Верховна Рада розійшлася на канікули з величезними боргами по реформах
Верховна Рада потребує кардинальних змін. Спосіб організації роботи парламенту, а тим більше його склад, не відповідають вимогам часу. Не може парламент хизуватися виключно декларативними законами замість реформ.
Так, заборона георгіївської стрічки важлива, але ще важливіше провести медичну реформу, на яку в кінці сесії не вистачило часу. Закон про інтеграцію в НАТО теж необхідний, але він не зробить Україну членом Альянсу – бо для цього треба, не підіймаючи голови, працювати над реформами.
Це ненормально, коли спікер не може зібрати депутатів до зали, в п'ятницю на сесійному тижні не ухвалюється жодних рішень, а об 11 годині, коли закінчується година запитань до уряду, під куполом залишається від сили 30 осіб - переважно тих, хто хоче виступити в розділі "Різне". Очевидно, що парламентом намагаються керувати в ручному режимі з Банкової, де повним ходом іде підготовка до другого терміну Порошенка.
Читайте також: Президент Порошенко не зацікавлений у чесній приватизації
Очевидно, що парламентом намагаються керувати в ручному режимі з Банкової, де повних ходом іде підготовка до другого терміну Порошенка. І один з пріоритетів цієї "дорожньої карти" – це в будь-який спосіб зламати НАБУ.
Сценарії міняються, як в калейдоскопі. На минулій сесії хотіли ухвалити закон Луценка, яким розслідування проти корупціонерів віддали б з підслідності НАБУ до нереформованої Генеральної прокуратури. Був сценарій делегітимізувати НАБУ руками Конституційного суду. Керівництво Антикорупційного бюро хочуть взяти на гачок, розслідуючи вихід з грузинського громадянства першого заступника глави НАБУ Гізо Углави. Він також – напевно, абсолютно «випадково»! - потрапив у список з 20 чиновників, яких перевіряють на предмет декларацій.
І головний сценарій Банкової – в жодному разі не допустити, аби було добудовано антикорупційну вертикаль через початок роботи спеціалізованого антикорупційного суду.
Тому на третій рік роботи Верховної Ради ми деградували до того, що позитивом є не новий прогресивний закон, а нейтралізація планів зі знищення старих завоювань. І тому наша заслуга в тому, що вдалося захистити НАБУ від розправи руками аудитора. Спроби зробити це йшли, починаючи з лютого і до останнього сесійного четверга у липні.
Спочатку британця Найджела Брауна, заангажованого фракцією Порошенка, тричі протягали в аудитори - не протягнули. Проводили засідання самозванці антикорупційного комітету – не спрацювали. Наповнювали склад комітету лояльними до Банкової депутатами – не допомогло. Остання спроба - лише 10 голосів не вистачило, щоб призначити парламентським аудитором НАБУ Олександру Яновську, яку лобіювала адміністрація президента.
Читайте також: Американські лобісти не врятували президента Порошенка від неприємних запитань
Бажання правлячих кланів контролювати всі посади призвели до міжнародних скандалів. Так, за домовленістю, фракція Народний фронт отримала квоту на посаду уповноваженого з прав людини, тоді як у всьому світі це крісло є аполітичним. Бо Омбудсмен якраз захищає громадян від свавілля держави, яке чиниться руками правлячих еліт. Але Народний фронт прагне протягнути на це місце свого депутата, колишнього міністра соціальної політики Людмилу Денисову, яка була замішана в корупційних скандалах.
Регламент вимагає таємного голосування за омбудсмена. Розуміючи, що зібрати голоси під таку одіозну кандидатуру майже неможливо, "Народний фронт" декілька місяців викручував парламенту руки, аби поміняти спосіб голосування на відкритий – коли всіх незгідних на Денисову оголосять зрадниками. Зрештою, цю поправку заховали в зовсім інший закон – про Конституційний суд – і протягнули в сумнівний спосіб.
Також без голови працює орган контролю за державними грошима Рахункова Палата, попередній керівник якої з команди Миколи Азарова зараз під слідством НАБУ. Ця посада була виставлена на політичні торги, в результаті яких Рахункову палату віддали висуванцю УДАРа Валерію Пацкану. Але незадача – "Народний фронт" відмовляється голосувати, не маючи гарантій призначення свого омбудсмена.
У підсумку, в парламенті виник абсурдний пакет, коли призначення Уповноваженого з прав людини поєднали з головою Рахункової палати. Голосування буде вже наступної сесії восени.
Читайте також: Привести Януковича до влади коштувало десятки мільйонів доларів
Так само правлячі клани досі не можуть розподілити квоти всередині Центральної Виборчої комісії. Нинішній склад перевищив свої повноваження на три роки. Там досі працюють люди, які прийшли разом з одіозним Сергієм Ківаловим в часи Леоніда Кучми. Голова ЦВК Михайло Охендовський під слідством антикорупційного бюро. Але питання також зависло ще на декілька місяців.
Часом парламент свідомо маргіналізують в очах громадян. Його знищення або дискредитація - ідея будь-якого президента з авторитарними нахилами, і чинного - в тому числі. При тому, що за Конституцією ми живемо в парламентсько-президентській республіці. Тому, для збереження демократії, Верховна Рада повинна позбутися зовнішнього впливу та почати реформи. Це – головне завдання на осінь.