Закон про ринок електроенергії №4493 набуде чинності наступного дня після публікації в офіційній пресі. Документ запроваджує новий підхід до виробництва і розподілу електроенергії, вводить нових учасників на ринок та нове формування тарифів. Хто і як нараховуватиме нові ціни на електроенергію і коли це станеться — у публікації сайту "24".
Читайте також: Комунально-платіжні новації: про що варто пам'ятати
Як було
Щоб оцінити новаторства закону, потрібно розуміти, яким чином функціонує ринок зараз. Сьогодні це Оптовий ринок, який викуповує абсолютно усю електроенергію, яку генерують усі різновиди виробників. Він по-різному оцінює її вартість в залежності від типу генерації. Потім продає цю ж електроенергію, вже без диференціалізації за ціною та типом генерації (такий собі коктейль з усіх типів) за певною ціною. Продає постачальникам за тарифами регульованими та нерегульованими. Ті у свою чергу — постачають населенню за тарифами, встановленими НКРЕКП для населення та промисловості.
А постачальники за нерегульованими тарифами (ліцензовані суб’єкти господарювання ) можуть продавати її суб'єктам господарювання. При цьому постачальник за нерегульованим тарифом для постачання електроенергії юрособі повинен мати доступ до систем розподілу (електромереж в межах регіону, де розташована юрособа). Однак, на практиці йому важко отримати цей доступ у достатньому обсязі, оскільки на місцях підприємства, які здійснюють розподіл, пов’язані з підприємствами-постачальниками, а ті, у свою чергу, пов’язані з виробниками.
І хоч все проходить начебто через Оптовий ринок, однак на практиці мережі не дуже зацікавлені, щоб їх експлуатували треті особи, тому вони блокують можливість доступу до мереж, але це тільки один аспект.
Що змінює закон про ринок електроенергії
Як пояснив у коментарі сайту "24" аналітик Андрій Вігірінський, за ідеєю закону виробники матимуть можливість укладати двосторонні угоди купівлі-продажу з учасниками ринку (комерцінийми споживачами). А підприємства, які здійснюють розподіл (навіть ті, які є складовими вертикально-інтегрованих структур, наприклад, ДТЕК) повинні бути організаційно та управлінськи відділеними від виробників та постачальників (аналог ринку природного газу, де відбулось 2 роки тому "розщеплення" облгазів на трейдерів та розподільчі мережі). Також законопроектом прописані гарантії незалежності та вільного доступу до мереж учасників ринку на підставі публічних договорів.
Поживемо — побачимо, як це буде на практиці. З високою вірогідністю можна припустити, що виробники усіма доступними способами демпінгуватимуть та берегтимуть своїх споживачів якісних, з високим споживанням та хорошим показниками розрахунків, як на стадії умов розрахунків, так і ціни,
— відзначив Вігірінський.
Інші новаторства — це ще декілька ринків електроенергії: ринок на добу наперед та внутрішньодобовий ринок, балансуючий ринок, ринок допоміжних послуг. Кожен матиме окрему мету функціонування, порядок функціонування, порядок купівлі-продажу електроенергії, розрахунок її вартості за результатами, умови встановлення обов'язкових обсягів продажу електроенергії. Це все ще повинен затвердити Регулятор, про що читайте далі.
В Україні скоро з'явиться декілька ринків електроенергії
В силу того, що відсутній тепер суб'єкт, який викуповує усю електроенергію та потім її продає, з'являється поняття зведення балансів: вироблена і спожита електроенергія та зобов’язання учасників ринку повідомляти і виконувати погодинні графіки електричної енергії відповідно до обсягів купленої та проданої електричної енергії та нести фінансову відповідальність за врегулювання небалансів. Для цього вводяться такі поняття як відповідальність за баланс, балансуюча група (об’єднання учасників ринку, що створюється на підставі договору про створення балансуючої групи, у межах якого визначений договором учасник ринку, який входить до такого об’єднання, несе відповідальність за баланс).
Як пояснив керівник сектору "Енергетика" Офісу ефектичного регулювання Олексій Оржель, в умовах критичного стану української енергетики це рішення надзвичайно важливе. Адже у сердньостроковій перспективі стабільний конкурентний ринок має стати фактором залучення інвестицій, які так потрібні сектору генерації електричної енергії.
Економіст Павло Кухта переконаний, що Україна з прийняттям цього закону робить великий крок до цивілізованих правил енергетичного ринку і до економічного зростання, що його несе впровадження цих правил.
Закон закладає для ринку електроенергії в Україні законодавчу рамку, відповідну до правил, прийнятих в ЄС. Ці правила вироблені таким чином, щоб забезпечити в енергетичній галузі максимально коректні і нейтральні правила функціонування ринку,
— відзначив він.
Загалом, кажуть експерти, законом № 4493 закладені принципи прозорого й ефективного приєднання до мереж розподільчих компаній та значно зменшено вплив на замовників приєднання зі сторони монополістів. Інше питання, як ці принципи будуть впроваджуватися на практиці.
Щоб закон почав діяти як слід
Олексій Оржель наголосив — законопроект про енергоринок миттєвого позитиву споживачам не принесе. А ефективність конкурентних принципів цього закону більшою мірою буде залежати від його впровадження.
Споживачі відчують позитивні зміни, лише коли на ринок увійдуть нові учасники та новий капітал, прокоментував Оржель. А забезпечити коректну імплементацію Закону має енергетичний Регулятор. Проте він досі є залежним та неефективним, і без зміни його складу впровадження новго закону затягнеться, уточнив експерт.
Саме Регулятор, після Верховної Ради, має стати визначальною дійовою особою щодо імплементації цього закону в реалії функціонуючого ринку. Ринку, у якому 70% ТЕС сконцентровано в руках однієїї компанії, у якому обсяг перехресного субсидіювання між споживачами сягає 45,8 млрд грн, у якому присутня значна різниця у вартості між різними видами генерації із різними формами власності, суміжні ринки якому, зокрема вугільний, є малоконкурентними,
— зазначив Олексій Оржель.
Втім, своїм Указом президент України таки затвердив план ротації голови та членів Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Для дійсного реформування ринку електроенергії потрібно вирішити питання складу НКРЕ
Без вирішення питання Регулятора подальша доля законопроекту виглядає досить туманно. Адже для нормального функціонування ринку електроенергії потрібно буде розробити правила ринку, правила ринку "на добу наперед" та внутрішньодобового ринку, кодекси системи передачі та систем розподілу, кодекс комерційного обліку, правила роздрібного ринку. Їх має затвердити Регулятор та погодити — Антимонопольний комітет України. Крім того, Кабмін відповідає за, зокрема, утворення оператора ринку, гарантованого покупця, а також має затвердити порядки та особливості регулювання (які до того ще треба прописати).
Насамкінець, чи не найголовніше — регулятор має затвердити цілу низку методик формування цін та тарифів відповідно до розподілених законом функцій учасників ринку. Саме тому сьогодні говорити, як нові правила на енергоринку вплинуть на конкретні цифри у платіжках — неможливо. Вони ще не пораховані.
Згідно з законопроектом розробити методики мають у місячний термін. Як це буде на практиці — побачимо.
Папір все стерпить?
Серед найбільших загроз, що закон залишиться хорошим тільки на папері, Андрій Вігірінський назвав ментальність.
На стадії нормативного регулювання підзаконними актами, на стадії допуску до мереж іноземних постачальників, на стадії коли споживачі (в основному населення), не встигне, не зможе в достатній мірі розібратись з новими положеннями, їх зобов’яжуть підписувати довгострокові контракти, з купою дрібних букв та на невигідних умовах,
— уточнив аналітик.
Крім цього, відзначив він, ринок передбачає цивілізовані методи акумулювання прибутку та доходу, і важливо, щоб енергетики не вирішили наслідувати приклад НАК "Нафтогаз України" та покінчити зі "збитковою" діяльністю за рік-два ціною інтересів неосвідченого населення.
Читайте також: Як заробити на біопаливі: Рада відкрила нові перспективи