"Воно (ніби) працює": НАЗК оголосило фіктивний тендер щодо е-декларування
НАЗК оголосило тендер на аудит системи е-декларування, завданням якого є знищити систему і позбутись декларацій.
27 листопада НАЗК оголосило про проведення аудиту системи е-декларування. Проведення експертизи ми вимагали ще з початку цього року, щоб нарешті отримати відповіді на питання: що з системою зараз, хто, коли і з якими наслідками в неї втручався, і що потрібно, аби вона почала перевіряти декларації в автоматичному режимі. Таку експертизу висловили готовність підтримати міжнародні партнери України.
Однак, замість незалежної експертизи за участі іноземних експертів, висновкам яких довіряли би як ми, так і міжнародні партнери України, НАЗК раптово оголосило тендер, який прямо заборонив іноземцям його проводити. Умови тендеру дискримінаційні і містять ознаки корупції.
По-перше, участь у тендері заборонено брати іноземним кмопаніям. Більше того, не можуть брати участь у тендері ті компанії, в яких є іноземний статутний капітал або іноземці-засновники.
Читайте також: Що не так з системою е-декларування, хто винен і що робити далі
По-друге, умови тендеру вимагають у компанії-учасника мати доступ до державної таємниці. Окрім того, кількість компаній, які відповідають цій вимозі, в Україні дуже обмежена. Всі вони могли отримати такий доступ виключно якщо раніше працювали або працюють із державними органами і є на постійному контролі в державних спецслужб.
На подання тендерних пропозицій дається менше тижня. Враховуючи, що це занадто короткий строк для підготовки тендерної заявки на проведення подібної експертизи, така поспішність може свідчити про те, що переможець вже відомий, а закупівля проводиться формально.
Такі умови тендеру порушують основні принципи публічної закупівлі, закріплені в законі "Про публічні закупівлі", серед яких – добросовісна конкуренція, недискримінація учасників, неупередженість.
У 2016 році очільниця НАЗК Корчак заявила, що система е-декларування запущена
Окрім того, вартість аудиту встановлена у розмірі 199 тисяч гривень — це максимальна можлива сума для проведення так званих допорогових закупівель, на які не поширюються в повному обсязі всі вимоги закону "Про публічні закупівлі". Чим обґрунтована саме така ціна? Чи не бажанням обійти вимоги законодавства про публічні закупівлі?
Я нагадаю, що проведення незалежної екпспертизи ми вимагали ще з початку 2017 року. На початку літа 2017 року НАЗК прийняло рішення про проведення незалежної експертизи системи е-декларування із залученням іноземних експертів, яку висловили готовність підтримати міжнародні партнери України.
Однак, проведення такої експертизи було заблоковано державним органом Держспецзв’язок, одна із підконтрольних структур якого ДП "УСС" є офіційним адміністратором системи.
Читайте також: Вирішальний момент: як захистити й забезпечити незалежність антикорупційних органів
Необхідність такої експертизи пов’язана в тому числі з позицією адміністратора системи, державної структури ДП "УСС", що запуск автоматизованої перевірки декларацій неможливий, бо існуюча система е-декларування до цього не спроможна. Без такої автоматизації НАЗК перевірило за рік аж 100 декларацій.
При цьому саме ДП "УСС" увесь останній рік контролює систему, вносить в неї зміни, видаляє з неї декларації. Вони ж стверджують, що вона настільки погана, що треба створювати нову, але при цьому не підпускають до неї нікого, включно з самим НАЗК.
Паралельно про те, що система погана активно на всіх ефірах розказують депутати від провладної коаліції, особливо президентської фракції, які вперто переконують, що треба створювати нову.
Підконтрольний президенту генпрокурор робить гучні заяви по кримінальний справах проти її розробників, переконуючи нас, що система погана, бо її розробляли студенти КПІ, попри те, що за словами самого ж президента, програма була кардинально перероблена. І після такої багатомісячної обробки, контрольоване, за свідченнями викривача з Адміністрації Президента, керівництво НАЗК запускає фіктивний тендер на проведення експертизи системи, в якому має перемогти якась, судячи з усього, контрольована спецслужбами компанія.
Генпрокурор Юрій Луценко
В очах суспільства це має виправдати потребу створення нової системи системи е-декларування, яку, звісно, ніколи не створять. Скільки коштуватиме ця нова система ДП "УСС" вже порахували — 12 мільйонів доларів і 4 роки роботи. Окрім того, негативний висновок аудиторів, зроблений ручними компаніями, обов’язково буде сформульованй таким чином, щоби делегітимізувати вже опубліковані декларації — щоб кожен високопосадовий корупціонер міг оскаржити відкриті на підставі цих декларацій результати кримінальних проваджень Національного антикорупційного бюро.
Якщо не вдасться захистити систему, після того, як зрежисована на Банковій війна антикорупційних органів призведе до повної дискредитації і руйнування всієї антикорупційної реформи, високопосадові корупціонери позбудуться одразу всіх загроз для корумпованої системи, яку, як і раніше, захищатимуть вірні пси президента в Генеральній прокуратурі. Але хіба за це ми боролись останні 4 роки?
Читайте також: Як нова влада "рейдернула" державу: хто захищає та оберігає корупцію в Україні
Щоб захистити систему е-декларування, дискримінаційний та корупційний тендер на аудит е-декларування, який запустило НАЗК, має бути скасований. Незалежний та професійний аудит системи має бути забезпечений за участю іноземних експертів.