Під переведення, зокрема, потрапили авіаційні техніки. Що відомо про переведення з Повітряних сил у піхотні підрозділи, розібрався 24 Канал.

Дивіться також Переведення гостродефіцитних спеціалістів Повітряних сил у піхоту: що заявили в Генштабі

Сержант Віталій Горжевський (позивний Барт) повідомив, що майже всіх техніків із 114-ї бригади Повітряних сил планують перевести в піхотні підрозділи. Це залишить винищувачі МіГ-29 без технічного обслуговування.

За словами військових, попереднє скорочення вже суттєво зменшило кількість персоналу. Теперішнє переведення може повністю зупинити обслуговування літаків. Так, раніше з бригади забрали 250 осіб, зараз планують ще 218.

Старший технік інженерно-авіаційної служби прикарпатської авіаційної ескадрильї Дмитро Донцов розповів у коментарі виданню "Галка", що особовий склад забирають і з керівництва, і з персоналу.

Не лише авіатехніки, але й мобільно-вогневі групи стикаються зі скороченням персоналу. За словами військовослужбовця з позивним Невпинний реаліст, у його бригаді третину складу переводять у піхоту.

"Деякі МВГ (мобільно-вогневі групи – 24 Канал) залишаються повністю без людей. Як тепер екосистемі ППО впоратися з покладеними завданнями, я не знаю", – зазначив військовий.

Великою проблемою є те, що переведення проводиться за кількістю, без огляду на досвід чи посади.

Авіатехніки звернулися по допомогу до суспільства, адже втрата технічного персоналу може не лише підірвати бойову готовність Повітряних сил, а й поставити під загрозу безпеку країни.

Ми намагаємось зберегти бойову готовність, але без обслуговчого персоналу це просто неможливо. І якщо ми зараз не отримаємо підтримки та розголосу, ми втратимо можливість не лише захищати нашу землю, а й втратимо саму основу нашої авіації,
– наголосили авіатехніки.

Начальник ГЦВС 114-ї бригади Руслан Колішенко додав, що ціллю розголосу було передусім довести важливість Повітряних сил. У піхотних частинах фахівці посіли б посади, на яких не мають кваліфікації.

Це звернення – не про те, що ми не готові виконувати завдання. Це про те, що давайте дослухатися до людей на місцях, бути раціональними й максимально ефективними, бо нас і так мало,
– наголосив військовий.

Він пояснює, що підготовка бойового літака до польоту – це справа рук десятка спеціалістів, кожен з яких виконує конкретну функцію і має відповідний багаж знань. Розпорядження могло призвести до того, що деякі повітряні судна взагалі не змогли б більше виконувати завдання.

У Повітряних силах додали, що їхні військовослужбовці, звісно, посилюють лінію фронту в інших родах та видах ЗСУ, але окремі бригади та підрозділи не перший рік воюють на передовій. Деякі з військових захищали Донецький аеропорт, а також отримували позицію "Зеніт" на Донеччині.

Як українські пілоти не один рік дають відсіч ворогу: дивіться відео

У вечірньому зверненні 14 січня президент Володимир Зеленський згадав про цю ситуацію. Голова держави провів розмову з командувачем Повітряних сил.

Сьогодні було багато різної інформації, обурення та обговорень щодо переведень. Я доручив прояснити все суспільству й не зменшувати склад фахівців, які потрібні Повітряним силам для виконання бойових завдань – нашій авіації, ППО та мобільним вогневим групам,
– заявив Зеленський.

На подію відреагував також легендарний український пілот Вадим Ворошилов із позивним Карая.

Він наголосив, що від професійних вмінь та навичок інженерно-технічного складу напряму залежить безаварійність льотної роботи та успіх бойового застосування авіації.

Чи готові ми їх просто віддати? Ні, адже це дуже вузько направлені спеціалісти, котрі вчились у вищих військово-навчальних закладах упродовж 5 років, здобували професійний досвід підготовки повітряних суден у бойових бригадах та в умовах ведення бойових дій,
– заявив Карая.

Він пригадав ситуації, коли інженерний склад рятував літаки, переміщуючи їх в укриття, витягав пілотів із кабін, що палали.

Він зазначає, що важко знайти таких кваліфікованих людей їм на заміну. Їх втрата призведе до проблем з утриманням та обслуговуванням літаків, припускає пілот. Це може загалом зменшити боєздатність авіаційних бригад.

"Авіація – це одна велика екосистема, життєдіяльність котрої напряму залежить від виконання функціональних обов’язків кожного елемента, взаємозамінити які неможливо. Я хочу відстояти своїх людей, нашу авіацію!" – резюмував Карая.

Український блогер та волонтер Сергій Стерненко з посиланням на власні джерела також підкреслив, що переведення стосуються, зокрема, вузькопрофільних фахівців ППО, наприклад операторів РЛС, навчання яких триває дуже довго.

Через це у Повітряних силах десятки бойових літаків доведеться виводити за штат як небоєготові, бо їх просто не буде кому обслуговувати.

Він також припускає, що ефективність роботи ППО суттєво погіршиться через це рішення.

Рішення про переведення авіатехніків у піхоту український волонтер пояснив браком особового складу на лінії бойового зіткнення.

Як повідомляють рідні військових 24 Каналу, через масове переведення Повітряних сил у піхоту у більшості мобільно-вогневих груп не вистачатиме людей. У списках, зокрема, контрактники з відповідними військово-обліковими спеціальностями, яких не так просто замінити мобілізованими.

Наразі, за даними рідних військових, критична ситуація склалася у 1-й Галицько-Волинській бригаді. Там третину бригади переводять у піхоту без пояснень, куди саме.

Наказ від Головнокомандувача ЗСУ надійшов у рекордний час 12 січня, і наданий час на його виконання – 2 дні, рекорд, аби ніхто нічого не встиг змінити,
– зазначили рідні захисників.

Важливо зазначити, що раніше вже були схожі списки. Зокрема, в одній конкретній роті поїхали 11 людей, один із яких уже загинув, троє зазнали поранень під час першого ж бойового виходу. Тоді наказ мав дію виконання тиждень, тепер – 2 дні та набагато більша кількість військовослужбовців.

"Командування Повітряних сил, ні бригада, ні батальйон, ні рота не мають на це впливу, вони мають виконати наказ, безпосередні командири безсилі, хоча в них забирають фахівців, які виявляли або знищували ворожі цілі", – наголосили родичі військових.

Водночас бойового злагодження під час включення у Сухопутні війська немає, у навчальні центри нікого не відправляють. Цих військових може забрати бригада з найбільшими втратами, з проблемним командиром, що робить це квитком в один кінець.

Один із військовослужбовців також розповів 24 Каналу, що їх зібрали на шикування, а потім довели до відома про кількість людей, яка має бути переведена. Це означає, що на РЛС залишиться одна людина, а більшість МВГ просто розформують, бо немає людей.

У Генштабі ЗСУ зазначили, що гостродефіцитних спеціалістів інженерно-авіаційної служби Повітряних сил, які обслуговують літаки, у піхотні підрозділи переводити не планували та не планують.

Там зазначили, що Повітряні сили ЗС України, навпаки, нарощують штатну кількість технічного та льотного персоналу.

Разом з тим окремі категорії особового складу Повітряних сил, як інших видів і родів Збройних Сил України, після попередньої підготовки в навчальних центрах посилюють Сухопутні, Десантно-штурмові війська тощо,
– зазначили військові.

В ЗСУ наголосили, що ситуація на фронті непроста, а на багатьох ділянках бракує піхотинців. Тому рішення про посилення сухопутних бригад на передовій військовослужбовцями із підрозділів інших родів та видів ЗСУ є вимушеним кроком військового керівництва для зміцнення оборони.

Окрім того, у Генштабі зазначили, що Головнокомандувач ЗСУ Олександр Сирський заборонив переміщення із займаних посад фахівців високотехнологічних спеціальностей та тих, хто пройшов підготовку за кордоном на іноземних зразках озброєння та військової техніки.

У Повітряних силах ЗСУ повідомили, що переведень дефіцитних спеціалістів не буде.

Враховуючи резонанс у медіа стосовно переведення фахівців інженерно-авіаційної служби в підрозділи інших родів та видів ЗСУ, офіційно повідомляю: такі переведення здійснюватись не будуть! Це стосується й інших дефіцитних спеціальностей у Повітряних Силах,
– заявив тимчасовий виконувач обов'язків командувача Повітряних сил ЗСУ генерал-лейтенант Анатолій Кривоножко.

Він підкреслив, що часто ситуація вимагає непростих рішень. Так, Повітряні сили ЗСУ не перший рік посилюють побратимів на передовій. Передусім це стосується підрозділів, які готуються на базі Зведеної стрілецької бригади Повітряних сил і воюють на найгарячіших напрямках фронту.

Повітряні сили поетапно переводять в сухопутні підрозділи визначену кількість особового складу для посилення бригад на лінії фронту.

Втім, це не стосуватиметься саме дефіцитних спеціальностей й фахівців, які залучені для виконання завдань бойовою авіацією, запевняють у ПС.

"Зазначу, ми постійно проводимо роботу щодо посилення наших підрозділів зенітних ракетних військ, удосконалюємо систему роботи мобільних вогневих груп, підвищуємо ефективність застосування авіаційної компоненти, і такий розвиток Повітряних сил продовжуватиметься", – додає Кривоножко.

За кілька днів після розголосу зі скандальним переведенням у Повітряних силах повідомили, що створили спеціальну комісію, яка вивчає стан справ стосовно переведення військовослужбовців Повітряних сил в інші роди та види Збройних Сил України.

Комісія працюватиме з метою недопущення переведення військовослужбовців дефіцитних спеціальностей, що може суттєво вплинути на боєздатність підрозділів. Передусім це стосується тих, хто експлуатує та обслуговує технологічну авіаційну техніку, техніку зенітних ракетних, радіотехнічних військ, фахівців РЕБ та інших спеціальностей, укомплектованих мобільних вогневих груп, а також військовослужбовців, які проходили навчання за кордоном на західних зразках озброєння.

Було прийнято відповідні рішення щодо недопущення переведення військовослужбовців дефіцитних спеціальностей в інші роди та види Збройних Сил. Наразі комісія Повітряних сил перевіряє, чи мають місце порушення. Якщо такі випадки будуть встановлені, ухвалюватимуться рішення щодо їх виправлення,
– наголосили в Повітряних силах.

Головнокомандувач ЗСУ Олександр Сирський 19 січня вперше відреагував на скандал з переведенням у Повітряних силах. В інтерв'ю Андрію Цаплієнку він повідомив, що спеціалісти, які кілька місяців чи років навчалися і здобували досвід на дефіцитних спеціальностях, наприклад авіатехніки, не можуть бути переведені в піхоту. Однак потреба на фронті в особовому складі нікуди не зникла.

Однозначно це спеціалісти, витрачені кошти, які мають досвід і яких фактично немає ким замінити, – з одного боку. З іншого боку, ми в принципі маємо потребу на фронті, ми повинні підняти адекватну кількість особового складу в наших механізованих бригадах. Можливості мобілізації, на жаль, не покривають цю потребу,
– сказав Сирський.

Тому у війську, зокрема і в Повітряних силах ЗСУ, було вирішено "в розумних межах" зменшити логістичний складник та частину забезпечення, а також тих, хто займається обслуговуванням. Штаби вже ознайомлені з розпорядженням, є визначений перелік спеціальностей, які не мають потрапити на фронт.

Сирський також наголосив, що у разі порушень – Генштаб буде оперативно реагувати.