Зі слів експертів, обидва документи роблять всі органи виконавчої влади залежними від гаранта. Зокрема, в Законі "Про Кабмін" пропонується позбавити Прем’єр-міністра права ініціювати зміни у складі уряду.
“Він наділив себе повноваженнями призначати всіх заступників міністрів і всіх заступників ЦОВВ - цього повноваження в нього немає по Конституції, і дуже цікаво було прочитати інтерв’ю міністра юстиції Лавриновича, де він каже, що так робив Леонід Кучма, і ми це теж так будемо робити, і в той час всі визнавали, що це було неконституційно, і Леонід Кучма принаймні не мав такої нахабності легітимізувати це на рівні закону”, - каже заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук.
Робив це Кучма, чи не робив, а ніяких новацій ініціативи Януковича не вносять, переконує влада. Так міністр юстиції Олександр Лавринович в своєму інтерв’ю газеті “Дзеркало тижня” пояснив, що відповідна норма передбачена нині діючою Конституцією. А саме 106 статтею, доповненою роз’ясненнями Конституційного Суду.
Примітно, що терміну “заступники” там немає, але чітко окреслено: всі, хто належить до керівництва центральних органів виконавчої влади, мають призначатися і звільнятися Президентом. Цим і керувалася парламентська більшість, коли включила законопроекти з Банкової в порядок денний сесії. Мовляв, в теперішніх редакціях скандальні документи конфліктують з Основним законом. А це - неправильно.
“Якщо мені хтось скаже, що якісь конкретні додаткові повноваження, яких раніше не було, додаються - я готовий обговорити цю тему. Але на сьогоднішній день ми відновлюємо в законодавчому полі ті питання, які повинні вирішуватися відповідно до Конституції”, - каже голова фракції Партії регіонів Олександр Єфремов.
Однак, не все так просто. Зі слів опозиціонерів, після набуття чинності змін до закону про Кабмін, кожен “приставлений” до міністра заступник втратить статус держслужбовця та отримає політичну посаду. А це - пряма дорога до корупції.
“Вони дають вказівки, доручення. Вони ж можуть давати корупційні доручення? Вони можуть коштами якимись міністерськими, бюджетними користуватися і давати доручення своїм підлеглим? Не треба було вносити ці два закони про центральні органи виконавчої влади і про Кабінет Міністрів. Треба було прийняти один закон про “царя” України”, - сказав народний депутат, “БЮТ-Батьківщина” Сергій Міщенко.
Експерти додають: такі ж ризики містить президентська редакція Закону про "Про центральні органи виконавчої влади". Мовляв, документ пропонує ліквідувати, крім урядових комітетів, ще близько 40 органів у Кабміні. Одночасно будуть створені понад 60 нових посади, які теж роздаватиме гарант. А це знову ж таки відкритий шлях до поглиблення корупції.
Загалом, на думку аналітиків, за рік президентства Віктору Януковичу вдалося запровадити новий політичний режим так званої керованої демократії.
“Поставлено під контроль виконавчу та судову систему влади, створено пропрезидентську більшість у парламенті, правоохоронні органи працюють під контролем Адміністрації Президента, створена вертикаль влади на місцях”, - каже президент аналітичного центру "Відкрита політика" Ігор Жданов.
Як би там не було, а парламентська практика свідчить: якщо президентські ініціативи внесено до порядку денного сесії, то їх ухвалення - питання найближчої погоджувальної ради.