Зокрема, українське конструкторське бюро "Роботікс" займається удосконаленням багатоцільової роботизованої платформи (БРП), історія якої почалася задовго до 24 лютого 2022 року. Про те, які функції виконує цей винахід та на що він здатний, 24 Канал за підтримки компанії Cosmolot розповідає у спецпроєкті Brave Inventors.
Дивіться також Щоб допомогти ДСНС: яку роль виконують роботизовані платформи від школи "Вперед у Майбутнє"
У новому випуску директор ТзОВ КБ "Роботікс" В'ячеслав Ковбаса розповів про те, як виникла ідея створення багатоцільової роботизованої платформи та як вона допомагає ЗСУ виконувати найрізноманітніші завдання. А ІТ-директор конструкторського бюро Олег Вислобоцький пояснив, як оператор може дистанційно керувати роботом, перебуваючи у безпечному місці. Про все це та інші особливості БРП – у матеріалі.
Які функції виконує багатоцільова роботизована платформа: дивіться відео
Призначення БРП
Інженери КБ "Роботікс" почали працювати над створенням багатоцільової роботизованої платформи після 2014 року. У той час винахідники створили бойовий модуль, яким можна було керувати дистанційно.
"Він був важкий, тож його незручно було носити в руках. Тоді у нас і з'явилася ідея зробити пристрій, за допомогою якого можна було б цей модуль переміщати", – пригадав директор ТзОВ КБ "Роботікс" В'ячеслав Ковбаса.
БРП здатна виконувати широкий спектр завдань / Скриншот з відео 24 Каналу
Розробники виготовили роботизовану платформу, на яку можна встановлювати різні засоби, що допомагають ЗСУ давати відсіч противнику. А згодом зрозуміли, що винахід здатний виконувати набагато ширший спектр завдань.
Саме тому платформа і називається багатоцільовою. Її можна використовувати для логістики, тобто перевезення певних вантажів, або евакуації поранених. Крім бойового модуля, сюди можна встановити елементи для розмінування або лазерний підсвічувач, який потрібен при застосуванні деяких снарядів,
– зазначив В'ячеслав Ковбаса.
БРП пройшла випробування у реальних умовах
Платформа має 6 коліс, на кожному встановлений окремий електродвигун потужністю 1 кіловат. При цьому конструкція пристрою максимально проста. Розробники зробили все можливе, щоб у випадку пошкоджень цю БРП можна було полагодити у польових умовах. Всі деталі легко від'єднуються, їх можна просто замінити – все це не потребує додаткового професійного обладнання. Звичайно, якщо йдеться про нескладний ремонт.
Міцність та надійність платформи була випробувана у реальних умовах / Фото КБ "Роботікс"
Втім, насправді пошкодити багатоцільову роботизовану платформу не так просто. Її міцність та надійність була доведена у реальних умовах та перевірена часом.
БРП працюють з 2015 року, і у нас був приліт АГС. У результаті в одному колесі було п'ять пробоїн, робот був покоцаний, але спокійно доїхав до пункту постійної дислокації. Там його швидко відремонтували, і він поїхав собі далі,
– розповів директор ТзОВ КБ "Роботікс".
Також у залежності від місії, яку має виконувати платформа, розробники можуть посилити її захист.
"З боків БРП і зараз захищають колеса. А спереду ми плануємо у разі потреби встановити броньовані плити, які б витримували снаряди калібру 7,62 міліметра з відстані 10 метрів. Ми вже працюємо над цим варіантом", – зазначив В'ячеслав Ковбаса.
Переваги роботизованої платформи – прохідність та вантажопідйомність
Особливої уваги заслуговує висока прохідність БРП. Вона легко долає бездоріжжя та ріллю, спокійно переїжджає пагорби, а її танковий розворот дозволяє виконувати маневри практично у будь-яких умовах. Роботизована платформа успішно пройшла низку випробувань на полігонах.
"Останній тест з прохідності відбувався навесні. Це поле, бруд… І робот на одному заряді за 2 дні проїхав 25 кілометрів", – наголосив В'ячеслав Ковбаса.
Роботизована платформа здатна долати багато перешкод / Скриншот з відео 24 Каналу
Окрім того, БРП вже довела свою ефективність та робочу витривалість у реальних умовах.
Я думаю, що про це можна сказати. Робот використовувався у Бахмуті, де у черговому режимі простояв 72 години. Заряду робочого місця, тобто пульта керування, вистачає на 7 годин, потім його потрібно підзаряджати. А сама платформа простояла 72 години, і після цього на зарядку їй потрібно близько 6 годин,
– зазначив директор ТзОВ КБ "Роботікс".
Ще одна велика перевага розробки – її вантажопідйомність. Винахідники вказують, що корисне навантаження платформи становить 300 кілограмів, а у реальності ця цифра вища. Ба більше, як показує практика, БРП здатна тягнути за собою 9 тонн!
Як здійснюється керування БРП
Багатоцільова роботизована платформа є частиною великого комплексу, кожен з елементів якого виконує важливу роль у її роботі. БРП транспортують в автомобільному причепі, спеціальному обладнаному для цієї мети. Його можна прикріпити як до звичайної автівки, наприклад, пікапа, так і до "Хаммера", КрАЗа чи навіть БТРа.
БРП транспортують у спеціальному автомобільному причепі / Скриншот з відео 24 Каналу
У причепі обладнане робоче місце оператора, а також є все необхідне для управління, зв'язку та обслуговування цієї БРП:
- великий та малий пульти керування;
- антена;
- спеціальне місце із кріпленнями для транспортування роботизованої платформи;
- генератор (аби зарядити БРП за відсутності інших джерел електроенергії).
Також до комплекту входять евакуаційні сани, які кріпляться до платформи й дозволяють евакуювати поранених у безпечне місце.
Екіпаж комплексу зазвичай складається з 2 людей – водія та оператора роботизованої платформи. Як уточнили розробники, час розгортання БРП – від зупинки транспорту до початку роботи – становить до 7 хвилин. Причому за потреби із цим може впоратися одна людина.
Як розповів Олег Вислобоцький, ІТ-директор ТзОВ КБ "Роботікс", управління роботизованою платформою може здійснюватися за допомогою двох пультів.
Маленький дозволяє вивести робота з причепа і керувати ним до 100 метрів. Якщо БРП від'їжджає далі, то потрібен вже великий пульт, за допомогою якого можна здійснювати дистанційне управління на відстані понад 1,5 кілометра,
– зазначив Олег Вислобоцький.
Роботизована платформа допомагає евакуювати поранених / Фото КБ "Роботікс"
На екрані великого пульта відображається картинка, яку робот "бачить" за допомогою встановлених на ньому камер переднього і заднього виду. Платформи з бойовими модулями також оснащені тепловізорами, що підвищує ефективність їхньої роботи. Як зазначили представники КБ "Роботікс", за досвідом, представники ЗСУ можуть навчитися керувати роботизованою платформою усього за 1 день.
Ще однією з переваг БРП є те, що вона майже непомітна для радіолокаційних комплексів.
Переважно засоби РЕБ розроблені для придушення будь-яких радіосигналів і мають високі антени. Тож чим нижче джерело сигналу, тим важче його задавити. Якщо у небі літає безпілотник, станція його побачить. А от із наземними платформами РЕБам впоратися важкувато,
– пояснив ІТ-директор ТзОВ КБ "Роботікс".
Чому приєдналися до платформи Brave Inventors
БРП є дуже корисною річчю, адже представники ЗСУ можуть керувати нею дистанційно, перебуваючи у безпечному місці. Втім, коштує роботизована платформа недешево – 80 тисяч доларів. Тому, аби цей винахід був доступніший у якомога більшій кількості, команда конструкторського бюро "Роботікс" приєдналася до платформи Brave Inventors.
"Наша розробка має повний пакет документів згідно з чинною нормативною базою. Ми пропонуємо повністю готовий виріб і працюємо над тим, аби ЗСУ могли його активно використовувати", – наголосив В'ячеслав Ковбаса.