Підсумки тижня: Відомі й невідомі компанії публікують рейтинги партій

14 жовтня 2012, 20:01
Читать новость на русском

Чи не щодня соціологічні служби чи компанії, які себе так називають, оприлюднюють рейтинги політичних сил. Останні ці цифри часто самі ж і замовляють, бо за 2 тижні до голосування партіям вкрай важливо переконати своїх виборців, що вони потрапляють до парламенту.

Рейтинг до суду довів партію Наталії Королевської "Україна-Вперед".

Політичну силу не задовольнив її непрохідний відсоток, оприлюднений фондом "Демократичні ініціативи" та Київським міжнародним інститутом соціології.

Згідно з дослідженням, до парламенту потрапляє 5 партій. "України-Вперед" з рейтингом близько 2% у цьому списку немає. Партія Королевської просить Феміду заборонити цим соцслужбам згадувати про неї, а вже оприлюднену інформацію спростувати, бо опитування начебто могло і не бути.

Ми хотіли би подивитися на ці анкети, спонукати суд до аналітики цих анкет, подивитися, які методики соціологічного дослідження були використані, - говорить представник партії "Україна-Вперед!" Олександра Павленко.

У КМІС перевіряють справжність кожного опитаного і зберігають документи усіх останніх досліджень. Ретельне дотримання закону - умова членства інституту в Європейському товаристві дослідження громадської думки та маркетингу, куди входить КМІС. Тому судом тут не надто переймаються. Юристи ж взагалі не бачать перспективи позову до соціологів.

Думка соціологів

Самі ж соціологи позов до себе називають звичайним піаром. Політична сила, мовляв, намагається знизити негатив від зниження її рейтингу і виправдати оптимістичні дані свого штабу та дружніх компаній, які називають себе соцслужбами.

“Чи рейтинги по дослідженням, які проводились, але потім туди, як кажуть, ручками щось вноситься, підправляється”, - каже генеральний директор Київського міжнародного інституту соціології Володимир Паніотто.

Одна з декількох компаній, які дають "Україні-Вперед!" прохідний відсоток, - Інститут досліджень регіонального розвитку. Цифри щодо усіх політичних сил, порівняно з показниками інших соцслужб, практично ідентичні. Суттєво відрізняється лише рейтинг Партії Королевської. Але маніпуляцію з даними в компанії заперечують.

За гроші чи ні, але зростання рейтингу окремі компанії дають і "Нашій Україні" Віктора Ющенка. Це соціологічна служба при академії наук України і агенція політичного консалтингу "Перспектива". В останньої немає навіть власного інтернет-сайту.

Ми так сильно не світилися в ЗМІ. Просто, я ж кажу, для наших замовників робили, - відповів провідний аналітик агенції політичного консалтингу "Перспектива" Олександр Ляпкало.


Відрізняється рейтинг політичних партій і в провідних українських соціологів. Однак відмінності вони пояснюють різними методами опитувань.

Одні подають цифри від кількості взагалі виборців, а інші подають цифри від тих, хто візьме участь. Ці цифри не будуть відповідати дійсності, бо ми зараз не зможемо вам сказати скільки людей точно прийде на вибори, - пояснює провідний експерт Центру Разумкова Костянтин Дикань.

Правдиві соціологічні дослідження, залежно від вибірки та території опитування, можуть коштувати замовнику в середньому від шести до 10 тисяч умовних одиниць. За словами політолога Володимира Фесенка, оприлюднення підправлених даних може коштувати удвічі-тричі дорожче.

На маніпулювання рейтингами у політичних партій залишилося лише декілька днів - до 17 жовтня. Закон забороняє оприлюднення таких даних за 10 днів до виборів.