2 червня 2016 року Верховна Рада планує розглянути зміни до Конституції щодо правосуддя разом із новою редакцією закону "Про судоустрій і статус суддів".

30 травня Президент вніс до парламенту проект нової редакції закону "Про судоустрій і статус суддів" № 4734 (далі – законопроект 4734). На жаль, цей законопроект не відповідає очікуванням суспільства щодо проведення повноцінної судової реформи, оновлення суддівського корпусу та забезпечення незалежності суддів.

Основні недоліки законопроекту

  • голови судів і їхні заступники часів Януковича, які звикли виконувати політичні вказівки, зможуть ще шість років залишитися на своїх посадах, при цьому всупереч Конституції Президент виписуватиме їм посвідчення;
  • не передбачено жодного оновлення апеляційних судів, якщо й будуть вакансії, їх зможуть зайняти лише судді з суддівським стажем мінімум п’ять років;
  • судді, які були призначені на п’ять років за часів Януковича, для безстрокового призначення будуть проходити не конкурс на рівні з іншими фахівцями, який дозволить відібрати кращих, а лише кваліфікаційне оцінювання;
  • громадськість не матиме ефективних важелів впливу на добір та оцінювання суддів: висновки новоствореної Громадської ради доброчесності не матимуть вирішального значення для кваліфікаційного оцінювання суддів за критерієм доброчесності, вона не матиме жодного впливу на конкурси на вакантні посади в місцевих судах; склад кваліфікаційної комісії суддів розширюється, але не за рахунок представників громадськості;
  • законопроект, хоч і передбачає створення Вищого антикорупційного суду як суду першої інстанції, але відкладає це на невизначений час; статус цього суду не містить додаткових гарантій незалежності (особливий порядок добору, підвищені зарплати, свій бюджет тощо);
  • значно обмежується право на відеозапис відкритого судового засідання.

У разі збереження цих недоліків, негативна ситуація в судовій системі може лише законсервуватися, а політичні органи й далі зможуть маніпулювати суддями через голів судів.

Крім того, якщо не буде своєчасно підготовлено і внесено зміни до закону про Вищу раду юстиції, то у разі набрання чинності змінами до Конституції та новим законом про судоустрій жодного суддю не можна буде притягнути до дисциплінарної відповідальності, у тому числі звільнити з посади.

Експерти Реанімаційного Пакету Реформ неодноразово наголошували на тому, що попри певні недоліки зміни до Конституції можуть дати поштовх для повноцінної судової реформи. Але для цього такі зміни мають бути підкріплені пакетом імплементаційних законів, зокрема, щодо:

  1. переходу до триланкової системи судів; реорганізації всіх апеляційних судів і окремих місцевих судів;
  2. зайняття суддями посад у нових судах усіх рівнів на конкурсних засадах;
  3. оцінювання суддів з вирішальним голосом громадськості щодо доброчесності судді;
  4. запровадження нових стандартів оплати праці суддів, які пройшли конкурс до нових судів або оцінювання.

Також звертаємо увагу на відсутність імплементаційних законів, які врегульовують питання адвокатури, доступу до правничої професії, конкурсного добору Генерального прокурора і суддів Конституційного Суду, зміни повноважень Конституційного Суду, зокрема процедуру розгляду конституційної скарги. Всі ці питання повинні бути врегульовані для належного впровадження змін до Конституції.

Тому ми не підтримуємо ідеї щодо ухвалення змін до Конституції і закону про судоустрій і статус суддів в цілому уже 2 червня 2016 року.

Закликаємо народних депутатів України:

  • дотриматися парламентської процедури – прийняти законопроект 4734 у першому читанні з наступним його доопрацюванням до другого читання за скороченою процедурою.
  • лише після цього та за умови урахування зауважень експертів щодо проекту 4734 прийняти відповідний закон з винесенням того ж дня для остаточного ухвалення змін до Конституції щодо правосуддя.

Читайте також: Заява громадських та експертних організацій щодо потреби в терміновому оновленні складу ЦВК