Рада національної безпеки та оборони України схвалила звернення до ООН і Євросоюзу щодо розгортання в Україні місій з підтримання миру і безпеки. Також вона прийняла рішення про створення військового кабінету та схвалила внесення змін до закону про воєнний стан. Як це може вплинути на вирішення ситуації на Донбасі? Про це сайту "24" розказав координатор групи "Інформаційний спротив" Дмитро Тимчук.
РНБО схвалила рішення попросити ЄС та ООН ввести миротворчі війська в Україну. На вашу думку, чи допоможе це залагодити конфлікт на Донбасі?
Навряд чи у миротворців є такі сили, щоб протистояти російсько-терористичним військам. Занадто велике угруповання знадобиться. Але миротворча місія буде принаймні постійно фіксувати те, що відбувається — постійні наступальні дії і "відстріли" цивільних, які ведуться з боку терористів.
Тобто це буде більше спостережна місія?
Природньо. В силовому плані є п'ять видів миротворчих операцій. Розведення сторін — це те, що нам зараз необхідно, створення розмежувальної лінії і буферної зони. А ось діяльність збройних формувань зараз ні ЄС, ні ООН не потягнуть. Адже на Донбасі є угруповання мінімум 40 тисяч чоловік, яке складається зі збройних сил Російської Федерації та місцевих бойовиків. Для того, щоб їх стримувати, знадобиться пару десятків тисяч миротворців. Це дуже велика місія, яка повинна мати з собою танки, важку техніку... Я не бачу технічного здійснення такої місії. Для того, щоб її підготувати, міжнародному співтовариству знадобиться щонайменше півроку. До того ж не зрозуміло, які сторони можуть видати такі серйозні (збройні — "24") сили.
Читайте також: ТОП-цитати Порошенко в РНБО
Теоретично в миротворчих операціях досить активно намагається брати участь Китай. Але я боюся, що під тиском Росії він не піде на це. Європейські миротворчі місії, якщо подивитися по складу, мають досить-таки незначні силові засоби. Не дарма Україна була одним з провідних контриб'юторів миротворчості, оскільки розвинені країни намагаються в "гадючники" не влазити. США воліє оплачувати левову частку миротворчих бюджетів, але сама війська не хоче вводити туди, де немає інтересів США. А де є, вони прекрасно обходиться без ООН і її мандатів.
Існує побоювання суспільства та влади, що під виглядом миротворчих військ можуть ввійти війська Росії?
Така небезпека є. Але якщо це буде миротворча місія ЄС, тоді там не буде Росії. Для нас такий варіант — не найгірший. Хоча якщо місія почне діяти, реально працюватиме, то на Донбасі фактично утвориться територія "замороженого конфлікту". Будуть розведені так звані ворогуючі сторони, Україна відведе своє важке озброєння, бойовики своє. І Київ не буде контролювати територію Донбасу. Але враховуючи нинішню ситуацію, коли ми мінськими домовленостями зв'язали собі руки в плані наступальних дій, і зараз тільки змушені переживати обстріли з боку російський військ або відступати як з Дебальцевського плацдарму, то в цій ситуації миротворча місія — справді не найгірший варіант.
Читайте також: Чи побачить Україна "блакитні шоломи" фрау Меркель?
Але якщо в цій ситуації буде видаватися безпосередньо мандат Радою безпеки ООН, то це програшний варіант. Тобто ЄС — це добре, ООН — це погано. Будь-яке рішення ООН блокується Росією, як постійним членом Радбезу. РФ не піде на те, щоб миротворча місія була без її участі. А ми самі розуміємо, що таке "миротворча місія" від Росії. Це фактично завезення гуманітарним конвоєм "блакитних касок", роздача їх окупантам і перетворення їх статусу в легальний.
Якщо сторони не домовляться ввести миротворчі війська, як, на вашу думку, розвиватиметься конфлікт далі?
Буде те саме, як після мінських домовленостей вересня 2014 року. Тобто розповіді про те, що йде перемир'я, а де-факто протистояння в повний зріст.
Читайте також: При РНБО створять воєнний кабінет
РНБО також прийняло рішення про створення воєнного кабінету. Цей новий орган допоможе вирішенню ситуації на Донбасі чи, як часто буває, стане черговим бюрократичним механізмом?
Коли призначали Турчинова (на посаду голови РНБО – "24"), був прийнятий закон, який дозволяв реалізовувати повноваження, які РНБО має відповідно до Конституції. Це дві функції, які до цього не працювали, – координація дій і контроль силовиків. Але якщо контролюючі інструменти працювали, то координація існувала суто формально, тому що де-факто РНБО жодних повноважень не мала. Зараз, у відповідності з новим законом, РНБО отримала практичні інструменти реалізації своїх повноважень. Відповідно до цього, потрібні структури, які займалися б координацією. По суті, ми бачили з квітня минулого року, що так звана антитерористична операція проводиться шістьма різними структурами — від Нацгвардії та прикордонних військ до служби розвідки Міністерства оборони. І головна проблема, яка існує, це відсутність взаємодії. У нас ліва рука не знала, і не знає зараз, що робить права.
Читайте також: У Росії обурені рішенням РНБО кликати миротворців ООН в Україну
А треба, щоб був конкретний механізм дій, де всі силовики знали б роль і місце в кожній операції. Якщо в районі Дебальцевого відбуваються якісь рухи з нашого боку або з боку противника, ми одночасно можемо прив'язувати це до того, що відбувається в районі Новоазовська. А то у нас на Дебальцеве наступають бойовики, а в цей час Нацгвардія проводить наступальну операцію в районі Новоазовська. Удар Нацгвардії був повною імпровізацією. Він виявився вдалим. Але однозначно — плани всіх силовиків мають узгоджуватися в Києві.