Історія протистояння
Протести з блокуванням трас та центральних вулиць столиці ще на початку року прокотилися Україною. Тоді депутати спробували заспокоїти власників авто з єврономерами прийняттям знижки на розмитнення. Якщо вартість авто складало наприклад 4 тисячі євро, то зареєструвати його в Україні коштувало 1,5 тисячі євро. Раніше сума становила майже ще одну вартість машини.
Читайте також: Бунт єврономерів: розмитнити не можна штрафувати
Зменшення податків на розмитнення не заспокоїло автовласників на "євробляхах", бо з них левова доля купили старі автомобілі (до 2010 року) в ЄС за 2 тисячі доларів і дешевше. А у нових правилах дешевшого розмитнення депутати передбачили умову, що офіційно не можна ввозити машини, які не відповідають стандарту Євро-5.
Але українці вже встигли придбати найдешевші старі авто в Європі і опинилися поза законом. Кількість авто без реєстрації, за підрахунками Державної фіскальної служби, офіційно становить 60 тисяч. За неофіційними даними – на українських дорогах їздить від 500 тисяч до 3 мільйонів машин на іноземних номерах без реєстрації.
Конфлікт мав би менший розмах, якби суди не почали активно штрафувати автовласників з єврономерами, які прострочили термін тимчасового перебування в Україні.
Суми штрафів складали від 400 тисяч до 1,5 мільйона гривень. Суди приймали рішення збільшити штрафи для тих водіїв, які вже сплатили 8,5 тисяч за порушення митних норм і продовжили користуватися своїм транспортом. Саме тому активісти вирішили дотиснути владу і прийняти закон, що дозволив би їм зареєструватися в Україні.
Читайте також: Як поліція та митники полюють за нерозмитненими автомобілями
Забезпечити справедливість
Розв'язання цього конфлікту має вирішуватися встановленням справедливості, вважає економіст Андрій Блінов. Не можна дозволити автомобілістам на литовських, польських чи інших номерах не платити податки. Бо для багатьох в Україні стало бізнесом – приганяти авто з ЄС до України. Мовляв, як себе будуть відчувати люди, які заплатили всі податки, не інакше, ніж "лохами". Тому держава не повинна давати амністію власникам авто на "євробляхах". Водночас, вона має врегулювати проблему, що набрали великих масштабів.
На думку економіста, оновлення законодавства має включати:
– норму ввезення одного автомобіля на людину з-за кордону;
– для таких осіб можна передбачити швидке розмитнення з нижчими податками;
– машини, які були пригнані по тимчасовому ввезенню повинні пройти український техогляд, бо вони є потенційно небезпечними на дорогах;
– передбачати тимчасовий короткий період для перебування в Україні машин з номерами різних країн.
"Євробляхери" хочуть узаконити свою хитрість, запевняє спеціаліст Dragon Capital Сергій Фурса. "Ми вас обдурили, але тепер нас багато, так що зробіть так, щоб нам було добре, бо будемо буянити", – пише він.
Читайте також: Нерозмитнені авто в Україні: як усіх примирити
Законодаство
Наразі активісти та влада дійшли компромісу. Глава парламентського податкового комітету Ніна Южаніна заявила, що парламент підготує закон, що дозволить розмитнити ввезені авто виробництва 2000 року і раніше, і на них розповсюджуватимуться пільгові умови.
Тут варто згадати, що від минулої сесії у Верховній Раді є два законопроекти, що пропонують вирішення проблеми. Суть першого – дозволити ввезення авто для особистого користування, другий – запровадити зменшений збір за штрафний день перебування на території України.
Вже більше ніж 1,5 роки парламентарі не спромоглися прийняти жодного.