Новий Кабмін для українців: про ризики і перспективи

14 квітня 2016, 19:55
Читать новость на русском

Кількамісячна епопея з відставкою старого уряду і формуванням нового, нарешті, отримала завершення. Журналісти сайту "24" запитали у політологів — чого варто очікувати від цього уряду, та які шанси на те, що він виведе країну зі складного становища.

14 квітня Україна отримала новий склад уряду. І нового прем'єр-міністра — Володимир Гройсман поміняв крісло голови парламенту на крісло очільника уряду. Загалом у новий Кабмін прийшли 23 урядовці. Серед них – 6 віце-прем'єр-міністрів.

Читайте також: Нові міністри: хто ці люди?

"Тяжка спадщина" коаліціади

Домовлялися про уряд, як кажуть в народі, довго і нудно. І досягли того, що досить підтримки нові урядовці не мають ні в народі, ні у парламенті. Політологи кажуть, що Кабмін формувався неправильно і неконституційно.

Новий уряд уже зараз має кілька проблем. Перша – що вони сформовані в неконституційний спосіб, не мають ні політичної підтримки у парламенті, ні суспільної – серед громадян. Сумарний сьогоднішній рейтинг політичних сил, які їх обрали – 12-13%. Тому їм буде важко проводити системні реформи, не маючи підтримки,
— розказав у коментарі сайту "24" президент аналітичного центру "Політика" Ігор Попов.

Директор Українського інституту аналізу і менеджменту політики Руслан Бортнік відзначив, що замість того, щоб створити процедуру публічного обговорення кандидатур, конкуренцію програм діяльності уряду, відбувся кулуарний "договорняк" за участю олігархів.

Однак директор Центру суспільних відносин Євген Магда у коментарі сайту "24" висловив упевненість, що ми вже скоро побачимо як уряд діє.

Урядовці самі усвідомлюють, що у них маленький часовий простір для прийняття рішень. У них немає великого вибору,
— сказав експерт.

Він нагадав, що кандидатури в новий Кабмін змінювались декілька разів. А це значить, що люди відмовлялись від посад.

В стереотипному мисленні вважається, що якщо людині пропонують працювати в уряді – то вона все кидає. Але цього не було. Люди, які прийшли, усвідомлюють складність ситуації, і налаштовані працювати. Тому ми бачитимемо їхні ходи,
— зауважив Магда.

Чим займатиметься новий уряд

Ігор Попов зауважив, що зрозуміти програму діяльності нового уряду складно. Оскільки вона "явно за одну ніч написана, загальними фразами". Не можна оцінити – чим ці люди будуть займатися, вважає політолог.

Натомість Євген Магда вважає, що першими рішеннями нового уряду буде наведення порядку на митниці і в фіскальній службі, а також — більш активна соціальна політика. Бо призначено і міністра, і першого прем'єра з цих питань.

Показово, що буде також і міністр, і віце-прем'єр з питань окупованих територій і АТО, що дозволяє говорити про оптимізацію державної політики у цьому напрямі,
— відзначив Магда, і додав, що попередня економія на віце-прем'єрах результату не дала.

Бортнік вважає, що це буде уряд не провалу і не перемоги, не реформ і не кризи. Він заморозить ситуацію на нинішній точці, де опинилася нинішня економіка. І хоча цей Кабмін буде зручним для олігархів, він поступово підніматиме соціальні стандарти, щоб люди не бунтували. "Це буде така реінкарнація уряду Азарова, сподіватимемося, що краща", — сказав Бортнік.

Дамоклів меч Кабміну Гройсмана

Найбільшою небезпекою для нового уряду політологи назвали залежність від олігархічних груп.

Я вже зараз, перебуваючи у парламенті, бачу, як від міністрів вимагають розраховуватися за голоси на їх підтримку. Представники олігархічних груп, які проголосували за міністрів, вже зараз підходять і гучно говорять, що "ти повинен видати мені ліцензії, ти повинен влаштувати моїх людей". Якщо вони будуть "відпрацьовувати" таким чином голоси, то навряд чи взагалі зможуть організувати нормальну роботу,
— розказав Попов.

Бортнік також погоджується, що без голосування "Волі народу" і "Відродження" новий уряд не був би схвалений. А отже — завдячує цим політичним силам своїм існуванням, і змушений буде, швидше за все, враховувати у своїй роботі їхні побажання. Але головною проблемою цього уряду Бортнік вважає парламент. Тому що там немає сильної стабільної коаліції, а отже рішення через парламент буде важко "протягувати", існуватиме необхідність постійно торгуватися з тими чи іншими політичними силами, потрапляючи таким чином у додаткову залежність.

Чи потрібні 6 віце-прем'єрів?

Тут думки у політологів розділилися. Бортнік назвав збільшення кількості найвищих чиновників у скрутних для країни умовах не тільки недоцільним, а й цинічним діянням. Попов причину чималої кількості віце-прем'єрів вбачає в тому, що "треба було прилаштувати людей близьких до тих, хто приймав рішення, а також врегулювати питання балансу сил в такому колегіальному органі, яким є Кабмін".

Магда вважає, що режим економії на віце-прем'єрах в уряді Яценюка не дав особливого ефекту. Важливі питання не вирішувались, бо не було, кому їх ставити.

Для багатьох українців зараз 6 віце-прем'єрів — це забагато. З іншого боку, у нас була економія на віце-прем'єрах в уряді Яценюка: не було першого віце-прем'єра, і не було віце-прем'єра з питань євроінтеграції. Хіба це призвело до позитивних рішень – ні. Держава може собі дозволити платити зарплату шести віце-прем'єрам. Аби вони демонстрували ефективну роботу,
— підсумував експерт.

Однак, розчарує українців уряд Гройсмана, чи подарує нову надію, покаже тільки час.