Contra spem spero, або "Позитивістська концепція влади"
Згадується анекдот часів СРСР, коли при влаштуванні на роботу на овочеву базу грузина попередили, що зарплата завідуючого бази досить низька. "А що, тут ще й зарплату платять", — здивувався той. Проте стаття не про овочеву базу і, тим паче, не про грузинів.
Держава, якою управляють низькооплачувані можновладці, завжди буде бідною. Будь-яка людина, яка хоче жити в добробуті і має можливість розпоряджатися чужим майном чи коштами, буде красти і обманювати. А щоб розкрадання держави припинити, то чиновники і політики повинні бути багатими. Водночас, їхнє багатство має рости разом із багатством Держави, а не за рахунок Держави, як нині! Іншими словами, посадовці повинні збагачуватися за рахунок ефективної праці на Державу, а не за рахунок хабарів, відкатів чи перерозподілу державного майна!
Давайте скажемо собі правду. Жоден бізнесмен не створює підприємство заради створення нових робочих місць. Бізнесмен створює підприємство, щоб заробляти гроші і покращувати добробут собі і своїм близьким. Але для цього бізнесмен змушений запрошувати найманих працівників, таким чином й створюються робочі місця. Люди не йдуть у владу заради Держави. У владу переважна більшість людей йдуть заробляти гроші, щоб покращувати добробут собі і своїм близьким. У вищі ешелони влади — заробляти на корупції і перерозподілі благ і ресурсів, а на середні і нижчі ланки, — заради статусу, стабільного доходу, дрібних подачок і вищу пенсію. Правда, є посадовці, які працюють на Державу, але від таких існуюча система або позбавляється, або підлаштовує їх під себе.
Нинішня грабіжницька система влади не зважає на простих людей, бо можновладці - складові системи, думають лише про себе, а система — про збереження саме таких посадовців.
Якщо маєте заперечення, то запитайте будь – кого зі своїх друзів чи знайомих, чому так багато бажаючих йти у політику? Думаєте, працювати для Держави? Здебільшого ні. Йдуть заради «хлібної» посади. Чому, попри низькі зарплати, так багато бажаючих працювати у прокуратурі, міліції чи судах. Відповідь буде подібна: бо там є можливість заробити! Зверніть увагу, не забезпечувати справедливість, що в принципі мають робити правоохоронні органи, а заробити на посаді! Чому народні депутати приймають стоси законів, які є шкідливими для Держави? Бо ці закони пишуться не для Держави, а для можливості заробити на Державі!
Тому долати бідність ми маємо з визнання правди: патріотизм і любов до країни є короткостроковими мотивами, а власний дохід – стабільним і постійним!
Досліджуючи цю тему, ми побачимо, що сьогодні суспільство хоче бачити бідного і підконтрольного можновладця. Проте ми забуваємо, що основним мотивом будь-якої людини є збагачення. А можновладці теж люди. Тобто в мотивах суспільства і чиновницького апарату існує потужний дисонанс, який спричиняє ріст тіньової економіки і руйнування Держави. Оскільки суспільство має незначні важелі впливу на чиновника, а чиновницький апарат має оперативні можливості впливати на Державу та суспільство, то саме мотивація посадовців перемагає у цій боротьбі.
Через це у нас уся політична воля (а це і є мотив) посадовців і чиновників спрямовані не на успішні реформи, які б забезпечили збагачення країни і її громадян, а на доступ до фінансових ресурсів, розпорядження майном та підконтрольності правоохоронних органів. Якщо простіше — можливість збагачуватися за рахунок Держави і уникати відповідальності. Якщо не вірите, порівняйте чисельність так званих економічних і правоохоронних комітетів ВР з іншими. Там де є гроші, ресурси чи можливість контролю за правоохоронними органами депутатів значно більше. Там де соціалка чи культура – мізер. Істині мотиви чиновників і політиків спонукають їх до взаємодопомоги – кругової поруки і загальної безвідповідальності. Про це у народі кажуть: ворон ворону око не виклює, чи рука руку миє тощо.
Ми маємо радикально поміняти концепцію влади. І основоположним у зміні системи влади є правда і зміна мотивації посадовців. Я це називаю «Позитивіською концепцією влади». Тобто, усі чиновники і політики, які приймають рішення, повинні отримувати щорічну премію (бонус) в залежності від отриманого доходу Держави за підсумками року. Логіка проста: ростимуть доходи бюджету, зростатиме і премія посадовця.
Для прикладу. За деякими даними, у 2014 році, розмір тіньового ринку в Україні становив близько 40%. В абсолютних цифрах, це близько 14 млрд. доларів (у гривнях уже важко орієнтуватися). Не секрет, що розмір тіньового ринку залежить від поганої фіскальної політики і правоохоронної системи, або політичної волі (мотивації) посадовців різних рівнів. Також відомо, що левова частина "тіні" контролюється чиновниками і політиками. А оскільки, за рахунок тіньових доходів посадовці незаконно збагачуються, то вони маючи можливість впливати на прийняття рішень, максимально намагаються зберегти такий стан справ. Звідси й ситуація, коли політики і чиновники говорять одне, а роблять зовсім інше!
На противагу нинішній ситуації, "Позитивіська концепція влади" має змінити мотив посадовців. Державна система має спонукати чиновників і політиків збагачувати Державу, а відтак і себе, а не обкрадати іі! Якщо б ми погодилися, що скажімо 5% бюджету йде на преміювання посадовців, то ми, у випадку ліквідації тіньової економіки, збільшили б доходи до Державного бюджету 2014 року на 14 млрд доларів, до 51 млрд. доларів, потративши на преміювання посадовців лише 2,5 млрд. доларів. Тобто, в країні без міжнародних запозичень, можна було б додатково отримати 11,5 млрд доларів на армію, освіту, охорону здоров'я та пенсійне забезпечення. А чиновники замість того, щоб ховати гроші за кордоном, могли б вільно купляти дорогі авто і будувати шикарні будинки! Іншими словами запит суспільства на збагачення Держави перебував би у гармонії із запитом посадовців. Суспільство почало б боротися з бідністю, а не з багатством!
А тепер трішки футуристки.
Давайте уявімо собі, що ми живемо в країні, де функціонує "Позитивіська концепція влади". У цій країні кожен сільський чи міський голова отримує премію в залежності від доходів місцевого бюджету. Заробляє місто мільярд — міський голова законно стає "мільйонером". Він розуміє, що його благополуччя прямо залежить від розвитку міста, а не від тещиного кафетерію, продажу землі, чи ще якоїсь разової і небезпечної авантюри. Як ви думаєте, що робитиме міський голова? Правильно, активно працюватиме над збільшенням доходів у міський бюджет, бо це його заробіток. І підтримуватиме соціальний порядок і спокій в місті, бо інвестиції йдуть туди, де спокійно, а не туди, де кожного дня бунти і мітинги. Кожен міліціонер слідкує за правопорядком, бо місто може активніше розвиватися і залучати інвестиції тоді, коли там немає криміногенної ситуації. А міліціонер залежить від розвитку бізнесу, бо матиме більші статки від збільшення надходжень до міської казни, а не від обкрадання п’яниць, чи «кришування» повій. Кожен суддя здійснює правосуддя, бо справедливість призводить до розвитку конкуренції, а отже і до наповнення казни, відтак і законного збагачення судді. Суддя розуміє, що його статки залежать не від доходу придорожнього готелю, чи хабарів від підсудних, а від міської чи Державної казни. А прокурор слідкував би за міською казною, як за власним гаманцем, оскільки саме там знаходиться його благополуччя. Не від наркопритону, чи від здачі незаконних МАФів, а від розвитку бізнесу і доходу бюджету.
Депутати ВР сотні разів подумають, чи проголосувати за лобістський закон і одноразово отримати кількасот тисяч доларів і заслужити зневагу виборців, чи голосувати за закони, які направлені на розвиток країни, законно заробити значно більші кошти і зберегти повагу виборців.
Президент, прем’єр і міністри знатимуть, що джерелом їхніх доходів є не прибуток від "прихватизованих" заводів і фабрик, розподіл міжнародної фінансової допомоги, чи операції на курсі гривні, а державний бюджет України. І чим більше в Державному бюджеті буде коштів, тим стануть вони багатшими. І це легально, без криміналу. І не треба буде боятися, що до маєтку завітає Автомайдан, чи інша група активістів, щоб зафіксувати і розповісти збіднілому суспільству про хороми високопосадовця на фоні загального збідніння народу. Усі учасники системи розумітимуть і знатимуть, що їхнє благополуччя прямо залежить від суспільного спокою і розвитку Держави, тому одним із головних їхніх завдань буде підняття рівня пенсій, соціальних виплат і ріст зарплат «бюджетникам», бо негативний коефіцієнт Джині не сприятиме соціальному спокою в Державі, розвиткові бізнесу, росту доходів у Держбюджет, а отже і росту їхнього благополуччя.
Це не утопія, це зміна мотивації системи влади на розбудову, а не на розкрадання. Ми негайно повинні припинити виконувати більшовицький лозунг: мир хатам, війна палацам, крім, звісно, побудованих на грабунку Держави! Ми повинні припинити боротися з багатством і будувати бідну Державу.
В такому випадку ми б отримали політичну волю (мотивацію) посадовців на позитивні зміни: збагачення країни, створення справедливих судів і ефективної правоохоронної системи, досягнення суспільної злагоди, а не розкрадання державного майна, корупцію, підбурювання протиріч регіонів, релігійних і різномовних громад задля збереження влади. Крім того, Україна отримала б реальний розвиток конкуренції. А від чесної конкуренції, а не від преференції олігархам і посадовцям і залежить розвиток Держави.
Звичайно, серед посадовців можуть бути й ті, які захочуть отримувати винагороду від Держави і ще тихцем "підзаробляти". Але, щоб такі "розумники" не заразили "Позитивіську систему влади" нинішніми хворобами, слід паралельно запроваджувати пряму демократію (контр–демократію за П’єром Розанвалоном), яка допоможе забезпечити контроль громад за посадовцями і допоможе новій системі влади очищатися від негідників.
Отже, чиновника і політика потрібно не тільки залякувати карою, але й мотивувати грошима. Як у бізнесі! Приніс дохід державі, ставай офіційно багатшим разом з Державою! Завдав збитків Державі – ставай біднішим разом з Державою. Порушив закон — неси відповідальність!
Тому первинною реформою в Україні має бути кардинальна зміна мотивації системи влади, яка поверне довіру громадян до влади і дасть можливість проводити інші необхідні для розвитку Держави зміни.
Саме мотивовані посадовці і така системи влади принесе Україні мир і поверне загарбані Росією землі. Можливо вона не є універсальною і не відразу запрацює в усій Україні, але точно почне змінювати поведінку посадовців, а отже і зміниться система влади.
І нарешті. Я впевнений, що коли б описані мною бюджетні "бонуси" для українських керманичів зберігалися у гривні і в українських банках, а не так я нині — у доларах і у Швейцарії, то напевно і відношення до щоденного зростання курсу гривні у наших керівників було б іншим!