Зокрема зараз українці, як ніколи, потребують великої кількості дронів. Одним з них є Shoolika MK6, виробництва української компанії SkyLab. Розповідаємо про нього у новому матеріалі 24 Каналу за підтримки компанії Cosmolot у спецпроєкті Brave Inventors.

Читайте також Може тягнути 9 тонн: на що здатна багатоцільова роботизована платформа з Brave Inventors

У новому випуску ми зустрілися з представником компанії SkyLab, щоб обговорити один з їхніх винаходів – безпілотник Shoolika MK6. Засновник і генеральний директор компанії Євген Рвачов розповів нам про переваги цього дрона, ідею його створення та важливість для ЗСУ.

Що може потужний український дрон Shoolika MK6: дивіться відео

Як з’явилася ідея створення дрона

Shoolika MK6 – дрон, який є просто незамінним на фронті. Він успішно допомагає ЗСУ виконувати свою роботу значно ефективніше. Як розповідає Євген Рвачов, ідея створення БпЛА виникла ще на початку повномасштабних подій.

Я зустрів війну у Балаклії. Місто було окуповане зі мною і з моєю сім'єю. Мені треба було їх вивести. І я вивіз їх у Харків. У Балаклію я потрапив тому, що там живуть мої батьки. І так сталося, що я відразу їх відправив за кордон, а сам залишився в Харкові. У мене дуже багато друзів в різних військових підрозділах і я сказав, що буду інженерними справами, своїми здібностями підприємницькими, досвідом допомагати військовим,
– пояснює винахідник.

І першим, що попросили, був саме дрон. Відтак, підприємці зробили необхідні безпілотники, які, щоправда, відрізнялися від Shoolika MK6. У цей період до ініціативи долучився партнер Євгена, який пообіцяв допомагати, чим зможе. Зокрема необхідними контактами, ресурсами, грошима.

Надалі це в таку велику історію переросло. Так зародилася ідея робити дрони від SkyLab, зокрема й Shoolika MK6,
– ділиться розробник.

Удосконалення моделі триває й досі. Тому втрати дронів стаються не лише на передовій, але й у тестувальників. Скид, мотори, камери та інші органи керування – їхню роботу все ще тестують, щоб вдосконалити винахід і зробити його якомога кращим. Загалом над Shoolika MK6 та ще трьома версіями, які зараз виводять у комерцію, працювали близько року, щоб зробити моделі якомога якіснішими.

Дрон української компанії SkyLabДрон української компанії SkyLab / Скриншот з відео

Чому саме Shoolika

Євген Рвачов розповідає, що одного вечора він спілкувався зі своїм партнером стосовно їхнього винаходу. Той розповів, що знає людину, яка може розробити їм брендбук, дизайн та назву дрона.

І одним із запропонованих найменувань для безпілотника було Shoolika. Як уточнює розробник, воно стояло першим у списку.

Я подивився, "погуглив", що це пташка, здається, сокіл. Мені сподобалось і я відразу сказав, що дрон, яким будуть користуватись хлопці ЗСУ, повинен бути "шулікою". Так з'явилася ідея Shoolika,
– зауважує засновник і гендиректор SkyLab.

Водночас МК6 обрали, тому що це необхідна абревіатура в робототехніці. В інших продуктах так описують модель з модифікацією, яка пройшла серію і шість ітерацій.

"У нашій сфері було багато ітерацій, більше ніж шість, але МК-6 залишилося якось. А ще МК-6 тому, що ця модель Shoolika може переносити до 6,8 кілограма вантажу", – підкреслює Рвачов.

У дроні продумано все до найменших дрібниць

Shoolika MK6 неможливо неправильно запустити чи не так скласти. Безпілотник самостійно сигналізує своєму оператору, коли він готовий до використання.

Завдяки кропіткій роботі розробників, дрон вийшов не просто потужним, але й комфортним та зручним у використанні. Зокрема частина команд автоматизована, до прикладу, повернення додому, автопосадка тощо.

У нас є власна розробка – це модеми, які працюють на іншому діапазоні частот. Гравіювання ми робимо в Україні. Купуємо китайські, повністю “ноунейм” контролери й прошиваємо їх під нашу роботу, під ці модеми, які ми самі робимо. А гравіювання використовуємо для того, щоб знизити ризик того, що хлопці, коли будуть навчатись та використовувати у стресових ситуаціях, заплутаються,
– дізнаємося від розробника.

Відтак, на пульті прописано, де розташовані ключові команди, зокрема вмикання камери під кутом 90 градусів чи її перевертання. Такий дизайн допомагає ЗСУ та спрощує навчання новобранців.

Український дрон Shoolika МК6 зручний у використанніУкраїнський дрон Shoolika МК6 зручний у використанні / Скриншот з відео

Розробники постаралися, щоб до функціонування дрона було залучено якомога менше кабелів, адаптерів, зарядок і ноутбуків. "Філософія така, щоб у військового, який керував "мавіком", був максимально швидкий і гнучкий перехід на дрон Shoolika MK6. Ми об’єднали все, що потрібно для спілкування між дроном і землею, в Android-додатку, смартконтролері й наших модемах", – запевняє Євген Рвачов.

Для керування дроном використовують декілька додатків:

  • який встановлює точність цілі – прицілювання;
  • який дозволяє керувати дроном і всією телеметрією, що потрапляє в Android-додаток;
  • який записує відео на смартконтролер.

Для зручності SkyLab винесли керування камерою на окремі колеса смартконтролера. А системи скиду, які виготовляє компанія, створені виключно під Shoolika. Для них є дві кнопки – одна відкриває систему скиду, а інша – закриває її.

Дрон працює вдень, уночі, в холоді та під час спеки

Дрону не страшні майже будь-які кліматичні умови. Зі своїм головним завданням – доставити корисний вантаж у ціль, він справляється у спеку, і в холод, не залежно від пори доби.

Розробники винаходу спершу робили досліди на західних прототипах. "Це як велосипед. Його заново придумувати не потрібно, він уже є. Є різні моделі мультикоптерного типу, тому ми більш фокусувались на тому, яку конкретно геометрію будемо використовувати. Чи буде це надалі впливати на сам комплект, на його розмір та перенесення вантажу – такі питання ми ставили", – пояснює засновник SkyLab.

Ця війна – це стовідсоткова війна дронів. Shoolika – це максимально завершений продукт, я вважаю. Він дійсно готовий для того, щоб користуватись ним і обрати ту версію військовим, яку потрібно. Тому вийшли на Brave Inventors саме з Shoolika,
– зазначає Рвачов.

Що відомо про технічні характеристики дрона

Загалом компанія SkyLab створила близько 20 різних дронів. Мовиться про версії від базової до максимальної, яка є РЕБостійкою.

Оцінити роботу дронів не так вже й легко. Часто виробники нічого не знають про подальшу долю дрона, який передали на передову.

На жаль, з деякими підрозділами, які користувались Shoolika немає зв'язку. Тому, що вони в таких зонах, де не можуть розголошувати інформацію. Наприклад, ми запитали, чи можемо отримати якісь відеоматеріали роботи, однак військові кажуть, що ні, у жодному разі,
– каже гендиректор і засновник SkyLab.

Розголошення такої інформації неприпустиме, адже напряму впливає на безпеку тих, хто ними користується. Вони не можуть видавати, де злітають та як застосовують дрони.

Високоманевровий безпілотник від SkyLab / Фото Brave Inventors

Ключові характеристики Shoolika МК6:

  • зв’язок – 800 мегагерців…5.9 гігагерців;
  • корисне навантаження – до 6.8 кілограмів;
  • камера – денна або термальна;
  • дистанція – від 5 до 7 кілометрів в один бік;
  • керований політ – 54 кілометри на годину.

Серед головних переваг дрона – РЕБостійкість, висока маневровість та стабільність польоту. Модель Shoolika MK6 виконана надзвичайно якісно, завдяки чому є надійною та стійкою до перешкод.

Технологічна війна – вона дуже-дуже динамічна. По характеристиках – це всі дрони, які літають до семи кілометрів, які несуть до 6,8 кілограма корисного навантаження. Зв'язок окремий на керування, на телеметрію й окремий на відео,
– констатує Євген Рвачов.

Філософія продукту – увага до деталей

Гендиректор SkyLab ділиться, що є дуже прискіпливим до деталей. Мовляв, це навіть не перфекціонізм – це щось більше.

Зокрема, якщо хтось відкриє кришку дрона, то зможе побачити, як акуратно виробники створювали продукт. Наприклад, усі дроти Shoolika MK6 містяться в спеціальній термоосадці, яку неможливо зірвати силою.

У розробці дронів слід приділяти увагу деталям У розробці дронів слід приділяти увагу деталям / Скриншот з відео

Роботу зроблено дуже якісно. Усе тому, що увага до деталей – філософія продукту, каже розробник.

У нас всі конектори залиті силіконом. Навіть не від вологи, а від того, що помилково хтось може зачепити цей провід і він вийде з ладу. Конектор може вийти з ладу і не буде зв'язку, не буде відеокартинки – це головне. Тому, так, я дуже прискіпливий до таких деталей не лише у дронах, але й у будь-якому продукті,
– підсумовує розробник.