Хто стоїть за підвищенням цін на пальне
Автомобілісти, які заправляються скрапленим газом, б'ють на сполох – ціна пального зростає. Це результат зачистки ринку під Віктора Медведчука.
Популярне автомобільне паливо – скраплений газ – тривалий час був дешевшою альтернативою бензину та дизелю. Але в останні місяці його вартість почала збільшуватися. А напередодні Дня Незалежності на українській біржі було встановлено новий рекорд продажу автогазу – 29 тисяч гривень за тонну.
Для кінцевих споживачів, простих громадян, це значить суттєве зростання ціни автогазу – до 16 гривень за літр. За рік вона виросла вдвічі. А це означає, що для багатьох українців, які переобладнали свої машини на газові установки, їх використання стає нерентабельним.
Підвищення цін на автогаз – прямий результат перерозподілу ринку, який досі був демонополізований в інтересах одного гравця – одіозного Віктора Медведчука. Спочатку це робилося руками Служби безпеки України, яка оголосила війну незалежним трейдерам ще в листопаді минулого року. Тоді на українському кордоні були зупинені ешелони цистерн зі скрапленим газом, який був закуплений в різних виробників Білорусі та Росії. Енергетична митниця відмовилася їх розмитнювати на вимогу СБУ, яка почала перевіряти 16 трейдерів начебто на предмет фінансування тероризму.
Після цього блокаду трейдерів продовжили під приводом необхідності провести експертизу вмісту в цистернах зі скрапленим газом на наявність "сильнодіючих і отруйних речовин". Ніхто забір проб не робив, цистерни місяцями стояли у відстійниках на залізничних станціях. Далі – ще цікавіше, СБУ почала вимагати в Укрзалізниці перевірити колісні пари на предмет вибухівки.
Читайте також: Як у владній команді Порошенка стався новий гучний розкол
Останнім акордом зачистки ринку стало введення міністром економіки Степаном Кубівим персональних санкцій щодо цих трейдерів за поданням СБУ. Це клопотання особисто підписав заступник глави СБУ, він же голова управління "К", яке начебто має займатися боротьбою з корупцією – одіозний Павло Демчина – креатура президентського “решали” Грановського.
Тільки після гучного резонансу, після звернень до посольств, круглих столів, брифінгів в Раді, виступів з трибуни, спершу Мінекономіки зняла санкції, а потім СБУ відпустила товар, який блокувала 3,5 місяці. Жодних порушень виявлено не було, але перед трейдерами навіть ніхто не вибачився, хоча вони втратили величезні гроші на оренді залізничних цистерн, які простоювали, на курсовій різниці, на відволікання оборотних коштів, на адвокатів.
Ця історія – тотальна ганьба СБУ. Демчина, якого зловили за руку, подав до суду на мене і Давіда Сакварелідзе. Але слід розуміти, що зачистка ринку скрапленого газу – не самодіяльність Демчини, а виконання команди Банкової. Адже в розпал конфлікту вийшла заява глави Адміністрації Президента, де він підтримав переслідування трейдерів, назвавши їх спільниками втікача Сергія Курченка.
Читайте також: Як влада Порошенка іде в наступ на борців з корупцією
Після того, як СБУ оскандалилася із зачисткою ринку під Медведчука, в гру вступив ще один гравець – тепер з російського боку. Але з аналогічною задачею. Федеральна служба з технічного та експортного контролю Росії дозволила експортувати в Україну скраплений газ тільки виробництва компанії “Роснефть”, яка працює через трейдера “Протон Енерджі”, зареєстрованого у Швейцарії, але насправді підконтрольного Медведчуку та громадянину Ізраїля Нісану Моїсеєву. Журналісти-розслідувачі з програми "Схеми" знімали, як вони вдвох прилітали до Києва на приватному літаку Медведчука. Упродовж останніх місяців саме у “Протон Енерджі” були змушені купувати пальне найбільші українські мережі газових заправок.
Тепер вже точно встановлено, що і СБУ, і Федеральна служба технічного та експортного контролю Росії синхронно зачищали ринок під Медведчука. Частка незалежних трейдерів, на які СБУ наклали санкції, впала з 30 до 11 %, а частка Медведчука зросла з 1 до 40 %.
Ну, а зростання цін на газових заправках – це результат дефіциту пального. Якщо раніше щомісяця в Україну імпортери завозили 80 тисяч тонн скрапленого газу різного виробництва, то зараз завозять вдвічі менше – лише газ виробництва “Роснефть” через Медведчука.
На фоні зупинки заводів у Білорусії та Казахстані дефіцит скрапленого газу буде наростати, а з ним – і ціни на пальне.
Читайте також: Чому Балчун не зміг реформувати "Укрзалізницю"
А тепер найголовніше – чи могла Служба безпеки України так системно атакувати незалежних трейдерів скрапленого газу без згоди Президента України? Звичайно, ні. Чи покараний хтось за таке зростання цін? Також ні. Чи міг президент Порошенко з його бізнес-інстинктами пропустити розгортання такої масштабної схеми під Медведчука і не попіклуватися про власні кишені? Я в це не вірю, а достеменно дізнатися про це можна буде лише після зміни влади.
Ця історія – приклад того, як для заробітку чергових мільйонів кількома олігархами зруйнували бізнес десятків компаній та залізли в гаманці власних громадян. І організатори цього мають понести покарання – якщо не зараз, то при новому президенті.