Посол України в Туреччині Василь Боднар в інтерв’ю CNN Türk розповів про участь нашої держави в проєкті нового турецького літака-винищувача п'ятого покоління KAAN та заявив, що в майбутньому він може стати частиною українських ВПС.

Що це за літак та коли на нього чекати – читайте в матеріалі 24 Каналу.

До теми Україна планує придбати в Туреччини винищувачі KAAN, – посол

KAAN (TF-X) — проєкт турецького винищувача п'ятого покоління, виробництвом якого займається компанія Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ).

Він має замінити старі американські літаки F-16, які нині фактично становлять основу ВПС Туреччини.

F16 Туреччини
F-16 повітряних сил Туреччини / фото Türk Hava Kuvvetler

  • Спочатку літак називався MMU (Milli Muharip Ucak), але в травні 2023 року йому дали нову офіційну назву – KAAN.
  • Офіційно розроблення стартувало в серпні 2016 року, а на 2026 рік планується створення трьох повноцінних прототипів. Водночас макет майбутнього літака вже демонструють на виставках і увага до нього прикута величезна.

Навесні 2023 року стартували наземні випробування прототипу і пройшли вони успішно. Дебют літака на злітно-посадковій смузі відбувся 16 березня. Літак запустив двигуни та певний час рухався завдяки тязі реактивних двигунів.

KAAN винищувач
Винищувачі KAAN TF-X / фото IsmailDemirSSB

У грудні 2023 року було заплановано перший тестовий політ літака KAAN, проте його було відкладено через потребу провести додаткові тести.

Наразі точні тактико-технічні характеристики літака KAAN (TF-X) невідомі: це перспективний проєкт, яким турки дуже пишаються, проте про якусь конкретику говорити поки що не можна.

Це термін, яким позначають сучасні реактивні винущувачі та окреслюють вимоги до них. До таких вимог входять:

  • висока ефективність ураження повітряних, наземних, надводних і підводних цілей;
  • наявність кругової інформаційної системи;
  • високоефективні двигуни;
  • можливість крейсерського польоту на надзвукових швидкостях без використання форсажу;
  • високі швидкісні показники (максимальна швидкість на форсажі — щонайменше 2 Махів);
  • надманевреність;
  • кардинальне зменшення радіолокаційної та інфрачервоної помітності;
  • здатність здійснювати всеракурсний обстріл цілей у ближньому повітряному бою, а також вести багатоканальний ракетний обстріл під час бою на великій дальності;
  • автоматизація управління бортовими інформаційними системами та системами виставлення перешкод;
  • підвищена бойова автономність;
  • можливість зміни кутової орієнтації та траєкторії руху літака без будь-яких відчутних запізнень, що водночас не потребує суворої координації та узгодження рухів керувальних органів;
  • автоматизація системи управління на рівні вирішення тактичних завдань, що має експертний режим "на допомогу льотчику".

Водночас російський Су-57, який на озброєнні росіян перебуває з 2018 року і навіть начебто використовувався в бойових діях в Україні, наявний лише в кількості 12 штук (11 прототипів та 1 серійний).

Його відповідність стандартам винищувачів 5-го покоління доволі сумнівна, а після того, як на Росію наклали санкції, майбутнє проєкту взагалі безрадісне. У цей же час у США вже розробляють прототипи винищувачів 6-го покоління.

Постачання винищувачів повітряним силам Туреччини заплановане на 2028 рік. Це будуть 20 літаків у версії Block 1. У 2029 році турки планують вийти на темпи виробництва 2 літаки на місяць.

Для таких амбітних планів Туреччина потребує надійного партнера, оскільки сама не може виготовляти авіаційні двигуни: це дорого, технологічно складно та потребуватиме багато часу (без жодних гарантій на успіх).

Турецькі винищувачі 5 покоління
Турецький винищувач 5 покоління / фото IsmailDemirSSB

Туреччині потрібен надійний партнер, оскільки вона вже кілька разів стикнулася з проблемами: спершу турки планували використати в літаку американський двигун GE F110, проте згодом відмовились від цього та думали над двигуном турецького виробництва. Але швидко зрозуміли, що не потягнуть, а тому в Анкарі вирішили не наступати більше на граблі, на які вже наступив Китай, та почали шукати партнерів у проєкті. Таким може стати Україна.

Україна веде переговори про участь у проєкті та бажає взяти на себе відповідальність за двигун. Наша держава історично має велику компетенцію та відповідні потужності в цьому питанні. Це не перша подібна співпраця. Усім відома роль українських двигунів у створенні знаменитих турецьких безпілотників з родини "Байрактар".

Робота над проєктом сучасного винищувача – це абсолютно новий рівень. Проте пропозиція України не єдина, зацікавленість висловили й великі міжнародні концерни. Наразі тривають переговори.

Є свого роду консорціум українських компаній, що конкурують за цей двигун з іншими міжнародними та вітчизняними виробниками… Ми можемо швидко виготовити техніку з тими характеристиками, які так необхідні для цього літака,
– зазначив посол Боднар щодо можливості української оборонної промисловості та зацікавленості України у співпраці.

KAAN коли отримає Україна
Україна хоче закуповувати турецькі літаки KAAN / IsmailDemirSSB

Також посол Боднар заявив, що Україна готова придбати турецькі літаки для озброєння власних ВПС.

Україна також придбає KAAN. І ми не обмежимося їхньою покупкою, ми їх використовуватимемо, і знаємо, де саме,
– зауважив український дипломат про плани щодо турецьких літаків.

Це може бути непоганим аргументом Туреччині, щоб мотивувати її обрати українських виробників. Також це сигнал від України для американських виробників бойових літаків, що їхні позиції штурмують конкуренти.