Про те, як вантаж опинився в Бейруті й чому там залишився на стільки років, розповів капітан корабля "Росус" Борис Прокошев у коментарі "Сибір.Реалії". До слова, моряк хоч і росіянин, але має відношення й до України – він жив в Одесі.

Важливо Страшний вибух у Бейруті: понад 100 загиблих, тисячі поранених і зниклих безвісти

Як вантаж опинився в Бейруті й чому там залишився

Вантажне судно "Росус" під прапорами Молдови належало росіянину Ігорю Гречушкіну. У 2014 році воно з вантажем аміачної селітри зайшло в порт Бейрута, а звідти судновласник наказував іти в Ларнаку, що на Кіпрі.

Втім влада Лівану не випускала судно з порту. Усе через те, що судновласник не заплатив портовий збір. Сам Ігор Гречушкін тоді просто покинув команду власного судна.

Частина команди змогла виїхати з Лівану, але капітана й ще трьох моряків відмовилися випускати. У порту Бейрута моряки провели близько 11 місяців.

Жили на кораблі. Судновласник не те, що не платив їм гроші, а й навіть не давав їжі. Тож приречених на голод моряків годували в порту.

Лише через майже рік їх відпустили з Лівану. Вони й покинули судно в порту Бейрута. Тоді вала Лівану конфіскувала вантаж і його перегрузили в бараки в порту. Саме судно втонуло десь у 2017 – 2018 роках, адже мало дірку й ніхто за ним більше не доглядав.


Моряки з судна "Росус" просили відпустити їх / фото Бориса Прокошева

Варто знати Вибух у Бейруті стався через селітру зі судна російського бізнесмена Гречушкіна, – ЗМІ

Махінації судновласника Ігоря Гречушкіна

Борис Прокошев розповів, що на судно "Росус" його запросили ще у 2013 році. Тоді йому здалося підозрілим, що значна частина команди звільняється, але вони пояснили, що, мовляв, не хочуть плисти аж далеко в Мозамбік.

Капітан виявився мерзотником, нічого мені не сказав про те, що екіпаж йде через невиплату зарплат. Потім ми вже дізналися, що їм 4 місяці не виплачували гроші,
– розповів Прокошев.

Водночас як заявляє останній капітан "Росуса", гроші в судновласника точно були. Перед поїздкою в Бейрут він отримав за перевозку товару в Грузію близько 1 мільйона доларів.

Втім Ігор Гречушкін вирішив ці гроші забрати й покинути судно, яке, до слова, коштувало приблизно втричі менше. Борис Прокошев каже, що лише йому Гречушкін заборгував 60 тисяч доларів. Також є борги й перед іншими моряками.

Як реагувала на цю справу російська влада

"Я писав щомісяця Путіну. Писав, що стан у нас гірший, ніж в ув'язнених. Ув'язнений бодай знає, коли він вийде, а ми не знаємо, коли нас випустять, та й чи відпустять взагалі", – розповів російський моряк.

У відповідь йому лише присилали повідомлення про те, що звернення надіслано в МЗС Росії. Вже в дипломатичному відомстві йому пояснювали, що "Путін не може надіслати спецназ у Ліван".

Вони могли б найняти адвоката, подати в суд. Втім нічого не зробили. У підсумку ми самі продали паливо й найняли адвоката,
– пригадав Борис Прокошев.

Разом з адвокатом моряки подали в суд на владу Лівану. Мовляв, їх не могли стільки тримати в заручниках, адже в них навіть контракти з судновласником закінчилися. Тоді за рішенням суду їх і відпустили.

Вже після цього перше, що Ігор Гречушкін зробив для моряків за рік – це оплатив дорогу з Бейруту в Одесу. Небезпечний вантаж залишився в столиці Лівану.

До слова Нищівний вибух у Бейруті: фото і відео катастрофи

Хто винен у вибуху вантажу

Крім самого судновласника, капітан "Росуса" звинувачує і владу Лівану. Мовляв, та неналежним чином поводилася з не безпечним вантажем. Та й узагалі – не мала права так довго тримати моряків.

"Вони самі винні. Не варто було заарештовувати це судно, від нього треба було швидше позбутися! Коли просили випустити, треба було сказати, що, мовляв, йдіть собі", – заявив Борис Прокошев.

Моряк переконаний, що за стільки років Ліван міг використати аміачну селітру й за призначенням. Добрива можна було просто вивезти десь у поля, якщо про них ніхто й так роками не згадує.

Вибухи в Бейруті: коротко

  • У столиці Лівану Бейруті 4 серпня прогриміли два потужних вибухи. Пошкоджені будівлі, по всьому місту, у будинках розбиті вікна.
  • Внаслідок вибухів загинули понад 100 людей. Ще понад 4 тисячі людей отримали поранення, є багато людей, яких вважають зниклими безвісти.
  • Вибухи прогриміли в морському порту міста. Відомо, що вони трапилися на складах піротехніки, але місцева влада відкидає версію, що вибухнула саме піротехніка.
  • Згодом за результатами екстреної урядової комісії місцеві ЗМІ повідомили, що вибухнули кілька сотень тонн аміачної селітри. Її ще у 2014 році привіз корабель російського власника.
  • Вибухи були настільки потужними, що їхню хвилю відчули за близько 250 кілометрів від Бейруту – на острові Кіпрі.