Одружитися з іноземцем: нюанси реєстрації шлюбу та дозвіл на імміграцію

9 лютого 2017, 20:00
Читать новость на русском

Статистика говорить: кожний тридцятий шлюб в Україні укладається з іноземцем. Які нюанси варто знати про законне перебування іноземця на території України, який одружений з громадянином України, журналісти сайту "24" запитали в експертів.

Шлюб між українцями і громадянами інших держав – явище досить поширене. Коли приходить час одружуватись, розповідає в коментарі сайту "24" Анна Шульга, юрист ТОВ "ХЕСТОРІЯ Україна-Плюс", у багатьох людей виникають питання: як відбувається державна реєстрація такого шлюбу і якими можуть бути його наслідки для майбутнього подружжя та їхніх дітей. В більшості випадках ці питання стосуються громадянства.

Як реєструють шлюбу з іноземцем?

Законодавство України по-своєму регулює ці питання – звісно, з додержанням вимог міжнародного права.

Так, відповідно до ст.2 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства", іноземці та особи без громадянства мають ті ж права і свободи, що і громадяни України, якщо інше не передбачено Конституцією та законами України, а також міжнародними договорами України. Стаття 18 цього ж закону зазначає що іноземці та особи без громадянства мають рівні з громадянами України права і обов’язки у шлюбних і сімейних відносинах.

Однак, сама процедура реєстрації шлюбу з іноземним громадянином досить не проста, каже Анна Шульга. Щоб укласти шлюб, наречений і наречена повинні подати до органів реєстрації актів цивільного стану (в РАГС) заяву про намір вступити в шлюб. Громадянин України повинен пред'явити лише свій український паспорт, а от від іноземного нареченого потрібно значно більше документів. Перелік цих документів індивідуальний і залежить від країни, громадянином якої є іноземець.

Для укладення шлюбу в Україні іноземному громадянину необхідні: паспорт (оригінал і нотаріально завірений переклад) та документ, що підтверджує розірвання попереднього шлюбу (якщо такий є).

Для громадян, які раніше перебували в шлюбі необхідно подати один з перерахованих документів: рішення суду про розірвання шлюбу або свідоцтво про розірвання шлюбу/смерть другого з подружжя чи інші документи про підтвердження припинення попереднього шлюбу, які передбачені законодавством іноземної держави.

Юрист підкреслює: всі іноземні документи мають бути складені іноземною мовою і завірені апостилем чи мати консульську легалізацію в тій країні, в якій вони були видані, а в Україні слід виконати переклад документів українською мовою і завірити їх нотаріально.

До вищезазначених документах також подається документ, який підтверджує сплату оподаткування за проведення реєстраційних дій відповідною інстанцією. За словами юриста, для того, щоб закріпити свої відносини, парі необхідно буде сплатити певну суму в державну казну. На сьогодні розмір такого мита не змінився та становить 0,05 неоподатковуваних мінімумів громадян. Також, пояснює експерт, в деяких відділеннях органу реєстрації цивільного стану стягуються окремі суми за внесення відомостей до реєстрів про створення сім'ї. Таку інформацію потрібно дізнаватися вже безпосередньо в РАГСі.

Місяць на роздуми

Прийнявши заяву про реєстрацію шлюбу, РАГС ознайомлює наречених з умовами і порядком реєстрації шлюбу, відзначає Шульга, їхніми правами та обов'язками як майбутніх подружжя і батьків.

Безпосередньо шлюб реєструється у відділах державної реєстрації актів цивільного стану через один місяць з дня подання заяви нареченими, які бажають укласти шлюб. Після реєстрації шлюбу робиться відмітка із зазначенням прізвища, імені, по батькові і року народження другого з подружжя та місця і дати такої реєстрації, уточнює експерт.

Проте існують випадки, передбачені законом, коли шлюб можливо зареєструвати у день подання заяви, а саме – у разі вагітності нареченої, народження нею дитини, а також якщо є загроза для життя нареченої або нареченого.

Законність перебування іноземців в Україні

Відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", законними підставами перебування на території України для іноземців є паспорт або посвідка на постійне або тимчасове проживання в Україні, наголошує Шульга.

Серед переліку осіб, додає вона, які згідно законодавства України можуть перебувати на території України на законних підставах, є в тому числі іноземці, які прибули в Україну з метою возз'єднання сім'ї з особами, які є громадянами України, або під час перебування в Україні уклали шлюб з громадянами України та отримали посвідку на тимчасове проживання.

Як іноземцю отримати дозвіл на імміграцію?

Ця процедура складна та досить об’ємна. Відповідно до Закону України "Про імміграцію" існує категорія іммігрантів яким надається дозвіл на імміграцію.

Це діячі науки та культури, імміграція яких відповідає інтересам України. Висококваліфіковані спеціалісти і робітники, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України. Особи, які здійснили іноземну інвестицію в економіку України. Особи, які є повнорідними братом чи сестрою, дідом чи бабою, онуком чи онукою громадян України. Особи, які раніше перебували в громадянстві України. Батьки, чоловік (дружина) іммігранта та його неповнолітні діти.

Також дозвіл на імміграцію мають особи, які прослужили у Збройних Силах України три і більше років. Таке право надається одному з подружжя, якщо другий з подружжя, з яким він перебуває у шлюбі понад два роки, є громадянином України, дітям і батькам громадян України. Особи, які є опікунами чи піклувальниками громадян України, або перебувають під опікою чи піклуванням громадян України, а також ті, хто має право на набуття громадянства України за територіальним походженням – теж можуть претендувати на дозвіл на імміграцію.

Варто зазначити, що з початку 2017 року, набули чинності зміни до Правил реєстрації актів цивільного стану, за якими відділом РАЦС, до якого подана заява про реєстрацію проводиться перевірка законності перебування іноземного громадянина на території України.

Які документи для цього треба?

Для отримання дозволу на імміграцію потрібен не менш значний пакет документів, серед яких: копія документа, що посвідчує особу, документ про місце проживання особи, медична довідка, квитанція про сплату адміністративного збору та інше, зазначає юрист. Іноземець самостійно подає заяву про дозвіл на імміграцію до відповідного органу державної влади. Така заява розглядається протягом року з дня її отримання.

Особі, яка постійно проживає за межами України і отримала дозвіл на імміграцію, оформляється довгострокова віза. Після прибуття іммігранта в Україну він отримує посвідку на постійне проживання в Україні.

Читайте також: Транспортні податки-2017: за що платитимуть українські водії