"Люди на ці посади підбиралися не за найкращою відповідністю до компетенції посади, на яку вони претендують. А на предмет, чи за критерієм, особистої відданості Порошенку", – зазначає політолог Михайло Бесараб.
За законодавством, до квоти президента належить призначення третини складу Конституційного суду та двох членів уряду. Міністром оборони Петро Порошенко тоді призначив Валерія Гелетея, а СБУ очолив Василь Грицак, який особисто тривалий час відповідав за безпеку Петра Олексійовича. Так Президент України почав створювати власну не формальну вертикаль. У цьому йому допомагали 450 народних обранців
Як тільки відбуваються тіньові домовленості, ми бачимо то голоси "Опозиційного блоку", то "Волі народу", то "радикалів" Ляшка. І за всім цим завжди стоять тіньові домовленості. Хто це робить? Це робить Адміністрація Президента, яка, по суті, мала б бути протокольно-обслуговуючим органом, а, насправді, в умовах вибудованої вертикалі є штабом,
– розповдає політолог Олександр Солонтай.
Силовий вплив Порошенко закріпив призначенням на посаду генпрокурора Юрія Луценка. Він з Петром Олексійовичем тісно знайомий. Ця кандидатура на стільки була цінною для Президента, що під Луценка спеціально зміни закон про прокуратуру. Він став першим керівником відомства без юридичної освіти.
Читайте також: Про другий термін Порошенка, судову реформу та конфлікт із НАБУ, – інтерв'ю з Юрієм Луценком
Не вдалося президенту взяти під контроль тільки міністерство внутрішніх справ. Арсена Авакова, попри низку скандалів та гучних вбивств, із крісла так і не вдалося посунути.
Міністерство внутрішніх справ – це єдине міністерство і найбільш потужне в силовому блоці, якого не вистачає для такого повного контролю і тотального впливу на державну машину,
– зазначає політолог Анатолій Октисюк.
В кулуарах Верховної Ради говорять, Сергій Березенко відповідає за партійну дисципліну. Адміністративний блок та регіональну політику Петро Порошенко закріпив за Ігорем Райніним та Віталіє Ковальчуком. Одіозного Олеся Довгого та Ігоря Кононенка – армійського друга Петра Олексійовича – називають відповідальними за співпрацю з бізнесом. Оборонні замовлення контролює колишній бізнес-партнер, і нинішній заступник секретаря РНБО Олег Гладковський. А комунікація з олігархами проходить через Бориса Ложкіна.
Читайте також: Що помирило Петра Порошенка з Рінатом Ахметовим
Український державний устрій побудований на принципах парламентсько-президентської форми правління. В політичному житті вона передбачає домінантну участь саме парламенту і мінімізований вплив президента. Українські ж реалії демонструють дзеркальне відображення – слабкий парламент і майже ідеальна президентська вертикаль.
За оцінками експертів, Петро Порошенко контролює 80% всіх процесів державної машини. І ця частка з кожним новим призначенням зростає. Концентрація влади пішла на користь друзям Президента. Фактично, Україна після Революції Гідності повертається до того, проти чого так протестувала. В парламентсько-президентській республіці є лише один «цар гори», який вірить у власноруч збудовану систему.
Читайте також: Три роки президентства Порошенка: досягнення і промахи