Гроші на дороги: що обіцяє створення Державного дорожнього фонду
В Україні створюють дорожній фонд для фінансування наших багатостраждальних доріг. Як це буде і яку користь принесе українцям – з'ясовували журналісти сайту "24".
У жовтні український парламент прийняв за основу законопроект про внесення змін до Закону України "Про джерела фінансування дорожнього господарства України" щодо удосконалення механізму фінансування дорожньої галузі (4014а). Суть його — у створенні Державного дорожнього фонду в складі спеціального фонду Державного бюджету України.
У пояснювальній записці вказано, що законопроект забезпечить наступне:
- будівництво та реконструкцію автомобільних доріг загального користування;
- належне утримання та своєчасний ремонт автомобільних доріг загального користування та покращити їх технічний стан;
- виконання ремонту і реконструкції існуючих мостів і шляхопроводів для доведення їх характеристик до нормативних параметрів;
- забезпечення безпеки і покращення організації дорожнього руху (дорожні знаки, освітлення, розмітка, огородження і т.д.);
- покращення дорожньої інфраструктури (придорожнього сервісу) та доведення її рівня до європейських стандартів.
"Дорожні" гроші — для доріг
Як пояснив у коментарі сайту "24" керівник сектору "Транспорт" Офісу ефективного регулювання, екс-замміністра транспорту Олександр Кава, створення дорожнього фонду дає можливість істотно збільшити фінансування автомобільних доріг. Про їх стан не треба нічого пояснювати – всі чудово поінформовані про "якість" українських доріг. 97% з них, відзначив Кава, – з простроченими поточними і капітальними ремонтами. Без проблем можна їздити тільки по 3% доріг – це близько 5 тисяч зі 170 тисяч кілометрів в мережі автомобільних доріг.
У нас в країні склалася згубна і неправильна тактика, коли, з одного боку, держава стягує гроші з автомобілістів у вигляді того ж акцизу на паливо, автомобілі і комплектуючі, а з іншого – ці гроші не йдуть на дороги. Тільки 15-20% з них виділяли на фінансування доріг. Решта – в загальний дохід бюджету, і розподілялися Мінфіном на їх розсуд. Це несправедлива ситуація: автомобіліст думає, що заплатив державі на дороги, а замість цього гроші витрачаються на інше. Коли буде створено спеціалізований дорожній фонд – це дозволить захистити ті статті доходу, що є, і уряд не зможе в ручному режимі перенаправляти гроші автомобілістів на інші цілі,
– уточнив фахівець.
За словами Кави, створення дорожнього фонду збільшить фінансування доріг України орієнтовно в 4 рази. Відповідно, темпи відновлення нашої дорожньої мережі істотно поліпшуватимуться. І вже через 4-5 років можна буде реально говорити про те, що кожен громадянин України побачить дороги кращої якості.
Зараз ремонти проводяться, але вони епізодичні. Наприклад, від реконструкції дороги Київ – Полтава – Харків жителю Сумської або Чернівецької області ні холодно, ні жарко. А якщо цей фонд буде створений – кожен знатиме, що в його регіоні з'явилися хороші дороги,
– відзначив Кава.
Фінансування безпеки
Гроші з дорожнього фонду будуть розподілятися між дорогами державного та місцевого значення. Частина з них йтиме на безпеку, бо проблема наших доріг — не тільки в якості покриття.
Фактично кошти будуть, наприклад, направлятися на будівництво безпечних пішохідних переходів. Бо ті переходи, що є – небезпечні, вони неправильно обладнані і часто водій, навіть не бажаючи порушувати правила дорожнього руху, може спровокувати ДТП адже знаки розташовуються некоректно, їх видно на невеликій відстані,
– пояснив Кава.
Експерт відзначив – держава ставиться до водія дуже однобоко. Вина за всі випадки на дорогах покладається, в основному, на водія. Хоча сама держава далеко не все робить для забезпечення безпеки. Дорожній фонд цю ситуацію змінить.
Далі – більше?
Генеральний директор Всеукраїнської Асоціація автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко у коментарі сайту "24" відзначив, що дорожній фонд Україні потрібен.
Після відміни транспортного збору був введений додатковий збір на пальне. І всі ми зараз, рухаючись дорогами України, платимо за ремонт доріг. Але у семи няньок дитя без ока: коли кошти йдуть в бюджет, а звідти вже щось виділяють на дороги, як кому заманеться,
– сказав він.
На думку Назаренка, створення фонду – це тільки перший крок у вирішенні проблеми фінансування доріг.
Я би пішов далі: щоб усі кошти зі збору на пальне надходили лише у цей фонд. І фінансувати дороги в залежності від того, скільки пального продається в якій області. Чим більше їздять – тим більше заправляють. Наприклад, у регіоні, де дорожній рух невеликий, там мало хто їздить, то дороги і ремонтувати не потрібно. І виділяти туди кошти – це лише їх розкрадати,
– пояснив експерт.
Втім, поки що законопроект очікує на друге читання і прийняття в цілому. Залишається вірити, що наші законодавці цю хорошу ініціативу не провалять.
Читайте також: Дорожня реформа: що нового чекає на водіїв, пішоходів та велосипедистів