Йдеться про понад 4,5 мільйона тонн CO₂, або 5,6 мільйона з урахуванням буфера ризиків. У рамках цієї амбітної цілі компанія реалізує 20-річне стратегічне партнерство з Всесвітнім фондом природи (WWF), спрямоване на відновлення лісів і поглинання викидів. Результати проєктів оцінюють незалежні експерти кожні три роки за міжнародно визнаними методиками, що враховують вплив не лише на клімат, а й на біорізноманіття та локальні громади, інформує 24 Канал.

Читайте також Не шкодить клімату: вчені створили екологічний бетон за стародавнім римським рецептом

Окреме місце в екологічній стратегії VELUX займає Україна – саме тут втілюється пілотна ініціатива Children’s Living Places. Це проєкт будівництва житла з низьким вуглецевим слідом для прийомних родин у регіонах України. В його основі – інноваційна архітектурна концепція Living Places, що поєднує турботу про здоров’я, простоту, адаптивність, соціальну інтеграцію та доступність. Водночас компанія ставить стратегічну мету – надихнути українських забудовників, громади та державні інституції впроваджувати нові, сталі підходи до будівництва комфортного та відповідального житла.

Про філософію сталості, співпрацю з WWF, декарбонізацію виробництва, проєкти в Україні та глобальні амбіції – говоримо з генеральним директором ВЕЛЮКС Україна Юрієм Ткаченком.

Юрій Ткаченко / Фото 24 Каналу

– Поговорімо про компенсацію вуглецевого сліду. Як до цього прийшла компанія? Що надихнуло на такий масштабний підхід?

– Головна філософія компанії – це концепція Model Company. Вона базується на двох принципах: створювати продукцію, корисну для суспільства, і бути прикладом для інших. Це не просто красиві слова – ми справді намагаємось бути зразком у всьому, що робимо.

Коли у світі почали більш серйозно ставитись до кліматичних викликів – а це десь з 2009 року, а далі 2015-го, коли відбулася ключова кліматична конференція та з'явилась Паризька угода – ми зрозуміли, що теж маємо зробити внесок. Тому компанія вирішила не лише зменшувати викиди CO₂ у виробництві та в ланцюгу постачання, а й компенсувати весь вуглецевий слід із моменту заснування – з 1941 року.

Виробництво компанії / Фото надане ВЕЛЮКС Україна

Довідка. Унікальна мета ВЕЛЮКС Україна – компенсувати історичні викиди за весь період існування компанії (1941–2041). Це понад 4,5 мільйона тонн CO₂, або 5,6 мільйона з урахуванням буфера ризиків.
Компенсація викидів — це 5,6 мільйона метричних тонн СО2. Це еквівалентно річним викидам від 800 тисяч громадян, 7 мільйонам перельотів однієї людини з Копенгагену до Риму або ж подорожі одного авто на 47 мільярдів кілометрів.

– Чому компанія вирішила охопити саме період з 1941 року, а не компенсувати викиди лише за останні роки?

– По-перше, це рік заснування компанії – 1941. По-друге, це прагнення зробити щось дійсно значуще.
Компенсація СО₂ зараз – не унікальна практика, але те, як ми це робимо – унікальне. Ми реалізуємо реальні довготривалі проєкти. Це висадка дерев, відновлення лісів. Це процес, що триває роками. Не можна просто заплатити й отримати результат завтра. Це потребує кропіткої роботи.

Юрій Ткаченко та розробки компанії / Фото 24 Каналу

– Яку роль у цій ініціативі відіграє WWF?

– Ми обрали WWF як стратегічного партнера, бо це авторитетна міжнародна організація з досвідом реалізації лісових проєктів по всьому світу.

Для оцінки ефективності компенсацій ми використовуємо стандарти Verified Carbon Standard, а також підходи, що враховують вплив на клімат, біорізноманіття та місцеві громади. Усе верифікується незалежними експертами. Це інноваційний і піонерський проєкт, тому іноді ми відкриваємо нові аспекти вже в процесі реалізації.

Довідка. Кожні три роки вплив лісових проєктів ВЕЛЮКС Україна оцінюється незалежними фахівцями відповідно до міжнародних стандартів. 20-річне партнерство з WWF охоплює п’ять проєктів, мета яких – поглинути 5,6 мільйона тонн CO₂ – еквівалент викидів від 800 000 громадян ЄС.

Виробництво компанії / Фото надане ВЕЛЮКС Україна

– Чи складно реалізовувати такі ініціативи в міжнародній компанії? Немає спротиву чи інертності?

– Абсолютно ні. ВЕЛЮКС Україна із самого початку була інноваційною компанією. Наш засновник зробив масовим використання мансардних вікон.

Після Другої світової, коли гостро не вистачало житла, саме наш продукт допоміг перетворити горища на повноцінні кімнати. Тож у нас у ДНК – створювати нові рішення, навіть якщо це складно чи нестандартно.

– А які вже зараз зміни впроваджуються у виробництві чи логістиці для зменшення СО₂?

– Ми перейшли на скло і метал із нижчим вуглецевим слідом, уклали контракти на постачання декарбонізованих матеріалів.

Також встановили сонячні панелі – і наш київський офіс у весняно-осінній сезон майже повністю працює автономно. Ми також переходимо на електротранспорт – до 2030 року наш автопарк буде повністю електричним.

– Тобто ваш офіс зараз не користується електроенергією з міської мережі?

– Фактично – ні. Панелі повністю покривають потреби офісу в теплий період року. Це рішення і для зменшення навантаження на мережу, і для стабільності, враховуючи нашу реальність.

– Чи стає ВЕЛЮКС Україна прикладом для українських компаній?

– Ми на це дуже сподіваємось. У країнах ЄС сталий розвиток уже є частиною корпоративної культури. В Україні ж ми часто виступаємо відкривачами теми. Але бачимо, що компанії зацікавлені, слухають, хочуть розуміти більше. Це питання часу.

Проєкт Living Places / Зображення надане ВЕЛЮКС Україна

– Розкажіть про взаємодію з громадами, забудовниками, державою.

– Найбільший фокус ми спрямовуємо на проєкт "Дитячі оселі" в Україні. Це не просто будівництво житла для прийомних родин, це демонстрація, як можна будувати відповідально до людей і планети. Ми тісно співпрацюємо із забудовниками, з якими працюємо вже понад 20 років, і завжди доносимо цінності сталого будівництва.

Довідка. Проєкт "Дитячі оселі" (Children’s Living Places) – це житло з низьким вуглецевим слідом для прийомних родин у трьох регіонах України. Він інтегрує концепцію Living Places та має стратегічну мету – надихати стейкхолдерів на створення доступного, комфортного, сталого житла. Це спільна ініціатива, яку, зокрема, реалізували SOS Children’s Villages Denmark, SOS Children’s Villages Ukraine, The VELUX Group, EFFEKT та Artelia.

– Як саме адаптовано проєкт Living Places під Україну?

– Ідея народилася після побудови таких будинків у Копенгагені. Ми запропонували адаптувати її для України – не лише як соціальну допомогу, а як приклад.

Цей проєкт – open source. Його можна масштабувати, копіювати, використовувати. Він демонструє, що будувати з повагою до клімату та людей – можливо без додаткових витрат.

Інтерʼєр Living Places / Зображення надане ВЕЛЮКС Україна

– Яка особливість самого концепту Living Places?

– По-перше, це максимальне використання екологічних матеріалів, зокрема дерева. По-друге, стандартизація процесів дозволяє пришвидшити та здешевити будівництво. По-третє, оцінюється повний життєвий цикл будови, точки зору впливу на навколишнє середовище, внутрішній мікроклімат та гаманець мешканця.

Довідка. Концепція Living Places базується на підході Life Cycle Assessment – оцінці повного життєвого циклу будівлі. Завдяки стандартизації й екологічним матеріалам, споруди мають мінімальний вуглецевий слід.

– А яка мета такого open-source підходу?

– Щоб відбудова України була якісною, комфортною, здоровою і сучасною. Ми не повинні повертатися до старих підходів із бетонними коробками.
Проєкт Living Places – це платформа, яку можна адаптувати під різні потреби. Навіть часткова інтеграція його принципів у сучасне будівництво дасть значні результати.

Довідка. Із 2023 року частину систем регуляції мікроклімату компанія виробляє в Україні та експортує по всьому світу. І це теж частина реалізації сталої стратегії – більше замовлень, більше робочих місць для українців.