Не полихачиш: автомобілі самостійно почнуть дотримуватись обмеження швидкості
Вже найближчим часом Європейська комісія планує зобов’язати автовиробників обладнувати всі автомобілі приладом, який буде автоматично обмежувати швидкість відповідно до дорожніх знаків.
У 2020 році на кожному автомобілі, який буде продаватись на території Євросоюзу, має стояти система примусового обмеження швидкості (ISA). З такою пропозицією виступила Європейська комісія з безпеки на транспорті (ETSC). Цей прилад буде обмежувати швидкість автомобіля до максимально можливої на конкретній ділянці дороги.
Розумний помічник регулювання швидкості ISA – це технологія, яка вже доступна на кількох моделях нових автомобілів. Прилад використовує відеокамеру, яка розпізнає знаки обмеження швидкості, а також дані з навігації, в якій прописаний швидкісний режим на різних дорогах. Про місце розташування "свого" автомобіля ISA дізнається з датчиків GPS. Прилад зіставляє ці дані і не дозволяє автомобілю рухатись швидше за обмеження.
Очікується, що після впровадження цієї технології кількість ДТП в Європі скоротиться на 30%, смертельних випадків в них – на 20%.
Система ISA на автомобілі має бути постійно ввімкненою. Однак існують випадки, коли вона дозволяє перевищити швидкість. Наприклад, при обгоні водій може сильніше натиснути педаль газу і тоді авто зрозуміє, що систему треба вимкнути. Після обгону ISA знову ввімкне обмежувач швидкості.
Водій також самостійно зможе вимкнути систему обмеження швидкості. Для цього на перших етапах буде спеціальна кнопка. Для деактивації ISA її потрібно буде тримати кілька секунд (зараз подібним чином вимикається система ESP, яка в Європі також є обов’язковою). Однак після кожного старту двигуна ISA знову вмикатиметься.
Читайте також: Статистика ДТП в Україні гірша, аніж рік тому: шокуючі дані
Для вантажних автомобілів, автобусів та мікроавтобусів ETSC рекомендує зменшити максимальну швидкість 100 км/год за будь-яких умов.
Якщо автомобіль набрав вищу швидкість, система ISA не зможе гальмувати. Вона буде зменшувати швидкість шляхом зниження обертів двигуна та переходом на нижчу передачу. Втім, якщо в машині стоїть автоматизована система екстреного гальмування (AEB) або адаптивна система круїз-контролю (ACC), то можливе і різке гальмування.
Незважаючи на наявність системи, комісія наголошує, що водій залишиться відповідальним за порушення правил дорожнього руху. Навіть якщо система помилиться.
Деякі автовиробники вже продають в Європі автомобілі з системами, подібними на ISA – а це Ford, Mercedes-Benz, Peugeot/Citroen, Renault та Volvo. Організація, яка досліджує безпеку автомобілів за допомогою краш-тестів Euro NCAP, надає додаткові бали автомобілям, оснащеним ISA.
Читайте також: Як надають допомогу при ДТП: досвід Німеччини
Загальна вартість компонентів (фотокамера, плата, кронштейни, оздоблення, електропроводка) системи ISA оцінюється в 186-249 євро на кожному авто. Саме на стільки може подорожчати автомобіль з такою системою.
Навіть якщо система примусового зниження швидкості стане в Європі обов’язковою з 2020 року, це не значить, що всі європейські автомобілі, які продаватимуться в Україні, також будуть оснащуватись нею. Наприклад, сьогодні в ЄС обов’язкова наявність ESP та тривожної кнопки eCall. Однак автомобілі, які виготовлені для України, ними оснащені не завжди. Така необхідність для виробників настане лише тоді, коли Україна приєднається до вимог ЄС в цій галузі.
Нагадаємо, що на двох київських перехрестях зафіксували за місяць рекордну кількість правопорушень.