У рамках судової реформи були прийняті закони "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів" та "Про виконавче провадження". Цими законодавчими актами поряд із державними виконавцями планується створити систему приватних виконавців.
Що робитимуть приватні виконавці
Виконуватимуть рішення суду та інших органів чи посадових осіб. Їхня юрисдикція буде обмеженою. Зокрема, приватні виконавці не займатимуться провадженнями, що стосуються вселення-виселення із житла, відібрання дитини, виконання рішень стосовно недієздатних осіб, в тому числі — щодо дітей, а також ті рішення, де учасником виконавчого провадження є держава.
Хто може стати приватним виконавцем
Громадянин України, який досяг 25 років, має вищу юридичну освіту, володіє державною мовою, має стаж роботи у галузі права після отримання відповідного диплома не менше двох років та склав кваліфікаційний іспит.
Приватним виконавцем не може бути особа:
- визнана судом обмеженою у цивільній дієздатності або недієздатною;
- яка має не зняту або не погашену в установленому законом порядку судимість;
- яка вчинила корупційне правопорушення або порушення, пов'язане з корупцією;
- якій за порушення вимог законодавства анульовано свідоцтво про право на зайняття нотаріальною, адвокатською, діяльністю арбітражного керуючого, — протягом трьох років з дня звільнення;
- звільнена з посади судді, прокурора, працівника правоохоронного органу, з державної служби або служби в органах місцевого самоврядування у зв'язку з притягненням до дисциплінарної відповідальності, — протягом трьох років з дня звільнення.
Хто і як контролюватиме приватних виконавців
Приватні виконавці будуть підзвітні Міністерству юстиції. Контролюватимуть їхню роботу також два спеціальні органи: Кваліфікаційна комісія приватних виконавців — проводитиме відбір бажаючих стати приватним виконавцем, та Дисциплінарна комісія приватних виконавців — куруватиме їхню професійну діяльність. На початковому етапі Дисциплінарна комісія складатиметься тільки з представників Міністерства юстиції, однак в майбутньому до її складу увійдуть представники саморегулюючої організації — Ради приватних виконавців, і представник від Ради суддів.
За законом — Мін'юст зупиняє та припиняє право на здійснення діяльності приватного виконавця. Оскаржити дії чи бездіяльність приватного виконавця також можна буде в судовому порядку.
Законом передбачено створення Єдиного реєстру приватних виконавців України, куди будуть внесені дані про усіх приватних виконавців, які пройшли відповідний відбір і отримали ліцензію на діяльність від Мін'юсту, в тому числі — відомості про офіс та страхові зобов’язання приватного виконавця. Також туди будуть вноситися усі дані про дисциплінарні стягнення приватних виконавців, про призупинення чи припинення діяльності. Єдиний реєстр буде працювати у вільному доступі на офіційному сайті Мін'юсту, безкоштовно.
Хто і скільки платитиме приватним виконавцям
Розмір основної винагороди приватного виконавця встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Основна винагорода приватного виконавця може бути у вигляді:
фіксованої суми – у разі виконання рішення немайнового характеру;
відсотка суми, що підлягає стягненню, або вартості майна, що підлягає передачі за виконавчим документом.
Основна винагорода у вигляді фіксованої суми стягується після повного виконання рішення. Закон забороняє стягнення з боржника додаткової винагороди приватному виконавцю, а також додаткових витрат, крім визначених Міністерством юстиції України.
Приватні виконавці = узаконені рейдери?
Найбільше побоювань у суспільстві і у окремих експертів викликає питання службових зловживань з боку приватних виконавців. Простіше кажучи — є думка, що приватні виконавці здобудуть законне "право" тиску на громадян, і "вибиватимуть" з них значно більше, ніж вимагає судове рішення.
Що кажуть експерти:
Сергій Биков, політичний консультант, керівник Інституту публічної політики та консалтингу
Це суцільний негатив, якщо приватна виконавча служба не буде стосуватись виключно тих проваджень, які не може виконати державна виконавча служба. Ми побачимо таку саму ситуацію, як у РФ сьогодні, коли приватні виконавці вриваються в помешкання боржників, б'ють людей, вимагають повернення якихось боргів по завищених "тарифах". У Росії тільки після того, як в одній з областей стався факт побиття і зґвалтування приватною виконавчою службою у родині боржника, у Держдумі з'явився законопроект про обмеження діяльності приватних виконавців. І відповідні інформаційні зведення по РФ доводять, що є величезна кількість правопорушень з боку приватних виконавців, коли з їхнього боку здійснюється фізичне насильство і тиск.
Подібного варто очікувати і в Україні. Цей прийнятий законопроект фактично не містить ніяких гарантій безпеки громадян і ніяких суттєвих обмежень діяльності приватних виконавців. Це має бути напрацьовано — якщо певним видом виконавчого провадження може зайнятись державна виконавча служба, то вона має це робити. Інакше створюватиметься десяток фіктивних фірм чи організовані злочинні угрупування просто будуть реєструвати свої так звані колекторські контори і займатимуться "віджиманням" грошей, майна, рейдерськими захопленнями, але це вже буде начебто у легальний спосіб.
Державна виконавча служба може справитися з усіми потребами і викликами, якщо її реформувати і надати більше повноважень, бо тих, які вона має сьогодні — недостатньо для якісного проведення виконавчих проваджень.
Валентина Данішевська, директор благодійної експертної організації Центр комерційного права.
Реформування державної виконавчої служби в Україні триває вже понад 20 років, а процент виконання судових рішень все гірший.
Приватні виконавці будуть діяти за тими ж принципами, що і державні, ніяких додаткових повноважень у них не буде. В усьому світі більш ефективними є приватні: вони мають більше мотивації, меншою мірою задіяні в корупційних схемах.
Люди скаржаться, бо у них багато боргів. І коли їх почнуть стягувати, бояться, що це буде щось страшне, що виконавці "лізтимуть у двері". Нічого такого, що дозволяє "лізти у двері", цим законом не передбачається. Доступ до житла приватні виконавці, так само, як і державні, матимуть лише з дозволу суду. Всі гарантії збережені.
Є побоювання, що нібито за допомогою виконавців здійснюватимуться рейдерські захоплення. Україна страждає від цього багато років, і чомусь усі думають, що це лише почнеться. Ми якраз сподіваємося, що рейдерські захоплення на цьому закінчаться. У всіх цих різних видах корупційних проявів беруть участь якраз державні виконавці, а певною мірою — і суди. Тому ті виконавці, які тільки прийдуть, не є заплямованими. Приватні виконавці за будь-які зловживання будуть втрачати право займатися цією справою, не лише репутацію. Міністерство юстиції за будь-які порушення зможе притягати до відповідальності аж до відібрання свідоцтва на право займатися цією діяльністю. Приватні виконавці будуть просто швидше бігати, і їм буде вигідніше виконати рішення, а не займатися створенням бар'єрів для виконання. Адже сьогодні невиконання судового рішення оплачується навіть дорожче, ніж виконання.
У нас як у експертів є зауваження до цих законів, до їх текстів. Але те, що приватні виконавці Україні потрібні — сумнівів немає. Своїм завданням ми бачимо — стежити за належним впровадженням закону та допомагати Міністерству юстиції у тому, щоб приватні виконавці не були дискредитовані ще до початку своєї діяльності, щоб їх не зробили "ручними" та занадто підконтрольними, щоб умови, в яких вони почнуть працювати, дозволили їм завоювати довіру суспільства.
Руслан Сидорович, народний депутат України, безпосередньо брав участь у розробці законодавства про приватних виконавців
Важлива річ, яку ми прописали в законі — це інститут страхування відповідальності приватних виконавців від можливої шкоди як учасникам виконавчого провадження, так і третім особам. Відповідальність державних виконавців, начебто, є більш гарантованою, оскільки за можливі збитки відповідає держава. Але на практиці ми чудово знаємо, як держава у нас відповідає за ті збитки, які заподіювали громадянам органи державної влади, не тільки виконавці, а й міліція, прокуратура. Відшкодування завданих збитків добитися від держави майже неможливо. Коли мова йтиме про поліси відшкодування — цей інструмент буде робочим. Це щось на кшталт автоцивілки.
У прийнятій редакції закони встановлюють дуже жорсткі і чітко прописані критерії контролю за діяльністю приватних виконавців і порядок їхньої відповідальності. На етапі прийняття наші європейські партнери звертали увагу на зарегульованість і занадто великий контроль. Однак ми свідомо йшли на цей крок, розуміючи, з одного боку, побоювання стосовно можливих зловживань, з іншого — важливість забезпечити, щоб з моменту запуску цей новий інститут не був дискредитований.
Читайте також: Судова реформа: зрозуміло про те, що очікувати українцям