Спад виробництва зумовили криза та засилля імпорту. Крім того, не сприятливі податкові й інвестиційні умови, підкреслюють учасники ринку. Втім в уряді готують програму розвитку автопрому до 2020 року. Документом передбачене збільшення виробництва автотранспортних засобів до понад 1 млн. одиниць. Та щоби досягти таких показників, держава має зацікавити світових виробників розмістити виробництво саме на теренах України.
“В цьому році ми очікуємо, що частка імпорту зросте до 75%. Ростуть продажі, трошки покращилося з коштами у населення, трохи почалося кредитування автомобільне. Відразу почали оновлювати парки, купувати автомобілі. Але попит покривається не нашим виробництвом, а імпортом – близько 75%. Показника імпорту подібного немає у жодній країні світу”, - каже директор "Укрпромзовнішекспертиза" Володимир Власюк.
Крім того, Україна має низку переваг серед інших країн - широкий ринок збуту, дешеві трудові ресурси та вигідне географічне розташування. Проте не зважаючи на райдужні плани щодо відродження вітчизняного автовиробництва сама транспортна галузь країни гостро потребує реформ. Україна все ще має розвинену інфраструктуру залізничного, водного, автомобільного та авіатранспорту. Проте сьогодні транспортний сектор у цілому задовольняє лише базові потреби економіки та населення. Так, наприклад, вітчизняні перевізники наразі не можуть конкурувати з колегами з країн Євросоюзу. Зокрема, через незбалансованість попиту і пропозиції на ринку транспортних послуг з перевезень пасажирів та вантажу, незадовільний стан рухомого складу та об’єктів інфраструктури.
“Оновлення парку рухомого складу відбувається надто повільно. По причині, зокрема, такій як високі відсоткові ставки банків за кредитами. Зокрема, на сьогодні середньозважена відсоткова ставка за кредитами які надають українські банки становить 14%. Тоді як в країнах ЄС такі кредити надаються під 8% річних”, - каже зав. відділу секторальної економіки Націнституту стратегічних досліджень Оксана Собкевич.
При цьому, розвиток транспортної галузі гальмують і внутрішні фактори, відзначають учасники ринку. Це, насамперед, забюрократизовані перевірки на митницях. Через них перевізники простоюють до 60% робочого часу. Крім того, гострою проблемою залишається неповернення підприємцям ПДВ.
“Сьогодні тільки 80% не повертається ПДВ. Десь близько 1 млрд. грн. сьогодні винні перевізникам податкові служби. Які задекларовані вже і подані до повернення. Ми не можемо зробити оновлення рухомого складу немає оборотних коштів. Автомобілі знаходяться або в лізингу, або знаходяться в банках у заставі”, - каже президент АсМАП Леонід Костюченко.
Зауважимо, автотранспортна галузь в Україні забезпечує 13% ВВП, а вартість основних засобів виробництва складає 35% від загальної вартості виробничого потенціалу країни. Зважаючи на це, держава змушена буде розвивати транспортну галузь випереджальними темпами. Адже без адекватно налагодженої логістики конкурувати навіть із сусідами буде вкрай важко.