Аграрії зіштовхнулися із найбільшими в історії логістичними труднощами
Експорт українського зерна та сільськогосподарської продукції щорічно зростає і приносить значні доходи до держбюджету України. Кожен 3-ій "експортний" долар є аграрним.
У минулорічному сезоні ми експортували понад 39 млн. тонн зерна. Згідно експертних прогнозів, у поточному маркетинговому році ця цифра зросте до 41 млн. тонн.
В той же час, у зв’язку із посиленням Урядом габаритно-вагового контролю, дефіцитом вагонів аграрії зіштовхнулися із найбільшими в історії логістичними труднощами та несуть надвитрати при перевезенні зернових із полів до елеваторів та до портів.
Збільшилась кількість ходок перевезення автотранспортом, кількість навантажувально-розвантажувальних робіт, лабораторних аналізів. І на це все потрібно в рази більше часу і коштів. Логістичні витрати для аграріїв, товаровиробників у цьому сезоні загалом зростуть на 4-5 млрд. грн тільки від незбалансованої та незваженої політики уряду.
Так, близько 63 % зернових вантажів у нашій країні доставляються у порти залізничним транспортом, 5 % – річковим, а 32 % – автотранспортом. Отож, якщо ми маємо для експорту 41 млн. тонн зерна, то на автотранспорт припаде навантаження у розмірі 13-14 млн. тонн, на залізницю – 26 млн. тонн. І це лише зернові. А ще будуть ріпак, соя, насіння соняшнику, шрот, масло рослинне інше.
Кількість вагонів-зерновозів є недостатньою, оскільки з 1993 року їх не закуповують та не будують. Чому? Не зрозуміло, коли це необхідно з причин попиту, необхідності підтримати економіку та власного виробника, попит на продукцію наших підприємств. При потребі в 16-18 тис. вагонів-зерновозів є лише 13 тис., з яких справні – 7-8 тис. У минулому сезоні залізниця працювала на межі своїх можливостей. Товаровиробники та учасники ринку вже зіштовхнулися із наявними проблемами у залізничних перевезеннях. Це призводить до невиконання зобов’язань перед іноземними партнерами, простою суден в портах, виплаті штрафів. При цьому вагони чітко розподілені між "сильними гравцями" цього бізнесу. А як бути іншим? Як Україні справитися із перевезенням, доставкою рекордних врожаїв? В місяць необхідно перевозити і відвантажувати по 4 млн. тонн.
Залізниця не впорається. Річковий транспорт у нас протягом останніх десятиріч не розвивався і станом на сьогодні може перевезти лише 2-2,5 млн. тонн зерна на рік. Відповідь очевидна – у нинішній ситуації лише автотранспортні перевезення можуть виручити.
Проте, якщо невідкладно не скасувати урядові нововведення щодо "застарілих" габаритно-вагових обмежень, то аграрії та автоперевізники не осилять це завдання. Адже необґрунтованим є обмеження загальної маси автомобіля та вантажу 24-ма і 40-ма тоннами. Ринок та транспорт давно вже пiшов вперед, а чиновник залишився на рівні "старого зила" та бажання "обилечивать" учасників ринку. Маса сучасного вантажного автомобіля може становити 18 тонн, а вантажопідйомність – 40. Чому? Тому що сучасний транспорт має багато вiсей та забезпечує необхідне за нормами навантаження на дорогу. Тобто загальна маса може досягати майже 58-60 тонн. При цьому правильний розподіл навантаження на кожну вісь авто не шкодить дорожньому покриттю.
Зазначені обмеження ставлять під загрозу експорт сільськогосподарської продукції та наші світові позиції, також коштують мільярдів гривень товаровиробникам та учасникам ринку. В результаті такої політики не буде ані збільшення надходжень до бюджету, ані коштів на будівництво доріг. Тому, замість того, щоб цивілізовано заробляти 5-6 млрд гривень від платних вантажних перевезень, в рамках допустимих для навантаження на дороги, якi необхідно для будівництво доріг, ми генеруємо для всіх збитки, окрім тих, хто стоїть на вагових комплексах.
Окрім цього, на рівні Уряду, Мінінфраструктури і Укрзалізниці потрібно паралельно вирішувати питання із невідкладним збільшенням кількості вагонів-зерновозів, інвестувати в їх будівництво та за рахунок надання монополістом дисконту в тарифах стимулювати будівництво власного парку вагонів учасниками ринку. Необхідно переглянути встановлені державою платежі за перевезення річковим транспортом, ввести спрощений порядок заходу іноземного флоту у внутрішні води України.
Як демонструє практика, вирішення вказаних питань на рівні Мінінфраструктури є неможливим через бездіяльність останнього, а тому необхідним є втручання у ситуацію Прем’єр-міністра та Уряду.
У зв’язку із цим партія "Самопоміч" буде ініціювати розгляд порушених проблемних питань, пов’язаних із логістикою зернових та сільськогосподарських вантажів, на засіданні Комітету Верховної Ради з питань аграрної політики та земельних відносин за участі Прем’єр-міністра, Міністра інфраструктури, представників Укрзалізниці, річкового транспорту, вантажних автоперевізників, аграріїв.