Восени 2015 року депутатські фракції та групи парламенту внесли свої пропозиції щодо кандидатур до складу ЦВК. 16 листопада 2015 року Вищий адміністративний суд України визнав протиправною бездіяльність Президента України щодо невнесення кандидатур до складу ЦВК, однак рішення суду Президентом виконано так і не було. Відповідно, протиправна бездіяльність глави держави триває і досі.
У 12 з 15 членів ЦВК семирічний строк повноважень закінчився ще 1 червня 2014 року, але вони продовжують виконувати свої обов’язки на підставі змін до Закону України "Про Центральну виборчу комісію", які було внесено у березні 2014 року з метою забезпечення неперервності виборчого процесу під час президентської виборчої кампанії.
Втім, на сьогодні всі виборчі процеси із загальнодержавних і чергових місцевих виборів уже давно завершились, і аргументи щодо недоцільності внесення змін до складу ЦВК під час перебігу виборчого процесу не витримують жодної критики. Не витримують критики і посилання на відсутність зацікавленості фракцій і груп в оновленні складу ЦВК, адже пропозиції щодо нового складу цього органу більшістю фракцій та груп було внесено ще у 2015 році.
Бездіяльність щодо непризначення нових членів ЦВК підриває як довіру суспільства до цього колегіального органу, так і до виборчого процесу загалом. Вона також ставить під сумнів легітимність і незалежність ЦВК як органу адміністрування виборів і збільшує ризики політичного тиску на тих її членів, які претендують на повторне призначення до складу Комісії.
Крім того, невизначеність щодо майбутнього складу ЦВК зменшує рівень зацікавленості Комісії у довгостроковому плануванні своєї діяльності та у вжитті заходів щодо покращення адміністрування виборчого процесу.
Для ефективного вирішення питання щодо призначення членів ЦВК вимагаємо здійснити наступні кроки:
- Забезпечити обов’язкове врахування під час призначення членів ЦВК пропозицій усіх, без виключення, депутатських фракцій та груп у Верховній Раді України, які відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" попередньо внесли пропозиції щодо кандидатур до складу Комісії. Тобто, повинна бути врахована не менше ніж одна пропозиція від кожної депутатської фракції чи групи. Такий підхід відповідатиме не лише законодавству України, а й Кодексу належної практики у виборчих справах Венеціанської комісії щодо включення до органу адміністрування виборів представників політичних партій, які представлені у парламенті або партій, які отримали певний рівень підтримки виборців на виборах.
- Під час підготовки профільним комітетом Верховної Ради України передбачених законодавством висновків щодо призначення членів ЦВК, забезпечити відкрите для ЗМІ та неурядових організацій попереднє обговорення запропонованих кандидатур до складу Комісії із забезпеченням присутності відповідних кандидатів під час обговорення.
Враховуючи те, що окремі депутатські фракції запропонували велику кількість кандидатур до складу ЦВК, їм доцільно публічно визначитися у власних пріоритетах щодо кандидатур (наприклад, шляхом їх ранжування в порядку пріоритетності), що забезпечить відкритість формування складу органу адміністрування виборів.
Ще раз акцентуємо увагу Президента України та Верховної Ради України на необхідності термінового призначення 12 членів ЦВК.
Вважаємо, що подальші зволікання з ротацією в складі ЦВК лише засвідчуватимуть правовий нігілізм, пріоритет кулуарних інтересів над загальносуспільними інтересами, ставитимуть під сумнів спроможність вищих органів держави – Президента та Верховної Ради – забезпечити виконання вимог Конституції, дотримання принципів правової визначеності, незалежності органу адміністрування виборів та інших загальноєвропейських принципів адміністрування виборів.
Підписанти:
Ольга Айвазовська, голова правління ВГО "Громадянська мережа ОПОРА"
Владислав Грезєв, голова ГО ОПІРОРГ
Юрій Дмитрієв, голова ГО "Народний контроль Кіровоградщини"
Тетяна Дурнєва, виконавчий директор Донецької обласної організації ВГО "Комітет виборців України"
Костянтин Квурт, голова правління "Інтерньюз-Україна"
Юлія Кириченко, керівник проектів з питань конституційного права Центру політико-правових реформ
Юрій Ключковський, президент Інституту виборчого права
Ігор Козуб, голова КОГО "Комітет відновлення історичної справедливості"
Світлана Конончук, виконавчий директор Українського незалежного центру політичних досліджень
Олексій Кошель, генеральний директор ВГО "Комітет виборців України"
Володимир Купрій, виконавчий директор Творчого центру ТЦК
Михайло Наход, голова Центру Політичного Аналізу та Виборчого Консалтингу
Оксана Романюк, виконавча директорка Інституту Масової Інформації
Олена Салата, голова правління ГО "Культурна Асамблея"
Оксана Сивак, голова правління ГО "Ініціатива Е+"
Дмитро Сінченко, голова КОО "Асоціація Політичних Наук"
Олена Сінченко, координатор у Кіровоградській області Молодіжної мережі "Творці майбутнього"
Олег Слабоспицький, співкоординатор Громадського сектору Євромайдану
Вікторія Старченко, голова Ради Старійшин ВМГО "Фундація Регіональних Ініціатив"
Віктор Таран, голова Центру політичних студій та аналітики "Ейдос"
Ольга Труфанова, перший заступник виконавчого директора Інституту Розвитку Регіональної Преси
Ярослав Юрчишин, керівник відділу адвокації Громадської платформи "Реанімаційний Пакет Реформ"
Андрій Круглашов, координатор Громадського руху ЧЕСНО
Читайте також: Децентралізація – реформа, приречена на успіх?