Ще у червні 2024 року президент Франції Еммануель Макрон оголосив про надання Україні винищувачів Mirage 2000. Крім того, Париж разом із союзниками, які також мають на озброєнні ці літаки, взялися за організацію навчання українських пілотів.

Перед наданням цих літаків Україні відбуваються не тільки навчання українських пілотів, але й заміна обладнання на самих бортах.

6 лютого 2025 року в Україну прибули перші французькі модернізовані винищувачі Mirage 2000. Про це повідомив міністр оборони Франції Себастіан Лекорню, однак точної кількості літаків, які отримали Повітряні сили, не називав.

Увечері 22 липня 2025 року з'явилися дані, що один з цих літаків розбився. В Повітряних силах написали, що аварія сталася під час виконання польотного завдання. На винищувачі Mirage-2000 сталася відмова авіаційної техніки. Пілот катапультувався, було призначено спеціальну комісію для встановлення причин.

Що відомо про ці французькі бомбардувальники та модифікацію, яку отримає Україна, як вони можуть посилити нашу державу та якими є можливості Mirage 2000 – читайте в матеріалі 24 Каналу.

Цікаво "Очі" української авіації: що відомо про ASC 890 – перші літаки-розвідники, які надає Швеція

Міністр збройних сил Франції Себастіан Лекорню заявив, що роботи з модернізації літаків на авіабазі Кадо в Жиронді та навчання пілотів завершаться в такі терміни, які дозволять відправити їх в Україну в першій половині 2025 року. Основними акцентами в модернізації є посилення озброєння та засобів РЕБ.

Мета полягає в тому, щоб оснастити їх бойовими можливостями класу "повітря-земля" і посилити їхню систему радіоелектронної боротьби. Але найважливішим аспектом є підготовка пілотів і механіків, яка триває в Нансі,
– розповів міністр.

Три перші борти Mirage-2000 передали Україні у січні 2025 року. Джерела повідомляють, що поки що їх використовують не для бойових завдань, а для тренувальних польотів. Літаки модифікували під крилаті ракети SCALP-EG, Storm Shadow та керовані авіабомби.

У четвер, 6 лютого, міністр оборони Франції Себастіан Лекорню офіційно повідомив, що перші літаки Mirage 2000 прибули в України. Він не називав точної кількості, але висловив впевненість, що це посилить Повітряні сили.

6 червня 2024 року президент Франції Еммануель Макрон анонсував поставку в Україну французьких Mirage 2000. Тепер вони братимуть участь у захисті українського неба,
– ідеться у повідомленні Лекорню.

Уперше про надання літаків Mirage 2000 Еммануель Макрон заявив під час святкувань з нагоди 80-ї річниці висадки союзників у Нормандії під час Другої світової війни – переломної події, котра дозволила звільнити Францію з-під окупації та змінити хід бойових дій. Крім того, тоді французький лідер заявив про надання дозволу застосовувати французьку зброю, зокрема й ракети SCALP-EG для ураження цілей на території країни-терористки.

Тому отримати від Франції носії їхніх ракет – чудовий варіант. Щоправда, зараз дещо незрозуміло, чи справді Париж надає носії ракет. Річ у тім, що Франція надає Україні модифікацію Mirage 2000-5 – вона значно новіша, ніж 2000D.

Версія, яка є на озброєнні у Франції, не є носієм крилатих ракет, і головним призначенням цих літаків є прорив ворожої ППО. Однак в експортній варіації, яку свого часу Франція продала Греції, є можливість обладнувати борти далекобійними ракетами для подальших ударів по ворожих цілях.

Mirage 2000
Mirage 2000 на озброєнні в Греції / Фото flickr.com

Історія французьких літаків розпочалася ще в 1970-их роках. Розробила нові винищувачі компанія Dassault Aviation – у березні 1978 року перша модель здійснила успішний політ. На озброєння Франції літаки надійшли через 6 років після випробування.

Літак спроектований за схемою качки з низькорозташованим трикутним в плані крилом, що має кут стрілоподібності по передній крайці 58 градусів. Зверху і знизу на кожній консолі крила розташовані повітряні гальма.

Компанія також розробила понад десяток модифікацій – як для французької армії, так і для експорту в інші країни.

Винищувачі Mirage 2000 мають наступні характеристики:

  • екіпаж – 1 особа;
  • максимальна швидкість – 2 340 кілометрів на годину;
  • бойовий радіус – 900 кілометрів;
  • дальність польоту – 3 335 кілометрів;
  • практична стеля – 18 кілометрів;
  • довжина літака – 14,36 метра;
  • висота – 5,30 метра;
  • розмах крила – 9,13 метра;
  • максимальна злітна вага – 13,8 тонни;
  • двигун – SNECMA M53-P2, потужність 6 560 кінських сил;
  • кількість точок підвіски – 9;
  • маса підвісних елементів – 6 300 кілограмів.

Mirage 2000
Mirage 2000 / Фото Dassault Aviation

Mirage 2000 має потужні радари, які дозволяють одночасно відстежувати 24 цілі та наводити озброєння на 4 цілі одночасно у різних напрямках. Однак також ці винищувачі можуть працювати з літаками дальнього радіолокаційного виявлення, а в України тепер такі є, адже їх надала Швеція.

Щодо озброєння, Mirage 2000 здатен нести до 9 ракет на точках підвіски, а крім того також озброєний двома гарматами DEFA-554, калібром 30 міліметрів. Літак здатен нести протикорабельні та крилаті ракети та авіабомби.

Французькі винищувачі суттєво відмінні від радянських Су і певною мірою є зовсім іншими, хоча цільова функція у них схожа, особливо коли говорити про Су-24, який дотепер в Україні був основним носієм крилатих ракет Storm Shadow та SCALP/EG.

Якщо порівнювати ці літаки, то найперша відмінність криється у вазі самого винищувача. Mirage 2000 майже утричі легший за Су-24 – 7,5 тонни проти 21. Менша вага дозволяє розвивати більшу швидкість. Якщо Mirage 2000 може розігнатися до 2 340 кілометрів, то Су-24 – до 1 700 кілометрів.

Також Mirage 2000 переважає Су і в радіусі дії – 900 проти 560 кілометрів. Єдине, у чому поступаються "міражі" – у бойовому навантаженні. 21-тонний Су-24 може нести до 7 тонн озброєння, а 7,5-тонний Mirage 2000 – 6,2 тонни. Якщо враховувати співвідношення ваги борта до ваги озброєння, то Су-24 насправді в рази програє.

Хоча якщо брати до уваги винищувачі 4-го покоління, то варто порівнювати Mirage 2000 з Су-27. Останні є дещо легшими – 16,3 тонни, тобто у понад 2 рази важчі за "міражі". Хоча росіяни заявляють про максимальну швидкість 2 500 кілометрів, що більше, ніж у французьких винищувачах. При цьому бойове навантаження у цих літаках становить лише 4,4 тонни, що суттєво менше, ніж у Mirage 2000.

Підходи російського та західного ВПК у питанні авіабудівництва суттєво різниться. Поки західні зразки доводять, що борти можуть бути легкими та потужними, росіяни все ще орієнтуються на радянські габарити. Ба більше, фактично усі літаки, які зараз є на озброєнні Росії – виключно радянські. І майже всі російські авіапроєкти закінчувалися провалом.

Ба більше, зараз країна-терорист провадить кампанію із "імпортозаміщення" – намагаючись замінити іноземні компоненти у бортах на російські з дуже простої причини – через санкції отримати нові компоненти неможливо.

Наприклад, першою "успішною" авіарозробкою в Росії називали пасажирський Sukhoi Superjet 100, однак він складався з величезної кількості іноземних компонентів, адже це була спільна розробка компанії "Сухой", Alenia Aeronautica, Snecma та Boeing. Після 2014 року на Росію наклали чимало санкцій, тому з 2018 року там почали "імпортозаміщення" іноземних компонентів, яке серійно розгорнули у 2022 році.

У Sukhoi Superjet 100 замінили майже усі іноземні компоненти, крім французько-російських двигунів. Перший борт "аналоговнєт" літака підняли у повітря у серпні 2023 року. Цей же літак впав та розбився у липні 2024 року в Підмосков'ї.

З моменту виготовлення перших серійних літаків, розробники представили також низку модифікацій, як-от:

  • 2000C – одномісний винищувач-перехоплювач.
  • 2000B – двомісний навчально-бойовий варіант попередньої модифікації.
  • 2000D – ударний винищувач-бомбардувальник, носій звичайного озброєння. Саме на нього орієнтувався офіційний Київ як потенційного носія крилатих французьких ракет;
  • 2000E – експортна багатоцільова модифікація;
  • 2000ED – двомісний навчально-бойовий варіант модифікації 2000E.
  • 2000N – ударний винищувач-бомбардувальник, носій ядерної зброї.
  • 2000R – одномісний розвідник.
  • 2000S – експортна версія 2000D;
  • 2000-5 – модернізована експортна версія з покращеними радарами та системою управління.

Україна отримає саме останній варіант – одну з найновіших модифікацій. Якщо Україна отримає такі ж винищувачі, як свого часу Греція, – то з їхньою допомогою можна буде запускати ракети SCALP-EG.

Та що відомо точно: ці модифікації в будь-якому варіанті є носіями керованих авіабомб AASM Hammer (які Франція обіцяє надавати по 50 одиниць на місяць) та ракет MICA.

Якщо дадуть Mirage 2000-5 чисто під керовані авіабомби AASM Hammer та ракети "повітря-повітря" MICA – уже гарний інструмент для ППО в тилових районах України та для ролі "літаючої артилерії" біля лінії фронту. А якщо раптом будуть "Міражі" під далекобійні крилаті ракети SCALP-EG – ну так у нас заодно можна буде вивільнити Су-24 для "апгрейду" під ті самі Taurus,
– відзначив Іван Киричевський, експерт видання Defence Express.

Mirage 2000
Mirage 2000 / Фото Dassault Aviation

У 1984 році у Франції сформували першу ескадрилью з винищувачів Mirage 2000.

  • Перше бойове випробування нових літаків відбулося під час війни в Перській затоці, де вони літали на висотній протиповітряній обороні для літаків-розвідників U-2 ВПС США.
  • Також французькі літаки брали участь в операціях під час війни в Боснії та в Косово. У 1995 році Армія Республіки Сербської збила один Marage 2000. Члени екіпажу вижили, їх схопили серби, але потім звільнили.
  • На початку 00-х в Афганістані до бойових операцій були залучені Mirage 2000D. З 2006 року Франція почала заміняти ці літаки на Dassault Rafale. Проте "Міражі" були застосовані також у 2011 році під час операції в Лівії, а у 2018 – в Сирії.

Mirage 2000 в дії: дивіться відео

Як відзначав експерт Іван Киричевський, у будь-якому випадку французькі винищувачі посилять Повітряні сили ЗСУ. Якщо Україна отримає класичні версії Mirage 2000-5, то це дозволить пробивати ворожу ППО, застосовувати проти ворога авіабомби та ракети малої дальності.

Якщо ж ми отримаємо літаки такої модифікації, як свого часу Греція, – ракети SCALP-EG можна буде застосовувати з французьких бортів. З урахуванням того, що й британські Storm Shadow є фактично близнюками французьких ракет, то це дозволить також застосовувати і їх.

Отже, винищувачі радянського зразка, які зараз використовує Україна і які були модернізовані під західні ракети, можна буде переобладнати під німецькі ракети Taurus, якщо Берлін ухвалить це довгоочікуване рішення.

Раніше питання доцільності "Міражів" для України викликало палкі дискусії, експерти та колишній речник Повітряних сил Юрій Ігнат наголошували, що основною авіаційною платформою ці літаки для нас стати не можуть. Проте Україна вже отримала очікувані F-16, а такі літаки як Migare 2000 можуть доповнити авіапарк Повітряних сил та виконувати відмінні від F-16 завдання.

В етері телемарафону колишній речник Повітряних сил Ілля Євлаш наголосив, що основними в Україні будуть саме американські F-16, проте в майбутньому наша держава не виключає отримання й інших літаків, зокрема французьких.

Як і всі сучасні бойові літаки, він (Mirage 2000 – 24 Канал) може виконувати ефективно поставлені бойові завдання відповідно до різних типів – це можуть бути повітряні та наземні удари. Звісно, що цей літак є досить сучасним, однак як я зазначив раніше, F-16 для нас є зараз пріоритетним типом літаків,
– наголосив Ілля Євлаш.

У будь-якому разі Франція надала потужну допомогу Україні, яка дозволить посилити наше небо і, можливо, зробити ефективнішими удари по ворожих цілях як на тимчасово окупованій території нашої держави, так і на території Росії, адже тепер заборону на застосування французької зброї для ударів по країні-терористці, зокрема ракетами SCALP-EG, знято.