Забудьте про різке гальмування: як безпечно керувати авто в ожеледицю
Навіть для досвідчених водіїв ожеледиця може стати небезпечним суперником – нерідко досконала майстерність водіння автомобілем безсила в змаганні з непередбачуваними природними явищами. Однак є певні прийоми аби втримати машину на дорозі за таких умов.
Почнемо з того, що ймовірність виникнення аварійної ситуації треба знизити до мінімуму, підготувавши до "поїздки ковзанкою" сам автомобіль: залити в бачок омивача морозостійку рідину та поміняти літню гуму на зимову. Ці два найпростіші антиаварійні прийоми, стверджують експерти, обов’язкові для поїздок взимку. Зокрема, для зими підійде варіант шин з шипами. Вони знижують ризик втратити зчеплення в момент, коли машина почне ковзати. Які варіанти зимової гуми існують ще – читайте в матеріалі "Зміна літніх шин на зимові: коли це треба робити і чому".
Манери безпеки
Ожеледиця та ущільнений сніг мають в 10 разів гірше зчеплення, ніж асфальт, відзначає в коментарі сайту "24", Антон Мірошніченко, викладач автошколи "Київ". Тому аби уникнути серйозних зимових небезпек не треба робити різких прискорень та гальмувань. А якщо й в'їжджати на слизьку частину дороги – не крутити різко кермо. Бо будь-яке прискорення чи гальмування, наголошує Мірошніченко, може призвести до заносу автомобіля.
При цьому, зазначає він, головне не виключати зчеплення – тобто не натискати на педаль зчеплення і не вимикати передачу. Також при кермуванні авто взимку треба враховувати особливості типу приводу автомобіля. Якщо власне треба проїхати по глибокому снігу, а автомобіль задньопривідний (тобто крутний момент, створюваний двигуном, передається на задні колеса) то задня частина авто намагатиметься обігнати передню, коментує Мірошніченко. Відтак машина по снігу буде схильна до заносу, оскільки не буде зчеплення з дорогою. У такому випадку, слід рухатися завжди з однією швидкістю на попередньо обраній передачі – не пришвидшуватися, не гальмувати та різко не крутити кермом.
Бо коли починаємо крутити кермо, колеса автомобіля самі собі чинять опір. Якщо згадаємо фізику – автомобіль завжди намагається їхати прямо, а якщо викрутити колеса в сторону, то авто не почне повертати по слизькій дорозі, а продовжуватиме їхати прямо,
– відзначає експерт.
Якщо машину занесло
Тут усе залежить від того, на які колеса йтиме потужність двигуна. Якщо це згадуваний вище задньопривідний автомобіль, і машину щойно почало заносити – відразу слід крути кермо в сторону заносу, при цьому трохи відпускати газ. Не натискати на гальмо, не вимикати зчеплення.
Якщо при заносі, наприклад, задня частина пішла вправо, кермо треба крути вправо. Як тільки машина починає вирівнюватися, не чекаючи прямолінійного руху автомобіля, починаємо викручувати кермо в зворотну сторону. Так як машина піде по ефекту маятника й задню частину понесе вліво,
– відзначив Мірошніченко.
Якщо автомобіль передньопривідний – фізика поведінки в ньому інша. Якщо на задньопривідному авто задні колеса завжди намагаються обігнати передні, то у передньопривідного автомобіля колеса тягнуть все авто за собою.
Тому якщо машину заносить у цьому випадку – знову ж таки, не треба натискати ні на гальма, ні на зчеплення. Але при цьому трохи додати газу й відповідно коректувати рух кермом.
У сучасних авто, розповідає Мірошніченко, існує багато систем-помічників, які намагаються тримати машину прямо ( це може бути система стабілізації, система розподілу гальмівних зусиль – у різних автовиробників вони називаються по-різному). Основне їх завдання – не допустити заносу авто, а якщо це й відбулося, зробити все, щоб машина рухалася прямо. Однак навіть такі системи не скасовують законів фізики й вся відповідальність за безпечне водіння в будь-якому разі лягає на водія.
Antilock Brake System (ABS)
Це антиблокувальна система з датчиками, вона є у більшості сучасних авто. Принцип її роботи простий: ABS не допускає повного блокування коліс при гальмуванні. Тобто, простими словами, у машини при екстреному гальмуванні колеса не блокуються і не йдуть в занос. Це дозволяє залишати машину керованою навіть на дорогах з низьким коефіцієнтом зчеплення, наприклад, під час дощу чи ожеледиці. Навіть якщо ви на повну вичавили педаль гальма авто не йтиме в занос.
Тобто, коли ABS присутня, гальмівний шлях відчутно зменшується. За секунду, за словами експерта, досвідчений водій, якщо гальмує переривчастим натисканням, максимум може натиснути на педаль 3-4 рази. Система ABS за секунду спрацьовує приблизно в 15-20 разів. Тобто, ABS реагує набагато швидше, ніж водій.
Однак, існують датчики, які розташовані безпосередньо в гальмівних механізмах, пояснює автоексперт. І коли дороги посипають "агресивною" хімією, ці датчики дуже швидко виходять з ладу – колесо може заблокуватися або заклинити. Тому обслугувати цю систему треба правильно і головне вчасно.
Гальмо – не панацея
Найкращим прийомом на слизькій дорозі є переривчасте гальмування. Так водій максимально знижує гальмівний шлях і уникає заносу (на автомобілях оснащених ABS ці маніпуляції робить комп’ютер).
Якщо машина без ABS – варто з наростаючим тиском натискати на педаль і тоді машина гальмуватиме. Як тільки є перші ознаки того, що авто заносить – відпускайте гальма і знову плавно натискайте, без різких рухів, пояснює Мірошніченко. При цьому "натискання-відпускання" має відбуватися 3-5 разів за секунду.
Якщо коробка передач механічна, бажано використовувати гальмування передач – послідовне швидке перемикання з підвищеної передачі на знижену: з п'ятої або четвертої на третю передачу, а потім – на другу. На швидкості нижче 60 км/год в ожеледь краще вмикати другу передачу.
При наближенні до "зебри" або зупинки громадського транспорту краще заздалегідь перенести ногу з педалі газу на педаль гальма.
Рідина на зиму
Під час зимового водіння її наявність є не менш важливим фактором. Якщо літня омиваюча рідина, по суті, – це дистильована вода без домішок, яка при першому ж морозі відразу в бачку почне замерзати, то основним компонентом морозостійкої рідини є технічний спирт. Тому така рідина практично не "твердіє".
У старших авто, ті ж Таврії – бачки знаходяться під капотом. Відповідно від тепла двигуна рідина може танути. Але не варто лише на це розраховувати. Краще все ж залити незамерзаючу рідину,
– підкреслює Мірошніченко.
Сіль і лопату – в багажник
Аби уникнути серйозних зимових небезпек – до "їзди по склу" варто зазделегідь підготуватися. Як банально це не звучить – не економити на гумі, адже це єдиний елемент, який контактує з поверхнею дороги. Тому зимові шини – це пряма безпека водія.
Перед зимовим періодом, наголошує викладач автошколи "Київ", слід перевірити власне акумулятор. Щоб автомобіль запускався легше – завчасно перевірити ті ж свічки та котушки запалювання.
Бажано, каже експерт, проконтролювати всю систему охолодження двигуна, щоб там була залита згадувана нами "незамерзайка". Також варто замінити фільтр салону. Через підвищену взимку вологість і старенький фільтр вікна запотіватимуть. А якщо його взагалі немає – вікна всередині салону краще обробити спеціальним спреєм, щоб вони завжди залишалися "прозорими". І справа не лише в естетичній стороні питання, а насамперед в безпеці – адже тьмяні вікна значно погіршують огляд та впливають на безпеку водіння.
Експерт запевняє: незайвою буде в багажнику звичайна пачка солі, невелика лопата, за можливості – спеціальні антипробуксуючі "траки" – пластикові прямокутники з невеликими шипами, які власне, якщо машина десь й забуксувала, допоможуть виїхати без значних ускладнень.
І не забувайте тримати на дорозі дистанцію. Обов’язково визначте оптимальну відстань між вами та автомобілем, що рухається попереду. Пам’ятайте, що повинно залишатися стільки місця, скільки потрібно, щоб вирулити в разі форс-мажору.
Наостанок ще одна порада: з приходом ожеледиці перші декілька днів фахівці радять все-таки за можливості користуватися громадським транспортом.
Читайте також: Як поліція та митники полюють за нерозмитненими авто: що про це варто знати