До початку вторгнення в України на озброєнні було понад 50 таких винищувачів. Загалом їх виготовлено під час серійного виробництва близько 1 900 одиниць. Що відомо про можливості цієї техніки та як цю новину прокоментував речник Повітряних сил Юрій Ігнат – читайте у матеріалі 24 Каналу.

Зверніть увагу Американський F-16 чи радянський МіГ-29: чому Україні треба західні літаки

Аналог F-16: історія створення МіГ-29 та технічні характеристики

У 1960-х роках у США почали працювати над вдосконаленням винищувачів F-15, аби зробити їх легшими та дешевшими, бо саме ці два параметри були недоліками американської авіації. Саме так почався проєкт F-16. Згодом в СРСР вирішили розпочати такий же проєкт з вдосконалення Су-27, унаслідок чого з'явився МіГ-29, а вже у 1980-х почалося масове виробництво цього винищувача четвертого покоління.

Основні характеристики:

  • Екіпаж – 1 людина (у навчально-бойовій модифікації – 2).
  • Довжина – 17,32 метра.
  • Висота – 4,73 метра.
  • Розмах крила – 11,36 метра.
  • Максимальна швидкість – 2450 кілометрів на годину (2,3 Маха).
  • Тяга одного двигуна в режимі "повний форсаж" – 8300 кілограмів-сил.
  • Практична стеля – 18 тисяч метрів.
  • Практична дальність польоту на великій висоті – 1 430 кілометрів (з підвісними паливними баками – 2 100 кілометрів).
  • Максимальна злітна вага – 18,1 тонни.
  • Максимальна вага бойового навантаження – 2,18 тонни.

МіГ-29 важчі за F-16, але мають переваги в дальності польоту та вазі бойового навантаження. Цьому сприяє головна принципова відмінність радянських та американських винищувачів – у МіГ-29 є 2 мотори, а в F-16 – один.

Чи не найбільшою перевагою цього винищувача для України є те, що наші Повітряні сили уже вміють його використовувати, а не вчаться це робити наново.

Однак є недолік – радянських винищувачів у світі менше й деталі для обслуговування та ремонту знаходити важче. Саме тому Україна планує перейти на F-16, яких виготовлено близько 4 800 і вони поширені по всьому світу.

Та поки цей процес на стадії переговорів, МіГ-29 від Словаччини стають важливою військовою допомогою нашій країні.

У кого ще на озброєнні є ці винищувачі

Зараз на озброєнні крім України та Росії МіГ-29 мають:

  • Азербайджан;
  • Алжир;
  • Бангладеш;
  • Білорусь;
  • Еритрея;
  • Єгипет;
  • Індія;
  • Іран;
  • Казахстан;
  • КНДР;
  • Куба;
  • Малайзія;
  • Монголія;
  • М'янма;
  • Перу;
  • Сербія;
  • Сирія;
  • Судан;
  • Туркменістан;
  • Шрі-Ланка.

З озброєння МіГ-29 крім Словаччини та Польщі зняли Ізраїль, Молдова, Чехія, Німеччина, Румунія, Угорщина та Болгарія. До слова, в останній теж є дискусій щодо того, щоб передати зняті з озброєння винищувачі Україні.

Цікава ситуація з Молдовою. Після розпаду СРСР у країни було понад 30 МіГ-29, але Кишинів вирішив зняти їх з озброєння. Тоді купівлею винищувачів зацікавився Іран, тому США вирішили завадити цьому, викупивши майже всі МіГ-29. зараз їх використовують для імітації ворожих цілей під час навчань. Однак ще 6 винищувачів залишилися у Молдові.

"Для перемоги потрібні інші літаки"

Речник Повітряних сил Юрій Ігнат в ефірі національного телемарафону, звісно, подякував партнерам за МіГ-29, однак водночас зазначив, що цієї авіації недостатньо для перемоги. За словами спікера, лише багатоцільові винищувачі F-16 суттєво збільшать шанси ЗСУ на ефективні наступальні операції.

Для перемоги, для досягнення переваги у повітрі нам потрібні винищувачі, про які зараз усі говорять, – літаки F-16. Тому ми чекаємо саме на таку сучасну зброю, яка зможе переламати хід війни,
– наголосив Ігнат.

Окрім того, в інтерв'ю 24 Каналу він пояснив, чому саме F-16 є тими апаратами, які здатні змінити хід бойових дій. Власне, як констатував речник, ці винищувачі є дуже технологічними, найпоширенішими у світі та загалом такими, які відповідають потребам України.

Особливо важливим є те, що ці апарати здатні захистити українську інфраструктуру від ворожих атак ракетами та безпілотниками. Бо, скажімо, ті ж літаки типу "МіГ" і "Су" не можуть ефективно ліквідовувати "Шахіди".