Українським виробникам потрібно не тільки завоювати прихильність споживачів. Важливо також переконати їх у високій якості своєї продукції. Але чи вдається це зробити вітчизняним брендам розбирався 24 Канал.
Читайте також В Україні продовжать зростати ціни: в НБУ пояснили причини
Споживчий патріотизм – нова економічна сила?
Зараз підтримка українського виробника перетворилася на справу принципу. І якщо раніше це було радше питанням зручності або ціни, то сьогодні – це частина активної громадянської позиції.
За даними Gradus Research, понад 78% українців свідомо обирають товари вітчизняного виробництва. І це сталий вибір мільйонів громадян України.
Це все конвертується у зростаючу прихильність до українських брендів перед іноземними. Якщо у грудні 2022 року тренд лише набирав обертів, і про купівлю товарів/послуг українських виробників заявляли 69% опитаних, то зараз частка таких зросла до 78%,
– зазначається у дослідженні.
Українські виробники стають дедалі популярнішими / Фото Shutterstock
Разом з цим, суспільний запит на підтримку національного виробника охоплює дедалі більше сегментів. І якщо раніше це стосувалося переважно харчових товарів, то сьогодні локальні бренди впевнено конкурують у таких сферах:
- Побутова хімія. Польські та німецькі марки поступово поступаються українським. Мовиться не лише про ціну, а й про зростання довіри до якості вітчизняних засобів.
- Косметика. Усе більше українських брендів пропонують натуральні формули, прозоре виробництво та ефективність, яку вже не потрібно доводити.
- Одяг. Частка локального на ринку моди майже подвоїлася з 2021 року.
- Техніка та електроніка. Особливо показовий тренд серед малого бізнесу: від вибору українських POS-систем, LED-освітлення до розробленого в Україні програмного забезпечення.
- Алкоголь. Українські виробники міцно закріпилися в сегменті горілки, крафтових настоянок і пива, пропонуючи споживачам якість та автентичність, що дедалі більше цінується на тлі зростання підтримки місцевого виробництва.
Аналізуючи ключові зміни у поведінці українських споживачів, чітко проглядається свідомий намір громадян підтримати країну та економіку, обравши товари локальних брендів,
– пояснюється у дослідженні.
Щобільше, дані говорять самі за себе:
- 86% опитаних купують українські бренди для повсякденного вжитку, а лише 16% обирають міжнародні;
- споживча поведінка дедалі більше визначається громадянською позицією, а не лише раціональними критеріями.
До слова, McKinsey & Co фіксують ще один тренд: споживачі готові платити трохи більше, аби підтримати національного виробника, якщо впевнені у якості.
Українці готові переплатити, але обрати вітчизняного виробника / Фото Shutterstock
Також через проблеми з логістикою та зростання вартості імпорту все більше споживачів обирають вітчизняний товар.
Як Hetman формує нову естетику українського споживання горілки?
Одним із прикладів таких національних виробників є горілка Hetman – бренд із понад 20-річною історією, створений у Львові. Його виробництво поєднує українське горілчане ремесло з інноваційними підходами, що дозволяє зберігати зв’язок із традиціями та відповідати найвищим стандартам якості.
Сьогодні Hetman представлений у понад 50 країнах світу: від Європи до Азії, залишаючись при цьому вірним власному корінню. В основі виробництва – прості, але принципові підходи:
- використання натуральних інгредієнтів без штучних підсилювачів смаку;
- джерельна вода з Карпат, яку щоденно доставляють на виробництво та контролюють за мінеральним складом;
- технологія структуризації спирту, що пом’якшує смак та забезпечує чистий післясмак без різкої пекучості;
- фільтрація через гірський кришталь замість традиційного піску для особливої прозорості та делікатного балансу.
Цей підхід дозволив бренду вирізнитися у конкурентному середовищі. Особливо в умовах, коли покупець дедалі більше звертає увагу на походження, прозорість та історію продукту.
Водночас Hetman не просто відповідає цим критеріям, а також формує нову естетику споживання українського продукту. А вже восени бренд запустить нові смакові позиції з інноваційними рецептами, що поєднують українські інгредієнти зі світовими трендами.
Чи витісняють українські бренди імпортні?
Ще донедавна полиці українських магазинів рясніли імпортними етикетками, особливо в сегменті міцного алкоголю. Та вже з 2023 року цей тренд почав активно змінюватися: українські виробники не лише почали повертати собі ринок, а й впевнено задають нові стандарти.
Продажі алкогольної продукції в Україні почали зростати / Фото Shutterstock
Оновлена візуальна ідентичність, креативні смаки, прозоре походження сировини, чистий склад та крафтові технології – саме це дедалі частіше визначає вибір покупця. І якщо раніше якість здебільшого асоціювали з імпортом, то нині український виробник собою уособлює традиційність та відповідальність.
Аналітика Euromonitor показує, що після війни продажі алкоголю в Україні почали відновлюватися, хоча ще не досягли довоєнного рівня:
- найбільше зростають продажі міцного алкоголю, насамперед горілки;
- водночас популярність пива, навпаки, дещо знижується;
- імпортні категорії, як-от віскі, джин та ром, теж поступово відновлюють позиції завдяки барній культурі та рекламним кампаніям.
Водночас за даними аналітиків TradeEconomy, імпорт алкогольних напоїв в Україну у 2023 році сягнув 718 мільйонів доларів, а це на 46% більше, ніж у 2022 році. Водночас експорт українського алкоголю зріс на 36% та склав 282 мільйони доларів.
Цікаво! Найбільша частка імпорту це спиртні напої з вмістом алкоголю до 80% (45%), вина (25%) і пиво (10%).
Це означає, що така тенденція – не просто короткочасний сплеск популярності, а серйозна й тривала зміна в галузі.
То що ж перемагає – своє чи імпортне?
Усе це доводить: українські бренди мають не лише шанс, а й реальні передумови стати новими маркерами якості для вітчизняного й міжнародного споживача. Сьогодні українське – це не просто альтернатива імпорту, а трендовий та якісний вибір, що відповідає духу часу.
Українські бренди перестали бути "запасним варіантом": вони дедалі частіше задають свої стандарти та впевнено конкурують на ринку. А вибір покупців на користь вітчизняного продукту – це вже не лише про символічну підтримку, а про нову та стійку купівельну культуру.






