90% автівок вже "перевзуті" у екошини
Нелегко зараз автолюбителям: ціни на пальне зростають, клімат змінюється. Результат - спорожнілий гаманець та ще й почуття провини за стан екології.
Але є й хороші новини! 90% автівок вже "перевзуті" у екошини. Вони суттєво зменшують негативний вплив на довкілля. Але як вони діють?
"Зелені" шини мають особливо низьке тертя кочення. І це ще й економить велику кількість пального", - каже менеджер з продажу "зелених" шин Міхаель Лопес.
Тертя кочення є ключовою умовою
Як бачимо, тертя кочення є ключовою умовою. Але що ж означає це поняття? Коли авто рухається, шини піддаються прискоренню, гальмуванню чи зміні напрямку. Деформація також трапляється там, де шина контактує з дорогою. Аби постійно повертатись до попередньої форми, шинам потрібна енергія. Певна її кількість перетворюється у тепло. Саме втрата цієї енергії і називається тертям кочення.
Чим слабшим є тертя кочення, тим менше енергії потрібно, аби привести шини, а відтак і саме авто, у дію. Але як вплинути на тертя кочення? Визначальним фактором є ґума. Саме вона контактує з дорогою під час руху.
"Тут формують профіль. Силан, двоокис кремнію, кремнієва кислота - ось складові, які оптимізують тертя кочення шин", - пояснює менеджер з продажу "зелених" шин Міхаель Лопес.
Оптимальними наповнювачами для "зелених" шин є сажа
Ці складові ми називаємо наповнювачами. У поєднанні з гумою вони забезпечують хороше зчеплення з дорогою, не зношуються та є стійкими до розривів. Оптимальними наповнювачами для "зелених" шин є сажа, кремнезем та силан.
"Сажа була і залишається найпоширенішим наповнювачем у шинах. Десятиліттями вона була єдиним доступним наповнювачем. На початку 90-х додався новий матеріал - кремнезем-силан. Його основною перевагою є серйозний поступ, що стосується тертя кочення. Водночас він вдосконалив зчеплення на мокрій дорозі та властивості шин взимку", - розповідає професор-хімік, який працює над оптимізацією наповнювачів Олівер Клокман.
Кремнезем та силан мають посилений хімічний ефект. Подивимося, як це працює. Через різні хімічні властивості двоокис кремнію та ґума не можуть поєднатись. Саме для цього і потрібен силан. Його комплексна структура забезпечує зв’язок: молекули гуми та часточки наповнювача з’єднуються на поверхні протектора.
"Ці хімічні зв’язки означають, що природна гума більше не буде під тиском від’єднуватись від наповнювача. Це відокремлення здебільшого і відповідає за енерговикористання та енерговтрати у гумі. Отож саме це і відповідає за тертя кочення", - вважає професор-хімік, який працює над оптимізацією наповнювачів Олівер Клокман.
"Зелені" шини можуть запропонувати нам дещо більше, ніж просто зниження тертя кочення. Хороше зчеплення на мокрій дорозі та зносостійкість також варті уваги. Щоб переконатись, що зниження тертя кочення не впливає на тривалість життя шин, порівняємо зносостійкість екошин та звичайних шин з газової сажі.
Екошини служитимуть так само довго як і звичайні
"Під тиском дороги гума може тріснути у шині, але дрібні часточки силану прив’язують її до кремнієвого наповнювача. Гумі важче порватися на шині. Зносостійкість покращується. "Зелені" шини, які зараз виробляються, такі ж стійкі до зношування, як і звичні нам з газової сажі. Це означає, що екошини служитимуть нам так само довго, як і звичайні. Але скільки пального вони нам зекономлять?" – каже професор-хімік, який працює над оптимізацією наповнювачів Олівер Клокман.
"Оптимізувавши тертя кочення шин, можна зекономити до 5% пального. "Зелені" шини вже стали нормою для Європи. Проте вимоги щодо економії енергії постійно зростають", - розповідає менеджер з продажу "зелених" шин Міхаель Лопес.
"Одна функція стосується силану, хімічної молекули, яка прив’язує кремнезем до гуми. Ми розробили новий силан, який покращує ефект зв’язування. Це означає, що більшу кількість гуми можна ще сильніше прив’язати до кремнію.", - каже професор-хімік, який працює над оптимізацією наповнювачів Олівер Клокман.
Багатообіцяючі перспективи для клімату та наших гаманців, адже новий вид силану дозволить зекономити 8% пального.