Деталі відкриття

Хоча Мюон і нестабільний, він є дуже масивним – у 207 разів важчий за електрон. Вимірювати магнітний момент таких частинок значно простіше. Крім того, аномалію магнітного моменту електрона вчені змогли виміряти з високою точністю й знають, що є його джерелом – взаємодія з квантами електромагнітного поля, яка узгоджується з теоретичними розрахунками. Але аномалія магнітного моменту мюона не знаходить пояснення в рамках Стандартної моделі елементарних частинок

Дивіться також Фізики змогли передати звук у вакуумі

Крім відомих нам полів і частинок магнітний момент мюона відхиляє від нормативних значень щось таке, про що сучасна фізика не має уявлення. Якби вчені змогли виміряти цей невідомий вплив із достатньою точністю — банально показати, що він існує, то це відкрило б шлях до нової фізики, оскільки означало б присутність у природі невідомих сил (полів) або елементарних частинок. Важкий мюон ідеальний для проведення таких експериментів, хоча й живе трохи більше пари мікросекунд, і свіжі дані вчених із Fermilab – це один із нових кроків на цьому шляху.

Два сеанси тривалих спостережень на установці в Fermilab у рамках експерименту Muon g-2 дало вражаючий, але все ж поки що суперечливий результат. Вчені повідомили, що достовірність виміряної аномалії магнітного моменту мюона склала 5 сигма, чого достатньо для заяви про відкриття. Іншими словами, вчені з визнаною в науці достовірністю довели, що у світі є поля або частинки, які виходять за межі Стандартної моделі.

Каменем у бік цих заяв є те, що у науковій роботі вчені використали теоретичні дані до 2020 року. Річ у тім, що вони застаріли й уже критикувалися. Автори роботи це визнають, а тому продовжать набирати статистику в подальших вимірах на своїй установці. Вони планують до 2025 року довести або спростувати існування у світі "п'ятої" невідомої сили або нікому невідомої елементарної частинки.