У розмові з 24 Каналом енергетичний експерт Геннадій Рябцев заявив, що ціни на пальне цієї зими зміняться, адже з 1 січня 2026 року відбудеться чергове підвищення акцизних податків на всі види нафтопродуктів.

Читайте також Долар по 46 чи 50․ Чи варто чекати космічного злету курсу у 2026 році

Відомо, що за чинним законодавством, ставки акцизного податку будуть підвищені таким чином:

  • ставки акцизу на бензин зростуть з 271,7 до 300,8 євро за 1 000 літрів,
  • дизель – з 215,7 до 253,8 євро за 1 000 літрів,
  • автогаз – зі 173 до 198 євро за 1 000 літрів.

Геннадій Рябцев

Доктор наук з державного управління, директор спеціальних проєктів у Науково-технічному центрі "Психея"

Скоріше за все, буде десь величина зростання у приблизно 10%. Водночас саме ж зростання податків буде меншим, але трейдери завжди використовують об'єктивні підстави для зростання у свій бік.

Цікаво, що в Інфляційному звіті НБУ йдеться про те, що регулятор не очікує різких стрибків вартості пального на АЗС, однак в майбутньому, після підвищення акцизів з 1 січня, ціни на бензин, дизель та автогаз можуть змінитися.

Економіст Юрій Щедрін для 24 Каналу пояснює, що підвищення акцизів обов'язково відіб'ється на цінах на АЗС в Україні, адже у кінцевому результаті, вони будуть перекладені на споживачів.

Крім того, на ринку спостерігається дефіцит дизелю, каже експерт, а тому ціни будуть зростати.

Юрій Щедрін

Керівник аналітичного напрямку в організації "Світ.UA", аналітик в Центрі розвитку міст

Всі ці податки, підвищення акцизів тощо безпосередньо відобразяться на ціні для споживачів і будуть включені у вартість пального. Ніхто з мереж не буде сплачувати це зі своєї кишені.

Таким чином в середньому вартість бензину та дизпального зросте орієнтовно на 2 – 3 гривні на літр додатково. А щодо автомобільного газу, то вартість на нього пропорційно зросте відповідно до встановленого акцизу з 1 січня 2026 року. За різними розрахунками, це від 1 до 2 гривень на літр.

Важливо додати, що мережі АЗС можуть підвищувати вартість навіть на більший відсоток, аніж відповідно до підвищення акцизів.

Річ у тім, що все залежатиме від цін на нафту на ринку, від курсу євро, адже пальне Україна імпортує саме з Європи. А також від дефіциту пального, якщо воно є на ринку. Тобто це чимало факторів,
– зауважує Щедрін.

Пан Юрій очікує, що Україна таким поступовим здорожчанням цін на пальне наближається до європейських показників. Ба більше, наразі між українськими цінами та європейськими є ще різниця, але вона не така суттєва.

Тобто коли в Європі середня вартість бензину А-95 на рівні 1,60 євро за літр, то у нас це 1,20 – 1,30 євро за літр. Ми поступово крокуємо до цін Європи на ринку пального. І коли зрівняється податок, тоді зрівняється і ціна,
– додає співрозмовник.

За даними Консалтингової групи А-95, середні ціни на пальне, станом на 10 грудня, складають:

  • бензин А-95 – 58,35 гривні за літр,
  • бензин А-92 – 56,75 гривні за літр,
  • дизпальне – 58,38 гривні за літр,
  • а газ автомобільний – 35,36 гривні за літр.

Ще раніше Геннадій Рябцев розповідав, що до чинників, які нібито виправдовують подорожчання пального на ринку, входять такі:

  • Ситуація навколо порту "Констанца", що в Румунії, який потрапив під обмеження з 1 жовтня. Через нього постачалися великі партії пального індійського походження.
  • За даними Enkorr, через це обсяги постачань дизпального в Україні у жовтні впали до мінімального рівня з початку року, але, за словами Рябцева, дизпального на ринку достатньо.

Таким чином, є прогнози, що через цю ситуацію ціни повинні нібито зрости на 1 – 2 гривні, адже є митні затримки тощо,
– повідомив пан Геннадій.

Серед цього експерт зауважує, що насправді на ринку може бути тенденція не до здорожчання, а до здешевлення нафтопродуктів в цілому.

Найближчим часом трейдери великих компаній захочуть підійняти ціни на пальне, але для цього немає суттєвих підстав до початку 2026 року,
– зауважує Рябцев.

Яка ситуація з пальним в Росії?

  • Після того, як Україна почала проводити успішні атаки на російські нафтопереробні заводи, у Росії виникла серйозна паливна криза: бензину та дизпального немає у достатній кількості на ринку, а ціни шалено ростуть.

  • У листопаді стало відомо, що у Ростовській області навіть розробляють проєкт щодо паспортного контролю під час купівлі бензину та дизелю. Крім того, вже до кінця 2025 року в країні заборонений експорт пального.

  • Після дефіциту бензину на півдні Росії фіксують кризу щодо автомобільного газу. У великих селищах Карачаєво-Черкеської Республіки він повністю зник.

  • Очікується, що у 2026 – 2027 роках в Росії пальне може подорожчати на 15% – 17%. Там взагалі планують відмовитися від прив'язки цін на пальне до інфляції та перейти на композитний індекс, який враховувати зростання витрат у паливній галузі.