Зоря, що не змогла реалізувати свій потенціал, називається коричневим карликом і перебуває на відстані приблизно 1400 світлових років від Землі. Вона обертається по нетрадиційній орбіті навколо білого карлика – остигаючого залишку сонцеподібної зорі, яка досягла кінця свого життєвого циклу.

Читайте на сайті Надзвукові цунамі, що втричі перевищують висоту Сонця, накрили далеку зорю

Чому ця зоря не здатна "світити"

Коричневі карлики – це унікальні космічні утворення, які не змогли накопичити достатньо речовини під час свого формування, щоб запустити ядерний синтез у своєму ядрі, таким чином залишаючись у проміжному стані між планетами й зорями. Коричневий карлик, про який мовиться, отримав номер у каталозі WD 0032-317B, і має вражаючі розміри: його маса в 75-88 разів перевищує масу Юпітера.

Коричневі карлики відрізняються непомітним тепловим випромінюванням, залишковою енергією, що залишилася після їхнього утворення. Хоча потенційно вони можуть досягати температури 2 500 градусів за Цельсієм, багато з них мають відносно холоднішу температуру поверхні, лише кілька сотень градусів.

Чим особлива зоря WD 0032-317B

Нещодавно відкритий коричневий карлик WD 0032-317B кидає виклик цій тенденції, маючи температуру поверхні понад 7000 градусів за Цельсієм. Це робить його найгарячішим коричневим карликом з усіх коли-небудь зареєстрованих, перевищуючи температуру поверхні Сонця, яка становить приблизно 5500 градусів за Цельсієм.

Всупереч початковим припущенням, ця виняткова температура не є результатом внутрішніх процесів всередині коричневого карлика. Скоріше, це результат його близького сусідства з білим карликом, відомим як WD 0032-317, який перебуває під пильною увагою астрономів з початку 2000-х років.

Хоча білий карлик більше не "займається" ядерним синтезом, він все ще має надзвичайно гарячу поверхню з температурою близько 37 000 градусів за Цельсієм. Оскільки коричневий карлик обертається близько до білого карлика, він поглинає значну частину його випромінювання, внаслідок чого сторона, звернена до білого карлика, досягає екстремальних температур, тоді як інша сторона значно холодніша – 2700 градусів за Цельсієм.

Науковці детально дослідили дивну зорю

Справжня природа коричневого карлика була розкрита завдяки ретельному аналізу світлових спектрів, який показав, що він є повноцінним коричневим карликом, а не лише компаньйоном білого карлика, як вважалося раніше. Ці вимірювання були проведені за допомогою "Дуже великого телескопа" Європейської південної обсерваторії, розташованої в Чилі (Very Large Telescope, VLT).

Дуже великий телескоп VLT / J. L. Dauvergne & G. Hüdepohl / ESO

Чому це важливе відкриття

Наама Халлакун (Na'ama Hallakoun), провідна авторка дослідження і наукова співробітниця відділу фізики елементарних частинок і астрофізики Інституту Вейцмана, наголосила на важливості таких відкриттів для розуміння ширшого космосу.

Майбутні спектроскопічні спостереження з високою роздільною здатністю цієї гарячої юпітероподібної системи – в ідеалі за допомогою нового космічного телескопа NASA імені Джеймса Вебба – можуть виявити, як гарячі, сильно опромінені умови впливають на структуру атмосфери, що може допомогти нам зрозуміти екзопланети в інших частинах Всесвіту,
– заявив Халлакун.

Дивіться також Телескоп Джеймса Вебба виявив воду в протопланетному диску у потенційно придатній для життя зоні

Це відкриття дає вченим унікальну можливість зазирнути в атмосферу гарячих Юпітерів і вивчити атмосферні процеси. Очікується, що постійний розвиток технологій обсерваторій, зокрема космічного телескопа Джеймса Вебба, поглибить наше розуміння таких небесних аномалій, а результати досліджень подвійних систем, таких як дует WD 0032-317, відіграватимуть ключову роль у розшифруванні хитросплетінь цих далеких світів.