Легальні виробники алкоголю об'єднують зусилля в боротьбі з фальсифікатом
Чергове зростання акцизів, недобросовісна сплата ПДВ, електронні акцизні марки. Ці та інші теми піднімалися на зустрічі членів Асоціації легальних виробників алкоголю, присвяченій актуальним питанням галузі.
Першочерговим питанням для обговорення став новий проект податкової реформи, що передбачає різке зростання акцизів на алкогольну і тютюнову продукцію. Нововведення покликане збільшити податкові надходження з цього джерела, що займає друге місце за обсягом наповнення держбюджету. Зокрема, згідно з проектом податкової реформи, наступного року акцизи на горілку можуть зрости на 50% – з 70,53 грн до 105,8 грн за 1 л 100% спирту.
Виробники підкреслюють, що в сформованих економічних умовах, коли купівельна спроможність стрімко падає і тягне за собою донизу весь ринок, рішення Мінфіну є передчасними і недостатньо зваженими. Було зазначено, що при складанні даного проекту його автори не проводили консультації з виробниками і повною мірою не врахували специфіку ринку. Нові розміри ставок йдуть врозріз з темпами зростання економіки і купівельною спроможністю населення, для якого чергове значне подорожчання продукції виявиться непідйомним. Вже сьогодні експерти прогнозують серйозний обвал легального алкогольного ринку та суттєве зниження обсягів виробництва. Одним з найбільш серйозних негативних наслідків називають катастрофічне зростання фальсифікату.
Ми не проти підвищення акцизів, але воно повинно проходити в межах темпу зростання доходів населення. В іншому випадку це призведе до збільшення тіньового ринку, – такий меседж озвучив голова Асоціації легальних виробників алкоголю Андрій Ахтанін.
За словами представників асоціації, легальному ринку дуже складно конкурувати з тіньовим бізнесом. За останні півроку його частка вперше за кілька років почала скорочуватися – сьогодні вона зменшилася більш ніж удвічі, з 40 до 18% (дані Асоціації легальних виробників алкоголю). Однак надії на ефективну боротьбу з ним вже найближчим часом можуть розвіяти необґрунтовано підвищені акцизні ставки – кажуть виробники.
"Це зведе на "ні" результати роботи фіскальної служби, якій нарешті вдалося досягти помітних успіхів у боротьбі з нелегальними виробниками", – підкреслюють оператори ринку.
Таким чином, різке зростання акцизу призведе не до підвищення, а до зниження надходжень до держбюджету.
Разом з тим, дієвим механізмом збільшення надходжень до бюджету учасники зустрічі називають боротьбу з недобросовісними платниками ПДВ. На сьогоднішній день суми несплат обчислюються сотнями мільйонів гривень. З озвученої інформації, тільки один з операторів ринку за рік недоплатив до бюджету понад 165 млн грн. Для мінімізації платежів використовуються, в основному, такі традиційні схеми як податкові ями і нетиповий експорт. Оптимізація ПДВ не тільки шкодить повноцінному наповненню бюджету, а й створює нерівні умови конкуренції на ринку.
У розрізі детінізації ринку також говорили про введення електронної акцизної марки і налагодженні діалогу з цього питання між відповідними службами та виробниками алкоголю. На відміну від друкованих, електронні акцизні марки неможливо підробити, а їх використання значно полегшує виявлення контрафакту. Учасники асоціації впевнені, що введення електронної акцизної марки є одним з важливих кроків у дотриманні принципів відкритості, прозорості та законності бізнесу.
Підводячи підсумки, члени Асоціації легальних виробників алкоголю домовилися про об'єднання зусиль у боротьбі з фальсифікатом і тіньовим ринком. Також на зустрічі відзначили ефективність кроків, що останнім часом робляться Державної фіскальною службою для детінізації ринку. Учасники конференції підкреслили, що сьогодні нарешті бачать не просто декларовану на словах, а реальну боротьбу з контрафактною продукцією і з оптимізацією податкових відрахувань, що є позитивним сигналом для всього ринку.
З висновками Асоціації легальних виробників алкоголю згоден і Володимир Остапюк, генеральний директор асоціації "Укрводка".
Природно, що у зв'язку з підняттям МРЦ деяким нелегальним виробникам стало складніше збувати свою продукцію нижче встановленої норми, і вони намагаються повернутися до "старих правил гри". Це лише ще раз доводить правильність підняття МРЦ як способу боротьби з нелегальними виробниками. За інформацією від ДФС, станом на серпень 2015 року за торгівлю алкоголем за ціною нижче встановленої МРЦ було застосовано штрафів на суму 344,5 тис. грн, – підкреслює експерт.