Коментуючи публікацію сторінки @xDaily про оцінку капіталізації X різними фондами, Маск написав, що "трильйон доларів ринкової капіталізації для цієї платформи не є чимось нездійсненним". Цікаво, що в березні, коли ціна компанії впала з 44 до 20 мільярдів доларів, він прогнозував, що в майбутньому вона коштуватиме 250 мільярдів. Схоже, ставки різко зростають.

Дивіться також Мертві душі: маже половина підписників Ілона Маска є ботами або мертвими сторінками

Трильйон доларів – чи досяжно це для Маска?

Як пише джерело, згадка Ілона Маска про ринкову капіталізацію X може свідчити про те, що він планує знову зробити платформу публічною. І це дійсно так. Задовго до закриття угоди про купівлю, у травні 2022 року, він начебто сказав потенційним інвесторам, що після того, як компанія пройде через численні зміни, вона повернеться на біржу, але вже за геть іншою вартістю – вищою. За планом, це повинно статися через три роки після покупки соцмережі Маском.

Але чи є досяжним для X.corp цей рівень, якого змогли досягти лише 6 компаній у світі, серед яких немає жодної соцмережі?

  • Apple (капіталізація понад 3 трильйони доларів) продає мільйони пристроїв за непомірними цінами.
  • Microsoft (майже 2,5 трильйона) продає найпопулярніші в світі операційні системи, пакет офісних програм, послуги серверів і штучного інтелекту, а також випускає преміальні комп'ютери.
  • Саудівська компанія, що займає третє місце з капіталізацією в 2 трильйони доларів, торгує нафтою.
  • Материнська компанія Google Alphabet Inc. заробляє величезні гроші на рекламі в сервісах, які також є найпопулярнішими в світі – пошукова система, відеохостинг YouTube, підписка на хмарні послуги та багато іншого. Крім того, їй належить шалено популярний бренд Pixel, під яким щороку випускають смартфони, годинники, планшети та навушники. Вона має 1,6 трильйона доларів капіталізації.
  • Amazon (1,3 трильйона) є найбільшим у світі онлайн-магазином, де можна купити буквально все на світі.
  • NVIDIA (1,1 трильйона доларів) займається виробництвом відеокарт, процесорів, програмного забезпечення, а сьогодні подалась навіть у сферу електромобілів.

Чи може X скласти конкуренцію таким брендам? Жодна компанія соцмереж сьогодні не здатна досягти таких результатів. Для того, щоб вийти на 1 трильйон доларів, X повинна торгуватися з 40-кратним мультиплікатором вартості підприємства (EV), вважає інвестор Гарі Блек, який консультує головний американський регуляторний орган SEC, відповідальний за ринок цінних паперів. Цього не показує жодна інша медіакомпанія. Навіть Google вдається отримати лише 6,3-кратний мультиплікатор, а Meta має 5,6х. Навіть якщо Маск якимось чином зможе вивести компанію на рівень доходу в 5 мільярдів доларів на рік, це ані трохи не наблизить його до мети.

Однак Ілон Маск вважає, що все можливо, адже в його баченні колишній Twitter повинен стати найбільшим фінансовим сервісом у світі, який потіснить навіть PayPal. Але й тут є сумніви. Китайська компанія Tencent, яка стоїть за іншим супердодатком WeChat, який став натхненням для Маска в перетворенні Twitter, торгувалася з середнім мультиплікатором EV/Виручка лише 6,7x між 2018 і 2022 роками.

Проблема з користувачами

Нещодавно Ілон Маск оголосив, що щомісячна кількість користувачів X досягла нового максимуму у 2023 році – понад 541 мільйон користувачів. Генеральний директор Tesla, схоже, дуже зрадів такому розвитку подій, особливо тому, що це сталося після начебто видалення "величезної кількості ботів". Для порівняння: у 2022 році кількість активних щомісячних користувачів соцмережі в середньому становила 368 мільйонів.

Проте останнє розслідування видання Mashable, в якому воно проаналізувало 153 мільйони підписників Маска, показує, що майже половина аудиторії соцмережі просто неактивна. Вона не пише твіти, не підписується на інших людей і не має підписок на себе і, ймовірно, взагалі не заходить на сервіс.

Що ж у підсумку

У нещодавньому інтерв'ю Маск заявив, що працює над 22-річним планом перетворення X на найдорожчу фінансову установу світу. Як це буде, ми поки не знаємо. Але мільярдерові доведеться буквально продиратися через постійне невдоволення його діями, зберегти й примножити користувачів, а головне – стримувати самого себе від численних необачних дій, якими він уже цілий рік руйнує колись улюблену соцмережу мільйонів людей.