Нагадаємо, що в січні 2019-го вони були визнані такими, що не відбулись через відсутність заявок від учасників ринку. Тоді ж Об'єднання підприємств "Укрметалургпром" закликало "Укрзалізницю" переглянути умови продажу металобрухту, йдеться на сайті "Укрметалургпрому"
Втім, зараз, як і тоді, в тендерній документації УЗ залишився пункт про відвантаження металобрухту на умовах EXW Склад продавця. А це означає, що переможець аукціону повинен самостійно забезпечити вивезення сировини з майданчика "Укрзалізниці", на якій буде здійснюватися навантаження, сортування, різання і т.д., але доступ туди регулюється виключно самою УЗ.
Крім того, покупець буде самостійно нести відповідальність за подачу вагонів під навантаження і вивіз вагонів з території УЗ, що повністю контролюється самою "Укрзалізницею" і знаходиться за межами реальної сфери впливу покупця. При цьому, вартість навантажувальних робіт умовами аукціону не визначена, тому продавець зможе встановити будь-яку ціну таких робіт. Крім цього, в документації все-таки і далі відсутній перелік пунктів знаходження металобрухту.
Таким чином, за оцінками "Укрметаллургпрому", непрогнозовані витрати на логістику від фактичного місцезнаходження брухту до пункту призначення, а також невідома вартість навантажувальних робіт значно збільшать витрати покупця в середньому на 1000-1500 грн за тонну.
Тому важливо відзначити, що покупка сировини за непрозорими цінами для метпідприємств неприйнятна. Особливо тоді, коли на зовнішніх експортних ринках загострюється конкуренція і посилюється протекціонізм в ряді країн, а українським сталеварам доводиться буквально відвойовувати своє місце на глобальному ринку.
Необхідно також сказати, що викликає подив і підхід до самого ціноутворення: фіксація вартості на піврічний період суперечить загальноприйнятій практиці, оскільки коливання ціни на світовому ринку брухту відбуваються щодня. До аналогічних змін схильна і ціна металобрухту в Україні. Такий підхід слід замінити на більш гнучкий і прив'язаний безпосередньо до ринку.
Виходячи з вищевикладеного, "Укрметалургпром" знову закликає "Укрзалізницю" переглянути умови продажу металобрухту через систему ProZorro.