найдорожчу пропозицію в наших тендерах і низьку якість. І проблема тут не в тому, застосовуємо ми ProZorro чи ні, тому що ми застосовуємо ... А проблема там, де готується специфікація. І ця специфікація таким чином розробляється, що вона сприяє одному переможцю. І це вже не дивлячись на те, що вже в самому етапі тендерної процедури все вже йде за правилами гри. І це велика проблема для фірми".

На жаль, це не єдина проблема, пов'язана із закупівлями. Ситуація страшніше керівники "дочок" ПАТ "Укрзалізниці" нерідко саботують і перекручують результати навіть прозоро проведених конкурсів. Вони повертають до життя вже ліквідовані було корупційні схеми на кшталт тієї, що існувала до 2008 року за участю страхової компанії "Інтер-Поліс".

Як це робиться? Ось найсвіжіший приклад: 26 вересня 2016 року заступник начальника регіональної філії "Південно-Західна залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" Руслан Мироненко видав Наказ про організаційні заходи з надання послуг працівникам і непрацюючим пенсіонерам філії. Цим наказом фактично анульовані результати конкурсу з вибору страхової компанії для здійснення добровільного медичного страхування працівників та непрацюючих пенсіонерів, який був проведений 27 квітня 2016 року всією компанією ПАТ "Укрзалізниця".

Оголошення про результати цього конкурсу було опубліковано на офіційному сайті "Укрзалізниці". 3 серпня 2016 року його переможцями стали чотири страхові компанії:

"Інтер-Поліс";

"Нафтагазстрах";

"Український страховий капітал";

"Раритет".

Далі все було б правильно і красиво: працівники та непрацюючі пенсіонери вивчають умови програм добровільного медичного страхування від компаній-переможниць і вибирають найприйнятніші для себе умови.

Ось тут особливо важливо нагадати, що це добровільне страхування, і кожен застрахований має право вибору страхової компанії. Так як страхові внески сплачуються працівниками за їх власний рахунок, а не за рахунок держкомпанії.

Однак ось такий хід справ босів регіональної філії "Південно-Західна залізниця" не влаштовував виданим Русланом Мироненко 26 вересня 2016 року наказом працівників державного підприємства прямо примушують до страхування тільки в компанії "Інтер-Поліс".

Чому саме і обов'язково "Інтер-Поліс"? Можливо, причина прихильності до "Інтер-Полісу" пояснюється тим, що ця компанія має офшорних засновників, що відкриває просто феєричні можливості по частині виведення капіталу на користь реальних бенефіціарів цієї схеми.

Тепер "Інтер-Поліс" буде отримувати гроші також від співробітників і пенсіонерів "Південно-Західної залізниці", примусово заганяти їх керівництвом в цю страхову компанію. Фактично, ситуація з "Інтер-Полісом" і "Південно-Західною залізницею" дуже нагадує примусове відрахування з зарплати різноманітних внесків у всілякі "добровільні" організації, яка мала місце в "совкові" часи. Тільки мотиви різні. Зараз це корупція.

Зайве нагадувати, що порушення прав застрахованих осіб (працівників та непрацюючих пенсіонерів) на добровільний вибір страхової компанії неодмінно призведе до конфліктів з приводу неналежної якості медстрахування. А як інакше? Звідки тоді візьмуться "зайві" гроші на відкачку в офшор і мотивування тих, хто створює ексклюзивні умови для одного з страховиків? Є ще й друге джерело конфліктів раніше укладені договори з компаніями-переможцями конкурсу, адже тепер доведеться їх переукладати на користь "Інтер-Полісу".

Про те, що така "мотивація" є, явно і недвозначно свідчить пункт 3 згаданого наказу "Південно-Західної залізниці", в якому дається пряма вказівка начальнику фінансово-економічної служби забезпечити своєчасне фінансування підрозділів філії "Південно-Західна залізниця" для перерахування страхових платежів виключно страхової компанії "Інтер-Поліс". Гра варта свічок для творців "схеми" з явно недобровільним вибором компанії для добровільного медстрахування річний платіж по "Південно-Західній залізниці" складає сукупно для працюючих і пенсіонерів понад 70 млн грн.

Але ПЗЗ не єдина дорога, де стараннями місцевих босів співробітників і пенсіонерів примусили зробити вибір на користь "Інтер-Поліс". Трохи раніше аналогічні накази були видані ще в двох регіональних філіях "Укрзалізниці" на "Південній залізниці" і "Одеській залізниці". Там керівництвом регіональних філій були підписані договори доручення з "Інтер-Полісом" (причому, виключно з ним), де за рахунок страхових платежів співробітників залізниці перераховується 1% за організацію такого примусового страхування регіональним філіям залізниці.

В цілому, сума платежів, що йдуть в офшор, становить орієнтовно 400 мільйонів гривень. До всього іншого, статутний капітал і прийнятні активи "Інтер-Полісу" не відповідають нормам чинного законодавства України. Хто буде його докапіталізувати? Все те ж багатостраждальне ПАТ "Укрзалізниця"?

Тепер у Войцеха Бальчуна залишився дуже зрозумілий вибір: або показово і жорстко відреагувати на саботаж з боку "босів" "Південно-Західної залізниці", або спустити ситуацію на гальмах. У першому випадку він подасть сигнал "красти не можна в принципі", чим покаже вагання, що корупції в "Укрзалізниці" не місце, а також зробить ще один сильний хід в очищенні команди від корупціонерів.