Цю інформацію вже опосередковано підтвердив голова фракції Блоку Петра Порошенка (БПП) Юрій Луценко. Який заявив, що у новий склад уряду увійдуть не менше п’яти іноземців. Вирішити юридично це питання взявся на себе Петро Порошенко, який пообіцяв найближчим часом внести відповідний законопроект до Верховної Ради. Його закон дозволить особам, які не мають українського громадянства, займати крісла найвищих посадових осіб в державі.

Подібний крок президента можна розглянути у кількох аспектах. По-перше, Петро Порошенко цим кроком підвищує імідж нового українського уряду у європейських структурах та й загалом у світі. Також це позитивний сигнал для громадськості, коли у Кабміні будуть працювати найкращі спеціалісти з інших країн. А це вкотре підкреслить невідворотність реформ та рішучість української влади їх проводити.

По-друге, введення в Кабмін іноземців дозволить убезпечити ймовірний прояв амбітності прем’єра Яценюка, який згідно з теперішньою редакцією Конституції України, має більше повноважень від Президента України (Напівпрезидентська, прем’єр-президентська форма правління- ред.). А тому заслуговує на роль лідера.

Арсеній Яценюк опиняється в ситуації, де буде нездатний керувати міністерствами у ручному режимі, а отже матиме менший вплив всередині Кабміну. Це дозволить президенту відчувати себе одноосібним лідером. І не дасть Яценюку застосовувати власні авторитарні інструменти керівництва Кабміном.

За такої ситуації Арсеній Яценюк отримує звужене коло фактичних повноважень. Це прем’єрство буде кардинально відрізнятися від попереднього, де Яценюк призначав заступниками міністрів потрібних людей та й загалом мав величезний вплив на усі процеси, що протікали в уряді.

Тепер його повноваження зменшуються фактором наявності іноземних співробітників, як і зростанням відповідальності. Прем’єр не зможе тиснути на міністрів-іноземців, бо будь-яка конфліктна ситуація в уряді тінню ляже на його особистий рейтинг і рейтинг його політсили.

Також важливим питанням залишається: чи іноземні співробітники будуть першими номерами у міністерствах, чи їм буде відведені посади заступників та консультантів.

Відповідь ми отримаємо вже за тиждень, коли представники коаліції оголосять список претендентів на міністерські крісла та запропонують парламенту їх підтримати.

Фактична слабкість прем’єра також зумовлена тим, що до широкої коаліції увійшли п’ять партій, які частково зможуть впливати на рішення уряду. Чим більше партій створюють коаліцію, тим слабшим він є.

Арсеній Яценюк, як перша особа, яка буде відповідати за проведення реформ, залишає за собою право обрати міністрів на свій смак, і що найголовніше, під свою відповідальність. Проте у випадку невдачі, Яценюк спробує потягнути за собою на політичне дно своїх найбільших союзників з БПП. А тому, навіть якщо Арсеній Петрович не в захваті від пропозиції включення до складу уряду іноземців, він буде змушений погодитись, аби потім розділити усю гіркоту поразки.

Маловідомо, яких саме іноземців кличуть працювати у Кабмін. За однією інформацією, це можуть бути ТОП-менеджери великих компаній, а за іншою - професійні чиновники-реформатори з сусідніх країн.

У будь-якому разі новопризначений прем’єр опиниться в інших умовах управління урядом, що має під собою істотні ризики виникнення конфліктних ситуацій, а це ставить під загрозу проведення довгоочікуваних змін в країні.

Дмитро Бобрицький.