Таку думку висловила адвокат Надія Кирієнко.
"Лоцмани чекають навчання з травня поточного року! Це люди, які не працюють, тому що їм обіцяють, що вони будуть вчитися. "Дельта-Лоцман" взяла на себе зобов'язання – це реальний приклад, коли підписані договори на навчання, подані заявки. Але з травня по листопад світла в кінці тунелю не видно. Немає іншого підприємства в Україні, яке може навчати і стажувати. Ось вам монополія на практиці", – зазначила Кирієнко.
За її словами, всі дії монополіста з блокування підготовки нових кадрів та стажування існуючих пов'язані з наміром не допустити конкуренції на ринку напередодні приватизації.
"Вони сприймають інших лоцманів, як конкурентів. Але це загальна акваторія. Давайте ще повітря ділити – тут можна дихати – тут не можна. Це яскравий приклад монополії: чому вона може бути в певних обставинах і в певних руках небезпечна. І вони нічого не бояться, тому що впевнені – всюди прикриють. А суд – цей час, витрати. Тому зловживають становищем", – підкреслила адвокат.
Заступник гендиректора Асоціації портів України "Укрпорт" Віктор Ільїн вважає недоцільним приватизацію "Дельта-Лоцман", а озвучену вартість в 200 млн грн заниженою.
"200 мільйонів – це дуже маленька цифра для такого підприємства. Адже це все лоцманські підрозділи всіх портів і каналів України. Ціна питання повинна бути в кілька разів більше. "Дельта-Лоцман" досить багата компанія для свого розвитку, тому сьогодні ставити питання про приватизацію підприємств, яке приносить сотні мільйонів прибутку навряд чи доцільно. Приватизувавши його – бюджет втратить великої суми доходів, так як приватник, який прийде, буде зацікавлений в іншому напрямку діяльності цього підприємства", – сказав Ільїн.
У державній службі з безпеки на транспорті повідомили, що ніяких затримок з видачі документів лоцманів з боку Укртрансбезпеки немає. Зупинка підготовки кадрів сталася на рівні компанії, яка проводить навчання. На думку експертів, якщо в Україні виникне дефіцит фахівців даного напрямку, це вплине на приватизаційну вартість "Дельта-Лоцман".
"Напевно, є конкретні особи або конкретні структури, під які готується приватизація цього держпідприємства. А щоб досить вдало приватизувати це підприємство – потрібно погіршити його стан якимось чином – як би здешевити ціну питання з тим, щоб віддати цей високоліквідний актив в приватні руки за потрібне структурам", – резюмував Віктор Ільїн.
На думку експертів, приватизувати "Дельта-Лоцман" неможливо, оскільки компанія також здійснює диспетчерську функцію – регулює судноплавство, що є прерогативою тільки держпідприємства.
Нагадаємо, 27 вересня українські лоцмани заявили про введення компанією-монополістом "Дельта-Лоцман" штучних обмежень для фахівців даної сфери з метою їх "прив'язки" до робочого місця. Звільнилися лоцманів позбавляють посвідчень, що дозволяють проводити суду до морських портів України. Серед фахівців, які втратили права на роботу, люди з більш, ніж 15-річним стажем щодо проведення суден в припортових акваторіях України.