Зміна гуми
Літня й зимова гума мають зовсім різні характеристики. Якщо їздити на літній гумі взимку, коли температура повітря опускається нижче +5-7 градусів, вона "дерев’яніє" й може призвести до некерованості автомобіля. Водночас, зимова шина має набагато краще зчеплення з дорогою, відзначив в коментарі сайту "24" Євгеній Матлай, керівник інтернет-магазину "Інфошина".
Різні типи шин розроблять для різних типів покриття: літо – це асфальт або вода, зима – сніг та лід. Літня гума більш жорстка. Зимова навпаки – здатна, умовно кажучи, ефективно працювати до мінус 30 градусів за Цельсієм, бо має м’якший склад і не твердіє при низьких температурах. До того ж протектор (рельєфні виступи на поверхні шин) літніх та зимових шин, відзначив Матлай, також різний. Одним з основних елементів протектора зимових шин є так звані "ламелі" – свого роду вузький проріз на протекторі шин. У літніх шин їх практично немає, там просто блоки. А у зимових – дрібні ламелі, які дозволяють гумі чіплятися за будь-яку нерівність. Таким чином це забезпечує комфортне й безпечне пересування по дорозі взимку.
Які є зимові шини?
Фрикційні шини – одні з популярних. В народі відомі як "липучки" – шини без шипів. Вони як присоски прилипають до снігу чи льоду, тим самим забезпечуючи комфортне керування автомобілем на складній поверхні.
Другий варіант – це шини "підшип", такий собі проміжний варіант. Ці шини йдуть без шипів, але з можливістю шипування. В такій гумі є вставки, у які можна вставляти шип. Як відзначив Вадим Прокопчук, інструктор автошколи "Форсаж", шипована гума найкраща для засніжених доріг або якщо на дорозі ожеледиця. Якщо використовувати шиповану гуму в зимовий період на асфальтовому покритті – зчеплюватися з дорогою вона на таких ділянках не буде, а гальмівний шлях на такій гумі збільшується. а от для засніжених чи обледенілих доріг вони незамінні.
Які ж шини кращі, зазначає в коментарі сайту Владислав Сторожик, директор Торгового дому "Гараж плюс", сказати складно. Тут виникає питання – хто до чого звик. Приміром, для київських доріг шипи не потрібні. За містом, де дороги не розчищені – вони обов’язкові.
Універсальний варіант
Поширеними є універсальні всесезонні шини. Однак, кажуть експерти, "всесезонка" у цьому випадку працює за тим же принципом, що із звичайним взуттям: адже не існує універсальних черевиків, в яких можна ходити й літом і зимою. Так само і з зимовою гумою, тому для зимового періоду всесезонну гуму краще відкинути. А от влітку, а також восени і навесні вона підійде для використання.
На думку Матлая, люди хочуть зекономити, бо вважають, що можна купити один комплект шин замість двох, але насправді це хибне уявлення. За його словами, всесезонні шини набагато швидше стираються. І якщо літніх покришок вистачає, наприклад, на 50 тисяч кілометрів пробігу, то всесезонних – не більш, ніж на 35 тисяч км. Значний мінус "всесезонки" – підвищені витрати палива. У середньому "універсальні" шини влітку збільшують витрату палива на 0,5 літра на 100 км.
Якщо перевести це на гроші – то при середньому пробігу 15 тисяч км в рік, якщо навіть взяти палива на 20 гривень – переплата в рік виходить півтори тисячі гривень лише за бензин,
– підкреслює Матлай.
Якщо літня шина, додає він, експлуатується приблизно 4-5 років, то всесезонна не протягне і трьох років. Зимову шину можна використовувати й 6 років. Однак, це індивідуально.
У підсумку, всесезонні шини – це додаткові витрати палива, менший ресурс самих шин, відсутність безпеки. Тому виходить, що купити по одному комплекті літньої й зимової гуми вигідніше, ніж один комплект всесезонної.
Європейська та арктична
Водночас, уточнює Сторожик, існують також європейська та арктична шини. Перші підходять для розчищених доріг та відчувають себе комфортно навіть в сльоту, другі будуть незамінними на засніжених шляхах. Усе залежить, каже експерт, від того, хто де їздить. Якщо для Києва можна брати шини європейського зразка, бо в столиці дороги переважно розчищені, то якщо виїжджати за місто або в гірську місцевість – краще брати м’якшу шину з високим протектором.
А от встановлювати вживану гуму експерти не рекомендують. Нерідко з Європи на б/у ринок завозять шини, які відправляють на утилізацію. Тому аби вберегтися від неприємних сюрпризів, краще купувати "неношену" гуму й обов’язково використовувати її за призначенням.
Де зберігати літні шини?
Послуги сезонного зберігання шин – як зимової так і літньої – надають спеціальні компанії. Там шини зберігаються на обладнаних для цього закритих складах. Головне, пояснює Сторожик, щоб шини не мокли й були під охороною.
Ціна залежить від розмірів. За зберігання чотирьох 13-дюймових шин доведеться заплатити від 50 грн в місяць, а за більші розміри коліс – до 90 гривень.
Якщо ви вирішили тримати шини самостійно, пам’ятайте – приміщення для них має бути затемнене, чисте й з помірною вентиляцією. Якщо покришки зберігатимуться поза приміщенням, то їх варто розташувати на водонепроникному покритті, використовуючи непрозорий матеріал, який вбереже їх від сонячного проміння.
Шини без дисків забороняється зберігати в стосі, не рекомендовано їх підвішувати та укладати вертикально. Перевіряти їх слід кожні три місяці.
Якщо зберігаєте шини разом з дисками – не ставте їх вертикально, можна в стосі або підвішеному стані.
Після тривалого зберігання покришки необхідно добре перевірити та підготувати до установки. Якщо шини зберігалися без дисків і поза приміщенням – видалити зайву вологу і добре просушити. Перевірте гуму на відсутність пошкоджень та тріщин.
Коли змінювати?
Робити це потрібно точно раніше, аніж випаде сніг. Експерти запевняють: "перевзувати" автомобіль варто тоді, коли на вулиці плюс 5-7 градусів за Цельсієм. Адже при такій температурі й нижче літня гума вже втрачає свою ефективність. Відтак переходити на зимову гуму можна уже зараз.
І хоч поки в Україні водіїв, котрі взимку їздять на літній гумі не штрафують та не карають (хоча про таку можливість говорять уже тривалий період), "перевзувати" автівку вкрай важливо. Адже йдеться не лише про комфорт на дорозі, а, в першу чергу, про безпеку водія та пасажирів.
Читайте також: Поліція зупинила ваше авто: які права має водій?