Проект державного бюджету України на 2019 рік буде подано в парламенті в п'ятницю, 21 вересня. Проект, представлений Мінфіном, вийшов стриманий і виважений. Але питання в тому, чи проголосують за нього депутати, яким постійно хочеться збільшити витрати держбюджету. У тому числі – і на себе.

Читайте також: Державний бюджет України 2019: головні цифри

Про те, який держбюджет пропонує Україні прем'єр-міністр Гройсман і чому йому потрібно змусити парламент його підтримати, сайту 24 канала розповів економіст, виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко.

Олег Устенко

Олег Устенко (фото – 24 канал)

У макроекономічних показниках проекту держбюджету на 2019 рік написано, що доходи держбюджету становитимуть 1,29 трильйона гривень, а витрати – 1,094 трильйона гривень. Виходить у нас буде прибутковий бюджет?

Ні. Бюджет неправильно дивитися так. Там дивитися потрібно на все разом. Є те, то називається "Громадські фінанси" – вони, крім усього цього, включають і бюджети місцеві, і безліч інших понять.

Що стосується бюджету на наступний рік в цілому, який буде голосуватися. Це бюджет дефіцитний, дефіцит близько 2% ВВП. У грошовому вираженні – це близько 3 млрд доларів. Бюджет передбачає консервативне зростання близько 3%, інфляцію – трохи вище 7,5%.

У будь-якому випадку, виходить, що прем'єр-міністр займає консервативну позицію, намагаючись не вішати на себе ризики.

Які ризики?

Пов'язані з тим, що економіка знову виросте менше, ніж передбачається, і його звинуватять в тому, що він неправильно прорахував доходну частину державного бюджету. Звідси – консервативне зростання, не надто значна інфляція, що, швидше за все, буде відповідати дійсності.

У такому вигляді, з такими макроекономічними параметрами цей бюджет здається логічним, нормальним і таким, який може більш-менш сподобається міжнародним фінансовим інституціям.

Велике відкрите питання тут в іншому. Наскільки реально виконати цей бюджет в такому форматі, в якому він є?

Чому це – питання?

Тому що в період піку політичного циклу депутати вкладуть в видаткову частину бюджету всі свої "хотілки". Перерозподілити той ресурс, який є, складно, тому що він незначний. Тобто, доведеться просто розширювати дефіцит держбюджету, що не сподобається міжнародним партнерам. За такий бюджет голосувати не можна буде, тому що тоді країна позбутися зовнішнього фінансування.

Олег Устенко (фото – 24 канал)

Ось тут може виникнути проблема, тому що не зрозуміло, що буде робити Гройсман, і як він буде вмовляти наш парламент проголосувати за його консервативний проект бюджету.

Умовити йому буде складно?

Думаю, так. Тому що депутати поділяться на чотири групи.

Перша група депутатів буде хотіти будь-якими способами вибити кошти собі на округи. Це будуть мажоритарники, які повним ходом готуються до виборів, на яких їм потрібно знову перемагати. Друга група – не мажоритарники – намагатиметься добрати голоси для своїх партій і вони будуть піаритися на цьому бюджеті. Це буде досить велика група таких, умовно, партійних маркетологів і рекламістів.

Читайте також: Бюджет-2019: який курс долара прогнозує Кабмін України

Третя велика група депутатів – ті, хто спробує на цьому бюджеті заробити. Вони будуть намагатися в видаткову частину вмонтувати якісь складні механізми, які дозволять їм отримувати якусь матеріальну вигоду для себе. Ну і може з'явитися ще одна група. Тих, хто буде голосувати за якийсь конкретний інтерес або лобіювати якусь конкретну правку, тому що вони будуть заробляти на голосуванні. Тобто – просто будуть голосувати за якусь певну суму.

Олег Устенко

Олег Устенко (фото – 24 канал)

Тому прийняти бюджет ось в такому помірному вигляді, як пропонує Кабмін Гройсмана, буде вкрай складно. Але я думаю, що тиск на депутатський корпус буде колосальний і з боку Гройсмана, і з боку Президента. Тому що без цього бюджету зберегти співпрацю з МВФ буде ой як складно!

Тобто, якщо депутати наполягатимуть на тому, що вони розширюють витрати бюджету, то МВФ каже, що він від нас втомився і грошей Україна більше не отримає?

У моєму розумінні, ось ті гроші, які ми зараз повинні отримати від МВФ, швидше за все, будуть останніми грошима, які дійдуть до нас в цьому політичному циклі. З дуже низькою часткою ймовірності я б сказав, що до нас прийде ще щось. Зараз перед владою вже питання в тому, щоб створювати картинку, а не намагатися отримувати гроші.

Але це точно не додасть нам репутації. Особливо з огляду на той факт, що наше Міністерство фінансів повинно виходити на зовнішні ринки запозичення капіталу, де їм підмочена репутація не потрібна.

Олег Устенко

Олег Устенко (фото – 24 канал)

Гройсман буде, наскільки це можливо, на сторожі цього бюджету. Він би, можливо, і сам не хотів. Але, з огляду на те, що на нього, в будь-якому випадку, переведуть всі стрілки і повісять всіх собак, у нього немає вибору – він буде відстоювати цей документ, як мінімум в тих макроекономічних параметрах, в яких він зроблений. Є ще один важливий момент.

Який?

Українські депутати в якийсь момент часу прозріють і почнуть розуміти, що дохідна частина бюджету незначна. Тоді вони почнуть намагатися придумати, як можна швидко знайти додаткові доходи в бюджет. Економічна теорія в цьому питанні дуже строга і вона відразу говорить – ніде. Ще нікому ніколи не вдавалося в короткостроковому періоді збільшити дохідну частину держбюджету. Тому якщо вам потрібно скорочувати дефіцит бюджету – треба скорочувати витрати. Але це – не урок і не аксіома для наших депутатів. Тому вони вже починають шукати якісь додаткові джерела. Для них цим джерелом є акцизи.

Читайте також: Держбюджет-2019: якими будуть податки і які акцизи зростуть

Їх знову можуть підняти?

Саме так. Тому вже зараз у м'якій формі починають обговорювати можливість додатково підняти акцизи на алкоголь і тютюн. Це, можливо і непогано, якщо говорити про здоровий спосіб життя. Але тут важливо пам'ятати ось що.

У минулому році була домовленість влади з виробниками тютюнових виробів. У минулому році акцизи було піднято на 30% і за графіком, обговореному раніше, було вирішено збільшувати щорічно акцизи на 20%, щоб поступово довести їх до європейського рівня. Але коли потрібно закривати свої "хотілки", то можна і проігнорувати попередні домовленості. Тому акцизи будуть намагатися підняти не на 20%, а на більш високий рівень. Те ж торкнеться і алкоголю. Пояснювати підвищення будуть якимись любими благородними гаслами, а не тим, що їм потрібно більше грошей.

Олег Устенко

Олег Устенко (фото – 24 канал)

При цьому повністю ігнорується, що різке підвищення акцизів відкриє дорогу контрафакту і контрабанді. Це завжди так працює: коли різко піднімаєш акцизи, то виходить зворотна реакція в доходах – вони зменшуються і держава недоотримує гроші. Через зростання контрабанди. Цей бюджетний процес я пояснюю, здається, вже мало не третій рік, але він постійно повторюється. Я взагалі дивуюся, як можна так довго наступати на одні й ті ж граблі.

Виходить, що всі ті рухи, які депутати будуть виробляти навколо проекту бюджету – це все не про економіку і економічний розвиток, це просто розділ засобів перед виборами?

Звичайно, ніхто не скаже, що саме заради цього. Але я пояснюю це саме так. Ці чотири групи депутатів буде чітко видно, вони будуть добре простежуватися. При цьому, в кожній окремо взятій фракції можуть спостерігатися представники всіх чотирьох груп.

А українська економіка переживе такі склоки навколо держбюджету?

Думаю, це вже настільки буденне явище, що воно б привело в жах якусь нормальну країну і платників податків в нормальній країні. Але не у нас. Безумовно, це – негативний фон. Але для України це просто один з негативних фонів, точно – не основний.

Олег Устенко

Олег Устенко (фото – 24 канал)