Електронна комерція-2018: що купуватимуть онлайн наступного року
За оцінками експертів, ринок електронної комерції зростає: за рік товарообіг фізичних товарів і послуг в e-commerce зріс на 30% і зараз становить принаймні 50 млрд грн. У 2018 році темпи зростання збережуться і товарообіг фізичних товарів і послуг в e-commerce складе 65 млрд грн.
Про підсумки цьогорічної роботи сфери електронної комерції та про тенденції на наступний рік розповів директор з розвитку компанії EVO Денис Горовий.
Читайте також: Все, що потрібно знати про повернення грошей за покупки в Інтернеті
За його словами, довіра до інтернет-шопінгу також зростає. За рік українці витратили на маркетплейсах Prom.ua, Bigl.ua, Crafta.ua, Shafa.ua (проекти компанії EVO) 14,2 млрд грн. Це на 68% більше, ніж за аналогічний період минулого року. При цьому кількість замовлень зросла на 61%. Середній чек зріс незначно — на 4% і складає 962 грн.
31% українців, які мають інтернет, купують товари онлайн
Онлайн купують майже все
Аналітики EVO підрахували: найчастіше у 2017 році купували одяг, взуття, аксесуари, техніку й електроніку, товари для дому та саду, косметику й парфумерію, подарунки, книги та товари для хобі. У попередні роки драйверами зростання електронної комерції України були саме перші дві категорії. Але в найближчому майбутньому попит зміниться. Більше купуватимуть товари повсякденного вжитку, продукти харчування, зоотовари, сировину й матеріали, зокрема для текстильної, паливно-енергетичної та важкої промисловості. Також зросте попит на електрообладнання — електроінструменти, генератори, електродвигуни тощо.
Які товари найчастіше купували онлайн українці
Читайте також: Покупки в Інтернеті: 5 кроків до безпечного онлайн-шопінгу
Драйвери e-commerce у 2018 році
Безпека. Звикаючи купувати онлайн, покупці прагнуть робити це безпечно. Те саме стосується й продавців, які відправляють товар невідомому клієнту. Рейтинги, відгуки, безпечні розрахунки, більше можливостей перевірки й повернення товарів посилять довіру між покупцями та продавцями. Так, з грудня 2017 року на Prom.ua користувачі можуть оплатити товар безпосередньо на маркетплейсі в момент замовлення, але продавець отримає гроші тільки після того, як покупець перевірить товар у відділенні "Нова Пошта" та підтвердить, що все добре.
Сервіс — продукт майбутнього. Ера цінової конкуренції закінчується. Професійні продавці з хорошим рейтингом і якістю обслуговування будуть залучати до себе більше клієнтів. Те саме стосується й інших учасників ринку e-commerce — логістів. Щоб отримати лояльних клієнтів, ключові гравці запускають нові сервіси для зручних доставок онлайн-замовлень як всередині країни, так і за кордоном. Навіть у державних системах сервіс виходить на перше місце. Так, майданчики ProZorro, маючи однакові ціни на надання послуг, конкурують за допомогою сервісу — юридичного або технічного консультування, безкоштовного навчання клієнтів, інформування щодо ключових подій тощо.
Читайте також: Шахрайські інтернет-магазини і як їх розпізнати
Самозайнятість. Робота на себе — зростаючий тренд в Україні. Чимало українців залишають фултайм-роботу, аби працювати на себе. Маркетплейси їм у цьому допомагають. Так, наприклад, сервіси замовлення послуг дають змогу фахівцям ставати приватними майстрами, швидко та просто розпочати свою справу в інтернеті. Тільки на Kabanchik.ua сьогодні на себе працюють понад 42 тис. українців. У 2017 році до сервісу приєдналися 13 тис. нових фахівців.
У EVO проаналізували попит і з'ясували, що користувачі у цьому році найчастіше замовляли послуги прибиральників, кур'єрів, сантехніків, електриків і майстрів з опоряджувальних робіт.
Які послуги замовляли українці у 2017 році
Попри те, що вже багато фахівців розгледіли переваги роботи на себе в інтернеті, є майстри, яких досі замало на сервісах замовлення послуг. Це вкладальники плитки, майстри із ремонту побутової техніки, швачки, майстри-універсали і доглядальниці. Українці вже зараз прагнуть замовляти їхні послуги в інтернеті, справа — за майстрами.
Читайте також: Що краще купувати в інтернеті, а що - в звичайних магазинах?
На ці послуги є великий попит в інтернеті
Також майстри можуть заробляти в онлайні, виготовляючи унікальні речі. За рік користувачі Crafta.ua продали авторських та колекційних товарів на 27 млн грн. Попит на них виріс у 5 разів. Найчастіше купують аксесуари й сумки, прикраси та товари для дому. Найдорожче коштують аксесуари, середній чек яких складає 711 грн. Серед колекційних товарів найдорожчі — монети із середнім чеком близько 749 грн.
Попит на унікальні товари виріс у 5 разів
Вторинний ринок речей. В Україні з'явилося багато маркетплейсів, які допомагають продати непотрібні речі в хорошому стані. Один з таких маркетплейсів — Shafa.ua, який розвиває в Україні культуру усвідомленого споживання. Спонукає не викидати речі в хорошому стані, а передавати їх новим власникам, не витрачати нечувані суми на новий одяг, а обирати брендові товари на вторинному ринку за доступними цінами. Тим самим екологічно утилізувати непотрібні речі й економити кошти на оновленні гардеробу. Так, наприклад, середній чек покупки на Shafa.ua — всього 225 грн.
На вторинному ринку можна придбати одяг за 225 грн
Цифрові бізнес-процеси. Ще одним драйвером e-commerce 2018 стануть цифрові бізнес-процеси. Один із них — електронний документообіг. Вже зараз компанії переводять в онлайн і внутрішній обмін документами, і обмін документами з партнерами. Підписи від руки і печатки все частіше замінюються електронним цифровим підписом. Закони України вже містять норми для проходження податкових перевірок в електронному вигляді. Очікуємо на процедуру, яку податкова анонсувала на 2018 рік. Податківці обіцяють, що невдовзі проходити перевірки онлайн зможуть усі українські компанії.
У березні 2017 року компанія EVO запустила онлайн-сервіс обміну документами "Вчасно". За період роботи у сервісі вже зареєструвалися 17 тисяч компаній, підписано 380 тисяч документів. Якщо роздрукувати всі ці документи на папері, їхня вага становитиме 1,9 тонни, а якщо скласти ці роздруковані документи в одну стопку, то її висота сягне висоти 13-поверхового будинку. "Вчасно" вже використовують група компаній "Нова пошта", Укрпошта, Делівері, ОLX, Південно-Західна філія Укрзалізниці тощо.
Читайте також: Економити на бензині: перспективи ринку електрозаправок